Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ännu en nybörjare.

  • Ännu en nybörjare.

    Publicerad av zak på 10 februari, 2009 vid 21:54

    Hejsan!
    Jag vill jätte gärna börja vindsurfa men vet inte riktigt vad jag ska börja med.
    Jag är då 162cm lång och väger runt 50kg, vad för bräda kan ni rekommendera (med mast etc).?
    vill dock inte lägga ut för mycket, försöker få tag i en som är billig o bra.

    //En tjej som vill börja vindsurfa.

    anna79 svarade 15 år, 3 månader sedan 10 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • v-thun

    Medlem
    10 februari, 2009 vid 22:01
  • staffomania

    Medlem
    10 februari, 2009 vid 22:54
    Zak;529803 wrote:
    Hejsan!
    Jag vill jätte gärna börja vindsurfa men vet inte riktigt vad jag ska börja med.
    Jag är då 162cm lång och väger runt 50kg, vad för bräda kan ni rekommendera (med mast etc).?
    vill dock inte lägga ut för mycket, försöker få tag i en som är billig o bra.

    //En tjej som vill börja vindsurfa.

    Ungefär hur mycket pengar vill du lägga ut?

  • booman

    Medlem
    10 februari, 2009 vid 23:16

    Här är ju ett ex på paket som skulle kunna passa, brädan är på 109L och 63cm bred. (Mycket för pengarna) Kan vara lite i minsta laget, men du är så pass lätt så att det skulle kunna funka. Beror lite på hur envis du är…:wink:

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/20250/cat/29

    Annars ska du leta efter brädor Freeride 110-130L bredd från 65 cm. Man brukar säga att din vikt +30 ger en volym för att någorlunda lätt kunna dra rigg utan att brädan sjunker. I ditt fall (extremt) skulle det ju tom gå med en bräda på 80L, men det är inte att rekommendera för en nybörjare. Så säg 110-130L freeride så har du god marginal för att hålla dig flytande och du får en bräda som du inte tröttnar på i första taget.

    Mvh

    //BooMan

  • stinger

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 08:17

    Om du har någon klubb i närheten som ordnar nybörjarkurser så gå en kurs! Jag vet att det finns i Varberg, öland, linköping (2009 oxå?), även Halmstad, Stockholm, Göteborg skulle jag tro. Har du ingen kursmöjlighet på din hemort så boka in en kurshelg till sommaren. Det kommer garanterat göra att du kommer över tepåsestadiet snabbt.

  • hanko

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 09:13

    @Zak 529803 wrote:

    Hejsan!
    Jag vill jätte gärna börja vindsurfa men vet inte riktigt vad jag ska börja med.
    Jag är då 162cm lång och väger runt 50kg, vad för bräda kan ni rekommendera (med mast etc).?
    vill dock inte lägga ut för mycket, försöker få tag i en som är billig o bra.

    //En tjej som vill börja vindsurfa.

    Var bor du ? Både i skåne och på Öland vet jag att det finns bra klubbar med nybörjar-aktiviteter? Kom till Öland i Maj och starta din karriär på de två stoooora tävlingarna där…1-3 maj…21-24 maj! Och som en del redan skrivit. Kolla annonser här på Surfzone. De flesta har bra koll på priser osv här.

    VARNING !! Låt dig inte luras av överoptimistiska säljare på BLOCKET. Dom går under rubriken Blocket Superstars här!!!

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=42053&highlight=blocket+superstars

    Lycka till och välkommen till vindsurffamiljen!!!

  • badjanne

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 09:25

    @stinger 529838 wrote:

    Om du har någon klubb i närheten som ordnar nybörjarkurser så gå en kurs! Jag vet att det finns i Varberg, öland, linköping (2009 oxå?), även Halmstad, Stockholm, Göteborg skulle jag tro. Har du ingen kursmöjlighet på din hemort så boka in en kurshelg till sommaren. Det kommer garanterat göra att du kommer över tepåsestadiet snabbt.

    Glöm inte Klagshamn om du bor i Skåne.
    Efter ca. fem timmars utbildning kör du din första surftävling runt två bojar. Starten går. Bild 1
    Vanja NIO år tränar slag. Bild 2 o 3
    Av någon anledning väljer många tjejer att gå kurs hos oss och i regel vinner dom tävligen. bild 4 visar Anette som vann totalt i sin kurs.
    http://www.surfclubklagshamn.se/

  • p-malmkvist

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 16:21

    Först rekommenderar jag att du tar en windsurfingkurs nära där du bor, då kan du sedan hoppa över att köpa den största nybörjarbrädan, när ca 5-10*5tim surfkursen är avklarad så kan du köpa en stor freestylebräda eller freeridebräda på 120-130l med en 5-5.5kvm rigg med vågsegel som är lätt att dra upp ur vattnet och lätt att hantera..
    Min tjej prövade och surfa i sommras och ett lätt vågsegel ca 5 kvm, en bom med smalt grepp samt rdm mast med hög kolhalt är saker som gör det mycket roligare och enklare att lära sig surfa med om man är en lätt person utan carl-alfred armar:-

    Kolla efter beg vågrigg 5kvm samt freestyle/freeridebräda på 120-130l och ca 70 cm bred här på köp och sälj om det saknas pengar till nytt..

  • p-malmkvist

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 17:01
  • bollen

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 17:32

    Hej!

    Skall ev. sälja min f2 från 2005. Freeride bräda på 117l 250cmx64cm. Finns i Götet. Stämmer ju lite med rek. ovan. Osäker på prisläget för dessa? Men om du är intresserad kan vi ju stämma av med övriga här på forumet så det inte blir “blocket” pris… :laugh:

    Mvh Per

    Ps inte min på bilden… Ds

  • anna79

    Medlem
    18 februari, 2009 vid 18:17

    @Hänkö 529844 wrote:

    Kom till Öland i Maj och starta din karriär på de två stoooora tävlingarna där…1-3 maj…21-24 maj!

    Det är ju inte bara stora tävlingar de helgerna (vilket kanske mer skrämmer nybörjare än lockar?) utan även RAN Windsurfings årliga Ölandshelg (21-24).

    Läs mer om RAN och helgen här; http://www.ranwindsurfing.com

    Kan för övrigt bara hålla med övriga talare om att en kurs är att rekommendera (eller resa nånstans där du kan hyra utrustning) innan du köper. Annars kommer du snabbt få byta bräda om du köper en stor nybörjarbräda.

    Lycka till!
    Anna

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ännu en nybörjare.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.