Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är detta kul?

  • Är detta kul?

    Publicerad av gurra1978 på 19 augusti, 2007 vid 20:27

    Är det någon här som testat att vågsurfa med kajak? Hittade denna bild för att visa vad jag menar. En sån där liten en som verkar ha just det syftet och ingen vanlig kajak. Är det skoj och kan man plocka småvågor lättoch rida dem länge?

    [IMG]http://www.cybernetic.se/temp/hawaii/d041120/P1010034.JPG[/IMG]

    jeppo_f svarade 16 år, 8 månader sedan 17 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • nlc

    Medlem
    19 augusti, 2007 vid 20:32

    Klart det är. Allt man gör på vattnet är per definition kul 😉

  • pure

    Medlem
    19 augusti, 2007 vid 20:45

    Det ser ju rätt kul ut:
    [youtube]b2FFUA2XE2s[/youtube]

    kayak surfing är ordet man kan söka på för att hitta mer

  • jester

    Medlem
    19 augusti, 2007 vid 21:15

    Äh… Skall det vara, så skall det vara rejält!!! Skulle iofs hellre vilja ha Tomcaten, men det är en helt annan sak… 😀

    [YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=p9ryf-Uam0g[/YOUTUBE]

  • jesper_b

    Medlem
    19 augusti, 2007 vid 22:53

    Självklart grymmekul!! På Maui i vintras träffade jag två glada Italienare som kajaksurfade gärnet i stora vågor. De var tydligen väldigt duktiga kajaksurfare enligt deras kompis. Ripparde hårt men var lite farliga för omgivningen när de tappade kontrollen. /Jesper B

  • poppo

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 02:13

    vad fanken gör johan g i en kajak?? och är det bara jag som tänker sit-ski? och varför är jag vaken den här tiden? just ja, sitter på nattskiftet..

  • nlc

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 04:28

    @Jester 406982 wrote:

    Äh… Skall det vara, så skall det vara rejält!!! Skulle iofs hellre vilja ha Tomcaten, men det är en helt annan sak… 😀

    TopGear-killarna (och särskilt Hammond) e ju heeelt galna!

  • farbror_j

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 04:47

    @NLC 407006 wrote:

    TopGear-killarna (och särskilt Hammond) e ju heeelt galna!

    Ja, det är riktigt roligt. Den typ av sitt-planka du skickade med en bild av är dock inte så kul – stor tung och “omöjlig” att få på rätt köl igen. En forskajak är helt lämpad för det. Då kan du dessutom få den i kolfiber och silvertejp för en ganska billig penning! Därefter kan du testa att paddla fors “på riktigt” och få ännu en grymmekul upplevelse.

    //Jörgen

  • Knatte

    Gäst
    20 augusti, 2007 vid 06:00

    @gurra1978 406972 wrote:

    Är det någon här som testat att vågsurfa med kajak? Hittade denna bild för att visa vad jag menar. En sån där liten en som verkar ha just det syftet och ingen vanlig kajak. Är det skoj och kan man plocka småvågor lättoch rida dem länge?

    [IMG]http://www.cybernetic.se/temp/hawaii/d041120/P1010034.JPG[/IMG]

    Det finns ju speciella vågsurfingskajaker som bara är tillverkade för att leka i vågor..
    http://www.escapekajakcenter.nu/index.php?parent=forsaljning&child=kajaker&subchild=teksport&pageMenu=rockhopper
    [IMG]http://www.escapekajakcenter.nu/images/rockhopper.JPG[/IMG]

    http://www.escapekajakcenter.nu/index.php?parent=forsaljning&child=kajaker&subchild=teksport&pageMenu=sitontop

    [IMG]http://www.escapekajakcenter.nu/images/sitontop.JPG[/IMG]

    Finns ju flera i kajakklubben som åker till Apelviken eller Klittmöller bara för att leka med kajaken i vågor, så det är säkert kul :laugh:
    Har inte testat detta själv…

  • petter

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 08:00

    Testade en ontop variant på Nya Zealand, var grymt kul!!!

    Mycket enkelt att plocka vågor, du kan ta vågen mycket tidigare och framförallt får du betydligt fler vågor. (men det kanske beror på att jag är så kass surfare…)

    Nackdelar jämfört med surfbräda är att kajaken är mycket sämre på att manövrera, blir mer att åka rakt fram (men man lär sig nog med tiden…) Den är dessutom gigantiskt stor och otymplig i jämförelse. Att slänga upp en kajak på biltaket får min 9′ longboard att kännas liten och smidig…

    men visst är det en extremt rolig leksak!!!! 🙂

  • Oregistrerad

    Gäst
    20 augusti, 2007 vid 10:03

    @Petter 407058 wrote:

    Nackdelar jämfört med surfbräda är att kajaken är mycket sämre på att manövrera, blir mer att åka rakt fram (men man lär sig nog med tiden…) Den är dessutom gigantiskt stor och otymplig i jämförelse. Att slänga upp en kajak på biltaket får min 9′ longboard att kännas liten och smidig…

    men visst är det en extremt rolig leksak!!!! 🙂

    Den täckta variant som visas ovan är liten och kompakt. Forskajaker (och surf-) finns i allt från långa och otympliga “åkaraktfram-grej” i plast till små och lätthanterliga och lättsvängda kolfibervaianter på samma vikt som de lättare surfbrädorna.

    /Jörgen

  • jesper_b

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 11:00

    Mer om kajaksurfing. De kajaker som är på filmen ovan är nog mer för fors än för vågor. De wave-skis som man oftast ser ute i line-up ser mer ut som en knubbig tjock och lite urholkad vågsurfingbräda, antingen shapad i stort skummblock eller i ihålig hinkplast. De brukar ha en större fena mitt under häcken, dvs under surfarens häck, och ibland side-bites, dvs lite mindre fenor på kanterna. Dessa svänger rätt bra.

    Kul storry:
    Jag och min dotter Svea (6 år) var ute med en lite mer familjebetonad allroundleksak på ett hyfsat stort Kanaha. Helt glassy och knappt dubbel huvud ute på main break (3-4 mters face). Jag fick kajaken av en kompis och det var väl bara tänkt att vi skulle paddla omkring lite i plattvattnet innanför revet. Jag satt i den grunda sittbrunnen och Svea bakom mig hållandes runt min midja. Kajaken hade inga hårda rails men ändå lite antydan till surfshape. Vi hade inga hjälmar och Sveas flytväst satte vi inte på så där väldigt noggrant. Väl på vattnet kunde jag inte låta bli attt paddla ut mellan set-en i den då rätt platta kanalen. Vi satte oss utanför och tittade på vågorna och surfet. Solen gassade och setvågorna var extremt vackra. Jag förklarade hur det hela gick till och vi gick av någon anledning igenom hur man gör om man blir spolad i dessa vågor som var ordentligt mycket större än Svea någonsin varit inärheten av. Varför gick vi igenom det – jag anade kanske vad som komma skulle.

    För självklart kom det ett rätt mycket större set! Jag paddlade som en tok samtidigt som jag försökte dölja paniken för Svea, vi han precis ut utanför impact zone!! Nej den grejade vi men sedan började det bli spännande.

    På väg in mellan setten tänkte jag att vi väl ändå måste pröva en liten insider. Jag blev helt shockad av trycket och hur mycket kraft det kändes som när kajaken med oss på fick surf. Vi lyckades surfa in den utan incidenter. Svea skrek av blandand skräck och förtjusning men ville i vart fall som helst absolut prova en gång till. Nu paddlade vi ut med en helt annan ambition än förra gången. Nästa insider, kanske gubbhög och en ny rejäl surf. Denna gång kom kajaken lite väl mycket på sidan och det var helt omöjligt att styra den som en surfbräda. Jag fick hänga ut som en tok på paddeln och försöka styra upp det… och lyckades precis undvika att rulla runt med hela klabbet. Nu insåg jag plötsligt att pappa Jesper glömt bort lite vad vi skulle göra – paddla omkring lite lungt i plattvattnet inne vid stranden. Hur som helst en sista våg var vi självklart överens om att plocka. Ungefär som våg två men denna var större och no way att jag kunde rädda upp situationen. Vi rullade runt och jag hörde hur hinkplastkajaken dunsade in i något, sannolikt i Sveas huvud. Vilken bra farsa jag är! Hur som helst så var kajaken inpolad rätt långt in från där jag och sedan Svea poppade upp. Jag lungnade henne och började simma och bodysurfa in med Svea i ena handen. Plötsligt kom en long board spolandes på tvären i ett vitvatten med en skräckslagen surfare hängande över mitten på brädan med 100% nollkoll. I sista sekunden hann jag trycka ner Svea under vattnet så hon slapp få ännu en till bräda i huvudet. Efter lite mer simmning och väl uppe på kajaken paddlade jag in till stranden. Sveas förtjusning hade övergått till “det här vill jag aldrig göra om igen”. Vilken fantastiskt pedagogisk introduktion till surfing i lite större vågor. Way to go daddy!

    /Jesper B

  • mag

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 11:08

    Barnuppfostran, learning by doing things the hard way ha ha. Hoppas hon kommer över chocken så du inte gett henne värsta vattenfobin…

    Grymt skön och kul historia!! 😀 Den tackar vi för.
    /Magnus

  • s

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 11:21

    @Jesper_B 407115 wrote:

    Mer om kajaksurfing. De kajaker som är på filmen ovan är nog mer för fors än för vågor. De wave-skis som man oftast ser ute i line-up ser mer ut som en knubbig tjock och lite urholkad vågsurfingbräda, antingen shapad i stort skummblock eller i ihålig hinkplast. De brukar ha en större fena mitt under häcken, dvs under surfarens häck, och ibland side-bites, dvs lite mindre fenor på kanterna. Dessa svänger rätt bra.

    Kul storry:
    Jag och min dotter Svea (6 år) var ute med en lite mer familjebetonad allroundleksak på ett hyfsat stort Kanaha. Helt glassy och knappt dubbel huvud ute på main break (3-4 mters face). Jag fick kajaken av en kompis och det var väl bara tänkt att vi skulle paddla omkring lite i plattvattnet innanför revet. Jag satt i den grunda sittbrunnen och Svea bakom mig hållandes runt min midja. Kajaken hade inga hårda rails men ändå lite antydan till surfshape. Vi hade inga hjälmar och Sveas flytväst satte vi inte på så där väldigt noggrant. Väl på vattnet kunde jag inte låta bli attt paddla ut mellan set-en i den då rätt platta kanalen. Vi satte oss utanför och tittade på vågorna och surfet. Solen gassade och setvågorna var extremt vackra. Jag förklarade hur det hela gick till och vi gick av någon anledning igenom hur man gör om man blir spolad i dessa vågor som var ordentligt mycket större än Svea någonsin varit inärheten av. Varför gick vi igenom det – jag anade kanske vad som komma skulle.

    För självklart kom det ett rätt mycket större set! Jag paddlade som en tok samtidigt som jag försökte dölja paniken för Svea, vi han precis ut utanför impact zone!! Nej den grejade vi men sedan började det bli spännande.

    På väg in mellan setten tänkte jag att vi väl ändå måste pröva en liten insider. Jag blev helt shockad av trycket och hur mycket kraft det kändes som när kajaken med oss på fick surf. Vi lyckades surfa in den utan incidenter. Svea skrek av blandand skräck och förtjusning men ville i vart fall som helst absolut prova en gång till. Nu paddlade vi ut med en helt annan ambition än förra gången. Nästa insider, kanske gubbhög och en ny rejäl surf. Denna gång kom kajaken lite väl mycket på sidan och det var helt omöjligt att styra den som en surfbräda. Jag fick hänga ut som en tok på paddeln och försöka styra upp det… och lyckades precis undvika att rulla runt med hela klabbet. Nu insåg jag plötsligt att pappa Jesper glömt bort lite vad vi skulle göra – paddla omkring lite lungt i plattvattnet inne vid stranden. Hur som helst en sista våg var vi självklart överens om att plocka. Ungefär som våg två men denna var större och no way att jag kunde rädda upp situationen. Vi rullade runt och jag hörde hur hinkplastkajaken dunsade in i något, sannolikt i Sveas huvud. Vilken bra farsa jag är! Hur som helst så var kajaken inpolad rätt långt in från där jag och sedan Svea poppade upp. Jag lungnade henne och började simma och bodysurfa in med Svea i ena handen. Plötsligt kom en long board spolandes på tvären i ett vitvatten med en skräckslagen surfare hängande över mitten på brädan med 100% nollkoll. I sista sekunden hann jag trycka ner Svea under vattnet så hon slapp få ännu en till bräda i huvudet. Efter lite mer simmning och väl uppe på kajaken paddlade jag in till stranden. Sveas förtjusning hade övergått till “det här vill jag aldrig göra om igen”. Vilken fantastiskt pedagogisk introduktion till surfing i lite större vågor. Way to go daddy!

    /Jesper B

    Såg din fru detta? Har hon tagit ut skillsmässa? I så fall ska du nog inte berätta denna story för sosstanten då hon kommer på besök… 😉

    /S..

  • jesper_b

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 11:37

    /S…
    Min fru är betydligt vildare än jag i dylika sammanhang. Jag är en schåpig, blödig lite skit i jämförelse. OK, kanske inte just i vågor men annars. Du skulle se (nej det tror jag inte du hade velat föresten) när Johanna (min hustru) och Tora (min älsta dotter) då 1 år gammal var ute och balanserade på en stenmur precis på kanten på ett par hundra meters högt bergsstup. Jag blev helt stum av rädsla då Johanna släppte handen på Tora som balanserade vidare själv. Kunde inte ropa därifrån jag stod eftersom det kanske skulle skrämma Tora och få henne ur balans. Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv. Johannas kommentar efteråt: “Äsch det var inget farligt Tora går ju så bra nu”. /Jesper

  • m-c

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 12:02

    Ett vanligt misstag i dessa YouTubetider är att folk förväxlar “vild” med “dumdristig”…
    /M

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är detta kul?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.