Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Är lite osäker på epoxyn?

  • Är lite osäker på epoxyn?

    Publicerad av divander på 29 maj, 2010 vid 23:09

    Har kollat runt lite här på forumet och på tillverkarens hemsida men är fortfarande lite osäker. Har en Starboard Hypersonic wood från 2004. Har en liten skada på ovansidan som är ca 2cm bred och några mm djup. Det ser ut det har gått hål på plasten och fanéren är lite spräckt.

    Om jag fattat allt rätt så ska jag göra rent på ytan kring skadan. Sen ska den fyllas med epoxy. Det jag är osäker på är hur noga det är med rengöringen och med vad man ska göra rent med? Vilken epoxy ska jag sedan använda? Funkar det med Biltemas snabbepoxylim för 29kr eller deras “superstarka” för 59kr?

    http://biltema.se/Bygg/Kemikalier/Epoxy/Snabb-Epoxy/
    http://biltema.se/Bygg/Kemikalier/Epoxy/Epoxy-superstarkt/

    wallin svarade 12 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • divander

    Medlem
    29 maj, 2010 vid 23:25

    Bifogar även en liten bild på skadan.

  • bollen

    Medlem
    30 maj, 2010 vid 08:48

    Tjena!

    Om jag inte är helt ute och cyklar… Du måste ha ett bärande skikt också, epoxyn är bara matrisen. Om du bara kladdar i epoxy så finns risk att sprickan blir större nästa gång den blir ordentligt belastad och sedan är det bara en tidsfråga till den går helt av. Jag skulle nog slipat lite runt sprickan för att komma ner i det bärande skiktet du har (trä och plast?) och få bort klistermärken och annat på ytan. Sedan lägga på ett eller två lager matta (kolfiber eller glas) beroende på täthet- och “fäster” varje skikt med epoxyn men “the man” är Svenne han vet! Har ej försökt mig på “wood” brädor så jag bara spekulerar..

    MVh P

  • svenne

    Medlem
    30 maj, 2010 vid 08:49

    Om du kan få tag i bättre epoxi så är det definitivt att föredra (lim är inte lamineringsepoxi), men om du gör så här så funkar det billiga skräpet i tub som fullagning.
    Slipa av halkskyddet 2 cm runt hela skadan, slipa ner till träet. Klipp till en lapp glasfiber som är nästan lika stor som det du slipat. Lägg på fiberlappen och på med kletet.
    Räkna med att det har gulnat efter två dar i solen och eventuellt blir mjuk, Fultema-epoxi är allt annat är UV-stabil.

  • divander

    Medlem
    30 maj, 2010 vid 10:58

    Jag råkade ha biltema sida uppe och tänkte att om jag ändå skulle dit så kunde jag även köpa med mig lite epoxy. Om det finns något bättre så köper jag gärna det. Vilket epoxy rekommenderar ni?

  • svenne

    Medlem
    30 maj, 2010 vid 12:06

    Min, så klart. Men åk till SeaSea, Båtaccenten eller liknande. De har fast i större volymer.
    Du kommer att kunna köpa småbatcher av mig inom kort. Men du vill nog ut och bränna innan dess. 🙂

  • divander

    Medlem
    7 juni, 2010 vid 13:54

    Nu har jag varit förbi en båtbutik (Erlandssons brygga) och skulle köpa epoxi. Blev rekomenderad en sats med 600gr. för 350kr och en bit glasfiber för några kronor. Så långt verkade allt bra. Men sen frågade jag om uv-skyddet och då sa de att det var urkasst och att det blir gult på en gång. Att om man ville ha något som inte gulnade så var man tvungen att lägga en tvåkomponentslack överst. Den kostade dessutom mer än vad epoxin gjorde. Enligt honom hade de ingen uv-beständig epoxi.

    Om jag nu får tag på bra uv-beständig epoxi. Behöver jag även då slipa ned lägga in glasfiber? Eller gäller det endast fullagning med “billigt skräp”?

  • svenne

    Medlem
    7 juni, 2010 vid 14:14

    Om du lackerar skadan med vanlig akrylspray så har du ett UV-skydd. Eller så syns det inte åtminstone. 😉
    UV-skyddet har inget med fibern att göra. Skippa inte fibern.

    PM:a mig så ska jag se om jag har småflaskor kvar, annars så kan jag ta hem (men det tar iofs några dagar).

  • divander

    Medlem
    7 juni, 2010 vid 14:44

    Nej jag förstår att det inte har med fibrerna jag stoppar in att göra. Trodde att det handlade om vilken kvalitet det var på epoxyn. Är det så att all epoxy saknar uv-skydd och att man alltid måste ha ett uv-skydd över? Vad är akrylspray?

  • svenne

    Medlem
    7 juni, 2010 vid 14:59

    Nej, det finns massor med UV-stabil epoxi. Men den är dyrare.
    All sprayfärg du köper på Mekonomen eller hos din lokala bilmupp är akryl.

  • matsked

    Medlem
    12 augusti, 2010 vid 09:17

    Har en nästan identisk skada på min bräda. Upptäckte att jag hade köpt polyester från Watski istället för epoxy. Kan det bli några problem om jag smetar på det polystern?

  • svenne

    Medlem
    12 augusti, 2010 vid 10:24
    matsked;625323 wrote:
    Har en nästan identisk skada på min bräda. Upptäckte att jag hade köpt polyester från Watski istället för epoxy. Kan det bli några problem om jag smetar på det polystern?

    Förutom att skumkärnan, grafiken och (ofta) lacken på prod-brädor löses upp av styrenet i polyestern så kan du använda det…
    Jag lagar inte med polyester.

  • matsked

    Medlem
    12 augusti, 2010 vid 11:12

    Då avstår jag nog polyestern alltså.
    Kan detta vara något att ha?
    http://www.marinaman.se/lamineringsepoxy-p-5430-c-444.aspx

  • matsked

    Medlem
    12 augusti, 2010 vid 16:17

    Ah kan jag få besvära med ytterliggare en fråga. jag skaffade grejer som på länken här och sprickan är mer som på den här bilden. De slipar inte så djupt och använder inget fiber. Ska jag satsa på det jag med i och med att det är inte är en fullt så allvarlig spricka som ovan?
    http://lastcentury.cal-sailing.org/library/ding-repair/

  • svenne

    Medlem
    12 augusti, 2010 vid 19:34

    Allt är relativt. Släng upp en bild på skadan så är det lättare att säga nåt vettigt. Filler ger faktiskt lite bättre dragstyrka och epoxin rinner inte. Det räcker med lite fiber för att det ska bli betydligt hållbarare.

  • wallin

    Medlem
    9 juli, 2011 vid 22:42
    Svenne;625420 wrote:
    Allt är relativt. Släng upp en bild på skadan så är det lättare att säga nåt vettigt. Filler ger faktiskt lite bättre dragstyrka och epoxin rinner inte. Det räcker med lite fiber för att det ska bli betydligt hållbarare.

    Hej!
    Jag är nybörjare på lagningar och ska faktiskt göra min första riktiga nu. Har sökt och läst på så gott jag kan, men känner mig fortfarande osäker. Objektet är en formulabräda (Gaastra 08/09) och skadan är framtill på railen. Bifogar bilder.

    Min fråga: Kan man använda epoxy filler tillsammans med glas-/kolfiberväv eller är det lamineringsepoxy som gäller i så fall (tips på någon bra uppskattas)?
    Nästa fråga: Hur vet man om det behövs glas/kolfiberväv eller bara räcker med epoxy? Vad tror ni i det här fallet?
    Sista: Hur mycket och hur djupt ska man skära bort av det gamla materialet?

    Antar att det är en av de vanligast förekommande frågorna och att alla är trötta på den men är inte så himla lätt första gången… Tack på förhand!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Är lite osäker på epoxyn?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.