Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Är VI i VSK verkligen så korkade?!!!

  • djevulen

    Medlem
    18 oktober, 2009 vid 15:19

    jag tror det kan bli svårt å få med en stugägare för att bara överklaga kiteförbudet,,han eller hon tycker nog det e viktigare i deras ögon att överklaga beslutet att göra allt till ett reservat men det finns kanske en kitande stugägare där

  • debkausf

    Medlem
    18 oktober, 2009 vid 15:58

    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=69853″]Insändare i HN – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

  • above_the_law

    Medlem
    18 oktober, 2009 vid 19:21
    djevulen;584138 wrote:
    e det någon som vet om surfers äger lokalen där de utgår med surfskolan eller bara hyr den?
    det bästa är om falle eller surfers eller någon annan som bedriver en verksamhet i och på björkäng skaffar sig mark eller stuga,iså fall kan man i princip överklaga ända upp till eu-domstolen

    Bra frågeställning och helt rätt “tänk” Mathias!

  • waimeadude

    Medlem
    18 oktober, 2009 vid 20:00

    Tjena

    Det som stör mig lite med artikeln är att just ornitologerna och deras klubbar och föreningar får stycke efter stycke av research och utrymme för sina kommentarer.

    Läs: “Naturskyddsföreningen i Halland ”ser med glädje att länsstyrelsen vidtar ytterligare åtgärder för att bevara våra unika strandängar och det speciella fågelliv sim finns i denna biotop”. Föreningen vill speciellt att kitesurfningen förbjuds, men också att badande, promenerande, cyklister och ryttare får starkt begränsad tillgänglighet.”

    Varför har man inte frågat någon kitesurfingförening om deras åsikt när man skrivit artikeln?
    Varför är egentligen kitesurfing så farligt för fåglar och varför vill ortinologer speciellt att vår sport ska förbjudas?
    Varför vänder sig inte dessa naturskyddsföreningar mot motorbåtar och jetski:s eller andra disel/bensindrivna sporter som verkligen förorenar havet?
    Så jävla trist att alltid läsa om att människor som tittar på fåglar har ont av att folk seglar runt på havet. Det är liksom inte så att vi är där större delen av dygnet precis…

    /John

  • above_the_law

    Medlem
    18 oktober, 2009 vid 20:26
    Blackadder;584121 wrote:
    1. Vi är inte sakägare och om vi lämnar in ett remissyttrande så kommer detta inte att tas i beaktande. Enkelt och klart. Som neven och sourra skriver så har vi gjort annat för att påverka dem som är sakägare till exempel Varbergs Kommun och stugägarna. Vad har du gjort?

    2. Det är (som sourra skriver) fritt fram att engagera sig fast man inte är med i styrelsen. Det är liksom det som är poängen med en förening. Som kvabbso sa en gång “man får den förening man förtjänar”. Gör man inget så får man inget. VSK består av fler personer än styrelsen (även om de flesta väljer att hellre surfa än att gå på årsmötet).

    3. När som helst kan vem som helst i VSK begära ett extrainsatt årsmöte för att välja en ny styrelse om personer anser att nuvarande inte gör ett fullgott arbete. Du måste ju ändå fatta att du inte ger 100 spänn till styrelsen i VSK? Du betalar till föreningen som du själv då är en del av.

    Tack för ditt svar Ulrik.
    Jag vill börja med att förtydliga att jag är mycket tacksam för allt som flera ideellt arbetande personer gör för kitesurfingen i VSK!

    Här kommer mina svar (på tal):
    1. Visste ju inte om att vi inte räknades till “sakägare” och det framgår ju heller inte av artikeln!
    Vad jag har gjort?
    Jo, jag har bl a skrivit flera kommentarer och dementier på HN:s nätbilaga. En av dessa kommentarer ledde till att jag blev erbjuden att komma på intervju, men eftersom jag var på jobb (fyra kundmöten inkl lunchmöte) i norra Bohuslän den dagen, samt hade distriktsmöte med Konsultfirman som jag jobbar på från kl 17-24 så kunde jag inte delta. Jag stressade dock halvt ihjäl mig för att försöka ordna en ersättare och trodde det skulle vara enkelt om jag vände mig till någon i klubbstyrelsen. Tyvärr var intresset blad de tillfrågade förvånansvärt svalt och det var tyvärr ingen som nämnde ditt namn i den vevan. Du vet ju dessutom hur bråttom det var o s v, så ingen pajkastnig nu va…
    När jag till slut fick klartecken från Robert Brusberg, som kunde stå till HN:s förfogande från kl 16.00 fick han svaret att det inte var så “viktigt” längre!?

    Jag har förutom detta skrivit ett antal insändare utan att de ännu blivit publicerade (inte mitt fel). Senaste bidraget skickade jag in till HN idag, efter mailkontakt med en reporter som gav stränga direktiv om att det max får vara 2000 tecken (inkl mellanslag). Det tog mig flera timmar bara att få ner min ursprungsversion från ca 5000 tecken till 2000. Förhoppningsvis är den röda tråden kvar och det viktigaste med… Suck!

    2. Jag håller absolut med om att man får den klubb man förtjänar o s v…
    Jag tycker nog dessutom att jag har engagerat mig en hel del, både via forumet och via media-försök (fråga min arga fru;-). Det är dock ett handikapp att inte bo i Halland/Varberg.
    Jag deltog dock vid första VSK-mötet, fast än jag inte kunde fixa barnvakt åt min 1-årige son, som därför fick följa med på mötet.
    Senast uteblev jag p g a att jag inte fått möjlighet att kita på nästan en hel månad (innan mötet) och jag blev sen ut på vattnet p g a jobbet. Skulle du vilja åka 14 mil t/r utan att få kita? Löjligt att ens nämna detta tyker jag.
    Dessutom har jag som förslag att ett klubbmöte bör kunna flyttas om det är en “löjligt” bra kite-/surfdag. Kanske bara till lite senare på kvällen, då solen börjat dala… Något att ta upp tycker jag. Det skulle väl alla tjäna på?

    3. Visst fattar jag att jag inte ger 100 sek till styrelsemedlemmarna, MEN du läser ju inte hälften av vad jag skrivit, även fast jag förtydligat genom att använda “fet text”. Läs igen!
    Jag börjar ju med att FRÅGA, citat:
    “Är detta verkligen sanning?”
    och fortsätter:
    “Men för HELVETE det är ju rent ynkligt (i så fall)!!!”

    Märk väl:
    Första meningen syftar ju på artikeln där det framstår som om vi inte brytt oss om att skicka in ett “remissöverklagade”, eller vad dom nu kallar det för.
    Andra meningen och texten “(i så fall)” syftar till första meningen!
    Alltså om artikeln INTE stämmer med verkligheten så behöver ingen ta åt sig och jag är därmed nöjd. Ok?

    MEN, jag står fortfarande fast vid att jag inte vill tillhöra en förening som inte står upp för sina och sina medlemmars lagliga rättigheter…
    Nu är ju som tur var inte VSK en sådan förening, så jag betalar gladeligen in min medlemsavgift även i fortsättningen, kommer att delta på de klubbmöten som jag har möjlighet till och kommer att fortsätta att följa den mediebevakning som rör vårt gemensamma intresse, som ju faktiskt är en livsstil även om det är ett uttjatat begrepp.

    Hoppas nu att du orkat läsa min långa förklaring, för även den tog en hel del engagemang och tid i anspråk. Tid som jag nog egentligen borde ha ägnat åt min lilla familj istället…

  • staffo

    Medlem
    18 oktober, 2009 vid 21:37

    Det är inte över ännu! Länsstyrelsen ska nu arbeta igenom sitt förslag och gå igenom alla yttranden osv. Därefter kommer de att ta fram ett nytt beslutsunderlag och skicka ut det på en ny remissrunda, om det är större ändringar i förslaget. Vi får alltså se hur det blir. Om det blir ett katastrofbeslut alltså att all surfing förbjuds (för det gäller inte enbart kite), då gäller det att någon får till ett överklagande. Men innan det finns ett beslut gäller det att få Länsstyrelsen att vara införstådda med att de inte kan ta ett beslut utan saklig grund.

    Jag skrev själv ett remissyttrande angående förslaget. Jag framställde mig inte som kitsurfare men jag tog med alla kitesynpunkter som jag kunde komma på. Familjen har stuga i området och jag representerade de “vanliga” stugägarna. Men jag lovar kitesynpunkterna med i remissunderlaget även om jag inte presenterade mig som en talesman för kitare.

  • above_the_law

    Medlem
    19 oktober, 2009 vid 07:16
    staffo;584216 wrote:
    Det är inte över ännu! Länsstyrelsen ska nu arbeta igenom sitt förslag och gå igenom alla yttranden osv. Därefter kommer de att ta fram ett nytt beslutsunderlag och skicka ut det på en ny remissrunda, om det är större ändringar i förslaget. Vi får alltså se hur det blir. Om det blir ett katastrofbeslut alltså att all surfing förbjuds (för det gäller inte enbart kite), då gäller det att någon får till ett överklagande. Men innan det finns ett beslut gäller det att få Länsstyrelsen att vara införstådda med att de inte kan ta ett beslut utan saklig grund.

    Jag skrev själv ett remissyttrande angående förslaget. Jag framställde mig inte som kitsurfare men jag tog med alla kitesynpunkter som jag kunde komma på. Familjen har stuga i området och jag representerade de “vanliga” stugägarna. Men jag lovar kitesynpunkterna med i remissunderlaget även om jag inte presenterade mig som en talesman för kitare.

    Underbart jobbat!
    Ett frö av hopp såddes:-).
    Men, då återstår ju frågan om det verkligen räcker med att vara stugägare för att ses som sakägare? Vet du om det är så? Annars måste vi nog; övertala en markägare att tala för vår sak, alt köpa mark;-)…

    OBS! Det finns, i motsats till vad Länsstyrelsen säger, flera publicerade vetenskapliga studier som talar för vår sak och emot Länsstyrelsens påståenden, MEN den referens-infon har jag skickat direkt till VSK (för säkerhet skull). Vore nog ändå bra om du är välinformerad om vad som gjorts från VSK:s sida, samt vilka vetenskapliga grunder vi baserar vårat överklagande på. Föreslår att du kontaktar någon i styrelsen omgående, om du nu inte redan har gjort det. Här krävs en genomtänkt strategi om vi ska lyckas!

    M v h,
    Nicco

  • neven

    Medlem
    19 oktober, 2009 vid 08:06
    staffo;584216 wrote:
    Det är inte över ännu! Länsstyrelsen ska nu arbeta igenom sitt förslag och gå igenom alla yttranden osv. Därefter kommer de att ta fram ett nytt beslutsunderlag och skicka ut det på en ny remissrunda, om det är större ändringar i förslaget. Vi får alltså se hur det blir. Om det blir ett katastrofbeslut alltså att all surfing förbjuds (för det gäller inte enbart kite), då gäller det att någon får till ett överklagande. Men innan det finns ett beslut gäller det att få Länsstyrelsen att vara införstådda med att de inte kan ta ett beslut utan saklig grund.

    Jag skrev själv ett remissyttrande angående förslaget. Jag framställde mig inte som kitsurfare men jag tog med alla kitesynpunkter som jag kunde komma på. Familjen har stuga i området och jag representerade de “vanliga” stugägarna. Men jag lovar kitesynpunkterna med i remissunderlaget även om jag inte presenterade mig som en talesman för kitare.

    Grymt Staffo!
    Skulle du inte kunna skicka en kopia av ditt yttrande till styrelsen at varbergssurfklubb.se så kanske den är till hjälp i vårt eget arbete också och man kan använda en del av argumenten i andra sammanhang?

  • blackadder

    Medlem
    19 oktober, 2009 vid 16:08
    Neven;584273 wrote:
    Grymt Staffo!
    Skulle du inte kunna skicka en kopia av ditt yttrande till styrelsen at varbergssurfklubb.se så kanske den är till hjälp i vårt eget arbete också och man kan använda en del av argumenten i andra sammanhang?

    Jag vill minnas att han redan skickat det till oss. Kan inte hitta mejlet bara… Kan ni kolla era inkorgar?

  • debkausf

    Medlem
    19 oktober, 2009 vid 19:29
    waimeadude;584197 wrote:
    Tjena

    Det som stör mig lite med artikeln är att just ornitologerna och deras klubbar och föreningar får stycke efter stycke av research och utrymme för sina kommentarer.

    Läs: “Naturskyddsföreningen i Halland ”ser med glädje att länsstyrelsen vidtar ytterligare åtgärder för att bevara våra unika strandängar och det speciella fågelliv sim finns i denna biotop”. Föreningen vill speciellt att kitesurfningen förbjuds, men också att badande, promenerande, cyklister och ryttare får starkt begränsad tillgänglighet.”

    Varför har man inte frågat någon kitesurfingförening om deras åsikt när man skrivit artikeln?
    Varför är egentligen kitesurfing så farligt för fåglar och varför vill ortinologer speciellt att vår sport ska förbjudas?
    Varför vänder sig inte dessa naturskyddsföreningar mot motorbåtar och jetski:s eller andra disel/bensindrivna sporter som verkligen förorenar havet?
    Så jävla trist att alltid läsa om att människor som tittar på fåglar har ont av att folk seglar runt på havet. Det är liksom inte så att vi är där större delen av dygnet precis…

    /John

    Problemet är att fågelskådarna jobbar även på hallans nyheter.

  • kvabbso

    Medlem
    19 oktober, 2009 vid 19:34

    Dom e fan överallt, ingen risk för utrotning där inte

  • debkausf

    Medlem
    19 oktober, 2009 vid 19:37

    Sen läser dom även allt som skrivs här på steffo. Dom gjorde tom utdrag som publicerades i en bok. Många av utdragen var när dom skrevs här på steffo ironiska och menade som skämt. Tex jag själv skrev “hatar fåglar”. Detta presenterades av vår vän lars som bitter sanning i fågelskådarnas bok. Han läser allt här. Han har även varit på stranden och hotat kiteinstruktörer, samtidigt som han fällt kommentaren “Jag skall göra det till min livsuppgift att få bort varenda kitesurfare från björkäng”

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Är VI i VSK verkligen så korkade?!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.