Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Arbeta som instruktör kring ekvatern?

  • Arbeta som instruktör kring ekvatern?

    Publicerad av dragon_ på 6 maj, 2012 vid 18:53

    Om man som nybörjare tränar dagligen på något lämpligt kitesurfingställe utomlands, ungefär hur lång tid får man räkna med för att kunna bli tillräckligt bra för att gå en instruktörskurs men framförallt för att ha en realistisk chans till arbete som instruktör?

    Rent generellt, hur stor är konkurrensen om instruktörsjobb utomlands på varmare breddgrader samt i vilken härad brukar lönen ligga?

    farbrorfraz svarade 12 år sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • walle

    Medlem
    6 maj, 2012 vid 19:18

    Tycker man SKA skaffa sig erfarenhet innan man lär någon annan…
    även om du lär dig surfa bra på ett par månader kanske du inte är lämplig att lära ut?

    Fast å andra sidan finns de ju de som e kanonbra på att lära ut men suger själva…

  • dragon_

    Medlem
    6 maj, 2012 vid 19:57

    Men min fråga var ju att även bli tillräckligt bra för att ha chans till instruktörsjobb, och jag antar att skolorna har ett intresse av att ha bra instruktörer. Att åka varje dag borde ju kunna leda till betydligt snabbare progression jämfört med att här hemma åka någon gång då och då när vädret tillåter.

    Sedan tror jag att en bra instruktör inte bara handlar om att ha viss erfarenhet utan även ett intresse och fallenhet för att lära ut.

  • skanepaul

    Medlem
    7 maj, 2012 vid 11:10

    Det är väl svårt att uppskatta nån tid, men brinner du för det så kör på bara!

    Du kommer själv märka när det känns rätt tror jag.

  • kitemaster

    Medlem
    7 maj, 2012 vid 19:27

    Jag tror det beror väldigt mycket på vilken skola du vänder dig till och huruvida du är certad.
    En del anställer riktigt färska instruktörer medan andra bara tar de riktigt gamla rävarna.
    Lönemässigt ligger enligt min erfarenhet de allra mest erfarna kring 2000-3000€/mån för heltidsjobb på center, men väldigt många centra kör provisionsbaserat också. Typ 20-30% beroende på ansvar och erfarenhet.

  • lidde

    Medlem
    8 maj, 2012 vid 17:52

    Jag kan rekommendera att utbilda dig genom IKO – International kiteboarding organization.
    Jag gick utbildningen i Egypten och jobbade därefter i Hurghada och för två år sedan i El Gouna. Det finns gott om instruktörsjobb runt om i världen.

    Läs mer om instruktörskursen:
    http://ikointl.com/iko.php?page=kiteboarding-instructor.php&current_menu_area=2

    Lycka till!

  • pierreb

    Medlem
    13 maj, 2012 vid 16:12

    Vad kostar det i runda slängar att utbilda sig till instruktör?

  • farbrorfraz

    Medlem
    13 maj, 2012 vid 18:47

    Enligt IKO ska man ha minst 1 års erfarenhet av kite, kunna åka åt båda håll, toeside, hopp med rotation, för att kvalificera sig för instruktörskurs. Personligen är min uppfattning att det viktiga inte är hur bra man är på att åka, utan hur bra man är på att lösa alla problem som kan uppkomma (punka på kite mitt i vattnet, inverterade linor, trassel med annan kite… etc) The more you have fucked up, the better =)

    Har själv IKO licens och har varit med på ett flertal ITC kurser efter det eftersom min partner här i Portugal är IKO examinator. Det framgår tydligt att det har mycket mer med personlighet (ödmjukhet etc) än hur många trick man kan för att bli en bra instruktör.

    Som det ser ut nu måste man gå en assistent-kurs innan man kan gå instruktörskursen. Innan krävdes 40h som assiterande instruktör, men detta är nu ersatt av en 3 dagars assistentkurs. Detta är bra, jag har sett många komma till instruktörskurserna helt utan tidigare erfarenhet av att vara instruktör, och det är ofta mycket svårare för dem.

    Som del-manager av skolan här, kan jag säga att för oss är en bra instruktör någon som är ödmjuk, lyhörd för elevernas behov, säkerhetsorienterad (attityden “det händer inte mig, jag kan” går fet-bort!) och någon som är mån om service och som kan hålla tider och är pålitlig. De coola killarna, Party-prissarna som raggar på eleverna och kommer sent på morgonen, wesserbissarna som kan allt göra sig icke besvär.

    Det är mycket personligt vem som är en bra instruktör och vem som inte är det. Ett år av klanteri med kiten är nödvändigt för att lösa problem som uppkommer under lektioner.

    Standardpriset på en IKO ITC (instructor training course) är 780€. Lägg sedan till mellan 100-200€ normalt för en assistentkurs. Det är upp till skolan, eller instruktören (minst level 2) som arrangerar assistentkursen.

    Vi kör kurs 30/5-3/6. Assistentkurs innan det 26/5-28/5, och första hjälpen den 29/5. Bokar ni paket med oss ink boende ingår Assistenkursen minus avgiften till IKO (50€). Paket med boende 10 nätter, transfer och kurs blir totalt 1150€.

    Nästa kurs vi arrangerar här blir förmodligen någon gång i slutet av augusti eller i september.

    Mvh
    Anders Modin

  • pierreb

    Medlem
    14 maj, 2012 vid 10:39

    Tack Anders för ett mycket informativt svar. Ska ut och resa ett par månader i vinter med start i nov-dec. Funderar starkt på att utbilda mig till instruktör då jag hållit lite privatkurs för några vänner och känner att jag brinner för det. Håller ni utbildningar även så sent på året? I sådana fall kan det bli aktuellt att komma ner och ta en sådan kurs hos dig!

    /Pierre

  • farbrorfraz

    Medlem
    14 maj, 2012 vid 10:49

    Hej Pierre.
    Vad är planen med resan? Att jobba som instruktör eller att utbilda dig till instruktör? Tänker du jobba, är det nog smartare att ta kursen innan och kanske skaffa lite erfarenhet innan du drar iväg.

    Vi kommer säkerligen arrangera fler kurser, Tiago jobbar över hela världen som Examinator och det brukar bli kurser under hela året. Han har bl.a. kört flera kurser i Sverige med Virena. Här i Portugal kör vi inga kurser efter sept/okt då vi förhoppningsvis är ute på nya äventyr någon annanstans då. Säsongen avtar här då och vi måste röra på oss. Men, som sagt, kurser kommer det att hållas, någon annan stans.

    Du når oss alltid på info@kiteandgo.com eller info@escoladekitesurf.com (engelska).

    Mvh
    Anders Modin
    anders@kiteandgo.com

  • pierreb

    Medlem
    14 maj, 2012 vid 11:41

    Planen är ju egentligen “surfsemester”. Men tanken slog mig att då man ändå ska ut och resa att man kunde passa på att utbilda sig till instruktör samtidigt sen får jag se om det blir aktuellt att arbeta utomlands eller om det blir till ett senare tillfälle. Resan blir till Asien eller Sydamerika, har ännu inte bestämt vart då jag tänker åka runt en del och försöka hinna se så mycket som möjligt. Är det lätt att få jobb som instruktör utomlands som relativt ung svensk tror du?

    Kommer säkerligen att höra av mig när det börjar dra ihop sig och kollar vart ni håller hus.

  • farbrorfraz

    Medlem
    14 maj, 2012 vid 12:08

    Låter som en rolig plan.

    Generellt sett är nog unga svenskar ganska väl ansedda utomlands, men än en gång är det nog personlighet som avgör mer. Har du dessutom annan erfarenhet som kan vara till nytta för skolan är det alltid ett plus (admin, reception, foto/video, web, etc…) skolor är ofta rätt slimmade organisationer så kan man tillföra fler talanger än enbart som instruktör ökar nog chanserna.

    Lycka till, bara att höra av sig!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Arbeta som instruktör kring ekvatern?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.