Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ärliga svar om brisen på Haga Park önskas!

  • wiseguy

    Medlem
    23 september, 2004 vid 08:01

    Svar till:


    Jag tror i alla fall att vindens vridning ofta beror på jordens rotationskraft om det är mycket sjöbris och stabila väderförhållanden i övrigt.

    Andra faktorer som påverkar är självklart är grundvinden och dess riktning och styrka, väderväxlingar med varm och kallfronter, högtryck, lågtryck och lokala effekter.

    Allt måste vägas ihop.

    En mycket speciell lokal effekt som jag tycker är extra märklig är venturieffekten. Den är utpräglad på Sotavento på Fuerteventura. Vinden accelererar över land och blåser nästan rak frånlandvind. Hur detta fungerar vet jag faktiskt inte och skulle gärna ha en förklaring till.

    /Larry

    [/ QUOTE ]

    Alla nya vindar som uppstår avlänkas på grund av Corioliskraften (undantaget vindar som uppstår inom ekvatorn där C. är mycket liten) C. uppkommer när en kropp rör sig över en roterande yta.

    När ett föremål ligger stilla på jordytan är det en balans mellan gravitationen och den centrifugalkraft som är en följd av jordens rotation. Om föremålet börjar röra på sig förändras dess rotationshastighet kring jordaxeln, den kan öka eller minska, vilket leder till en föränding av centrifugalkraften och en oblans med gravitationen, i sin tur leder detta till en avlänkning.

    Detta är anledningen till att det blåser runt kring lågtryck och högtryck och inte rakt emot/från. På grund av friktionen mot jordytan så sker en liten vridning av vinden vid marknivå, detta ger till följd att vinden i t.ex. ett lågtryck, rör sig i en spiral mot lågtryckets centrum. Dock så blåser vinden på hög höjd paralllet med isobarerna

  • markus77

    Medlem
    23 september, 2004 vid 13:27

    Hej Hej….

    Lite Fakta om min segling de 3 åren jag nu bott på Haga Park.

    Månad 2002 2003 2004
    april 13 15 Utomlands
    Maj 25 27 16
    Juni 25 26 10
    juli 9 14 16
    aususti 17
    Sptember Blåst som fan än så länge.

    Det har inte varit bris alla ggr. Som juni förra året var det mycket väst och så men maj 2003 var det bara bris nästan. I år har det inte varit mycket till bris på haga förrens nu i augusti då den kickade in rejält ett par gånger.

    Men det har väl sin förklaring i att vi har haft den kallaste och blötaste sommaren sen 1928 eller vad det var.

    Men man kan inte mer än att skratta när folk kommer hit frågar om det blir bris då regnet står som spö i backen…

    Då har man inte läst på sin läxa…..

    Men men alla seglar där dom vill. Jag vet ialla fall bara att sen jag flyttade till öland har mina seglings dagar mer än 3 dubblats…

    Markus S-77
    Fanatic, Simmer, Arnette

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 september, 2004 vid 16:22

    Vågorna och kraftig vind finns mest på framsidan!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 september, 2004 vid 16:42

    Svar till:


    Vågorna och kraftig vind finns mest på framsidan!

    [/ QUOTE ]

    Ja jag håller med dig.
    Bäst vågor har du på Öland och Gotland.
    Det märks av alla seglare som äker över hit för att segla våg.
    Tycker synd om er på baksidan (arslet) av sverige

  • edgedaniel

    Medlem
    23 september, 2004 vid 17:12

    wow… coola inlägg här ovan, anonyma är dom oxå.. ja sånt imponerar ju… Håll er till Lunarstorm är ni snälla, på det här forumet ställer vi som krav att man vågar stå för det man skriver..

    Själv hade jag nog kunnat tänka mej att byta tå dagars vågsurf för en månads freestylesyrf, nån månad då och då…

    Fast en dag med SV i läjjet är ju inte fel.. Och så har vi närmre till Klittmöller oxå… så det väger väl upp lite… jaja häng löst!

  • styret

    Medlem
    23 september, 2004 vid 18:46

    hehe gammal tråd som kommer upp och spökar.
    vafan jag orkar inte bråka omd et här längre. låt folket på västkusten tro att dom ahr sveriges blåsigaste ställe medans vi får behålla våra vatten relativt fria om vår och höst, skitgutt ju. problemet med öland är bara att man inte hinner gå i skolan…

Sida 5 av 5

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ärliga svar om brisen på Haga Park önskas!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.