Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing årsmodell vid begangnatköp

  • årsmodell vid begangnatköp

    Publicerad av wiseguy på 15 januari, 2003 vid 18:41

    Då har det hänt igen. En polare har köpt ett begangnat segel som har visat sig vara äldre än säljaren sade. Seglet, ett racesegel var en årsmodell äldre än vad som stod i annonsen. Detta fick vi reda på genom att seglet han köpte inte stämmde överens med de bilder vi hittade på nätet av den angivna årsmodellen.

    Samma sak har hänt mig förra våren. Köpte ett segel som säljaren sade skulle vara en 00a men efter att hemma bläddrat igenom gamla produkttidningar konstaterat att det var en 99a.

    Måste säga att det är lite irriterande när man kommer på att man blivit “lurad”. Jag vet att det finns en chans att inte ens säljaren kände til den exakta årsmodellen men då borde han berättat detta när man kollar på seglet. Fel årsmodell gör inte så mkt om det är gamla grejor, men om de är två-tre år gamla så påverkar ju årsmodell priset. Och man har ju ingen lust att betala för en 01a och få en 00a

    Är det nån som har liknande erfarenheter? och vad ska man göra.. ska man kontakta säljaren och kommer han isf betala tillbaka en del (jag tror inte det)

    draaaag_eller svarade 21 år, 4 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • jonasp

    Medlem
    15 januari, 2003 vid 19:22

    Du kan ju ringa säljaren och fråga vad fan han håller på med.

    Sen finns ju möjligheten att han har blivit lurad tidigare men den chansen är väl inte så stor på så pass nya grejor. Bäst är väl att kolla på nätet innan.

    Ett tredje alternativ är att han har köpt ett fjolårssegel 00 och menar att det är utplockat då men det missförståndet borde ju gå att reda ut med en enkel fråga.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 januari, 2003 vid 19:23

    köp nytt så slipper du det här problemet

  • _d_

    Medlem
    15 januari, 2003 vid 19:34

    precis som JonasP säjer… surfa runt innan du köper, så kan du knäcka säljarn typ “nu ljuger du allt!!! detta seglet är från 99..” laugh.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 januari, 2003 vid 23:06

    allmänna reklamationsnämden
    säljaren har upplysningsansvar
    köparen har ansvar att kolla upp att det är rätt också

    så det är nog lika bra att ta kontakt med säljaren o upplysa honom om det påstådda felet
    och försöka göra upp sinseemllan
    finns skrivet kvitto så ska det nog inte vara ett problem

    mvh samhällsupplysningsmannen

  • charlieb

    Medlem
    16 januari, 2003 vid 07:16

    JonasP när är du i Sandviken, kan inte minnas att jag sett dig där eller?
    CharlieB Visby

  • jonasp

    Medlem
    16 januari, 2003 vid 09:17

    Var där i sommras, det var klockrent. Tyvärr var jag själv som surfade. likadant när jag körde vid ljugarn. Ljugarns strand var ju förövrigt kanon jag kunde sätta i min 46 cm fena (stor bräda den dagen) bara nån meter ut.

    Kommer lätt åka dit igen men jag är inte säker på att jag hinner i år, ska göra lumpen och innan dess ska jag ner till haga. Det är möjligt att jag kör en vecka på Öland och sen båten från oskarshamn.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 januari, 2003 vid 12:24

    jag köpte ett segel som var 91 fastän säljaren sade
    att det var 94, men det visste jag redan före köpet
    ville ändå ha det, kanske jag borde sagt något och
    fått det billigare.

  • voodoo

    Medlem
    17 januari, 2003 vid 13:58

    Dom som inte är ärliga när dom säljer ngt lär väl få ganska svårt att sälja ngt igen?
    Just sånt här lär ju sprida sig ganska fort i bekantskapskretarna, om man inte är för generad för att tala om att man inte kollade upp grejerna INNAN man köpte dom wink.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 januari, 2003 vid 14:05

    Det är därför jag alldrig slänger gamla windsurfingkataloger på brädor segel osv.

  • draaaag_eller

    Medlem
    17 januari, 2003 vid 16:25

    Juridiktenta i morgon så detta kanske kan bena ut lite…

    Jag ger först min syn på fallet och motiverar nedanför med de lagrum som gäller.

    Ett vindsurfingsegels årsmodell har ganska stor betydelse för slitage och design. Därför kan man nog anse att det har en avgörande betydelse när man bestämmer sig för vad man vill köpa. Har säljaren angivit en årsmodell är det rimligt att tro på honom, man borde inte själv inse att han ljuger. Däremot är prisskillnader mellan begagnade segel stora, beroende på slitage och årsmodell vilket gör det svårt att få en prissänkning i efterhand. Lagen är också tydlig med att man måste påtala felet i skälig tid efter upptäckten, vilket brukar vara direkt efter upptäckt…
    Det blir nog svårt att få detta fallet att gå igenom i rättegång men om man hör av sig snabbt och trycker nedanstående paragrafer i ansiktet på säljaren kanske man kan komma överens!

    Dealen är mellan två privatpersoner, då gäller köplagen (KöpL).
    Det första man måste avgöra är om det är FEL på varan: “Fel föreligger…om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter…som säljaren lämnat…som kan antas ha inverkat på köpet.”(KöpL 18§ 1st.) Men visst har köparen undersöknings plikt. Borde köparen insett att det var fel på varan (i detta fallet att seglet var gammalt) kan han inte hävda att det var fel.(KöpL 20§)
    Såldes seglet i “befintligt skick” ska varan anses felaktig om “säljaren före köpet underlåtit att upplysa köparen ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper…som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan ha inverkat på köpet”(KöpL 19§ 2p.)
    Men för att kunna göra felaktigheten gällande måste man meddela säljaren inom skälig tid efter det att felet uppdagats.(KöpL 32§)
    Om det är ett fel på varan och felet har åberopats i tid, kan man kräva prisavdrag (KöpL 37§)

    Credit till den som orkade läsa igenom detta svar. Jag spydde just över lagboken…

    /Jonas

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing årsmodell vid begangnatköp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.