Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Asiatiska sidor för beställning av surfprylar

  • Asiatiska sidor för beställning av surfprylar

    Publicerad av preppie på 25 augusti, 2008 vid 10:32

    Letar efter pålitliga sidor i Kina eller någonannanstans i Asien där de säljer Vind- och kitesurfingutrustningar? Nån som har handlat därifrån ?

    dr-masse svarade 15 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    25 augusti, 2008 vid 11:07

    Med frakt + tull lär det näppeligen löna sig att beställa därifrån.

  • preppie

    Medlem
    25 augusti, 2008 vid 11:28

    ok, det är så alltså, vi är dock ett gäng som skulle vara intresserade och då är det kanske en annan sak, slå ut frakt samt tull på 8 pers kanske skulle kunna löna sig. Skulle vara intressant iallafall och se över priser därborta.

  • apelbapel

    Medlem
    25 augusti, 2008 vid 12:37

    Med tanke på Kinesernas uppfinningsrikedom kanske det finns några
    NIEL PRIDE, SOUTH SAILS, RRE, MISTRUL till bra pris,

  • v-thun

    Medlem
    25 augusti, 2008 vid 14:35
    apelbapel;493743 wrote:
    Med tanke på Kinesernas uppfinningsrikedom kanske det finns några
    NIEL PRIDE, SOUTH SAILS, RRE, MISTRUL till bra pris,

    Finns antaglingen gott om sådant till dunderpriser:P

  • kesse

    Medlem
    25 augusti, 2008 vid 20:01

    Fick 550 kg gods idag från Kina. Frakt ca 1000:-. Så det är inte så farligt. En båt tar ju många containrar och en container rymmer mycket, 550 kg i en container är en droppe i havet. De samkör ju en massa olika personers varor i samma container. Så frakterna blir billiga.
    Däremot kommer tullkostnader, vanlig moms 25% av ordervärdet. Samt en jävla massa omkostnader som tullverket har uppfunnit. Har allt specat på företaget, man häpnar vad de kan hitta på och ta betalt för vad jag anser vara samma sak men som de döpt om till oilka namn. Summa ca 4000:- i omkostnader, ex moms.

    Kineserna har säkert kopierat en hel del prylar för vår hobby, för kineser är det att visa att man uppskattar en vara om man kopierar den. De har iallafall en hel del roliga vattenleksaker med motor att införskaffa till billig peng. Sök på nätet så finner ni hela provinser med fabriker som säljer prylar gemensamt. Rena loppmarknaden.

    Hittar ni rätt, finner ni säkert den fabrik som tillverkar ert favorit märke men säljer även en exakt kopia under ett annat namn.

  • kinabalu

    Medlem
    25 augusti, 2008 vid 20:21

    Som Svenne skriver i en annan tråd ang.surprylar i Peking, så tillverkas allt detta i södra kina.

    Jag åkte av en slump förbi Neil Prydes fabrik mellan Hongkong och Guangzhou när jag var där på affärsresa för ett tag sen. Efter att ha lyckats förklara för mina Kinesiska affärskollegor vad vindsurfing är (å de va inte lätt!!) och varför jag absolut var tvungen att åka till den där fabriken (tror aldrig dom fattade det där riktigt…), så fick jag dom i alla fall att vända bilen och köra dit. Det visade sig att dom slutat tillverka segel där och nu bara tillverkade accessories. Dom var också noga med att dom inte säljer något från fabriken (sånt brukar dock vara MYCKET förhandlingsbart i kina… ;-). Dom hänvisade istället till ASAP Direct, som ör deras butik i HongKong (ligger i Tuen Mun, Kowloon). Du hittar dom även på nätet: (http://www.asap-direct.com). Priserna när jag kollade för några år sedan var inte så mycket lägre än i Sverige. Är man där och tar hem dom med det vanliga baggaget kan det löna sig lite, men inte tillräckligt för att täcka frakt och moms. Lägger man en större beställning kanske det är mer förhandlingsbart…

    Du hittar både NeilPryde, Simmer mm i Hong Kong, så är du ute efter surfprylar är det där du ska leta. Jag tar nog en sväng förbi HongKong nästa gång jag åker till Kina, så skulle du hitta något intressant kan du höra av dig så ska jag se om jag hinner kolla upp det på plats.

  • bicless

    Medlem
    25 augusti, 2008 vid 21:51

    Förut gick det att fynda vindsurfing-märkesvaror i kina men nu har leverantörerna knäppt igen så tror inte du kan spara mycket. Neil pryde höjde exempelvis priserna i kina med ca 20-40% för 3-4 år sen för att slippa sidoexport. Nu tycker jag de kostar ungefär som hemma. Jag har i huvudsak besökt Hongkong och fastlandet kring Hongkong.

  • preppie

    Medlem
    26 augusti, 2008 vid 17:44

    tackar tackar, det var lite intressant info, lite bra det där med att fraktkostnaden var mycket rimlig.

  • bohm

    Medlem
    26 augusti, 2008 vid 21:15

    Naish, Starboard, Bic, Amundson, Surftech och säkert många fler brädor tillverkas i Cobras fabrik i Thailand. http://www.cobrainter.com
    Ev. kanske du kan köpa brädor från dom.

    Kites kan du köpa från denna sidan; priset är runt 1800-2500kr per drake och du kan själv bestämma färg och logo. http://www.china-kite.cn/surfing.htm

    Problemet är när man köper från fabrik att de vill ha en viss mängd såld, De är inte så intresserade av att sälja 3-4 produkter till nån snål skandinav. Kitefabriken mailade jag och de säljer som minimum 30 kites/shipping.

  • andreas-t

    Medlem
    27 augusti, 2008 vid 06:59

    På cykelforumet happymtb.org brukar en del gå ihop och göra gruppköp av kolfiberprylar från Taiwan. Använd sökfunktionen på “gruppköp” och ställ sökintervallet på “senaste året”, så hittar ni flera låååånga trådar som kan inspirera eller avskräcka 🙂

  • dr-masse

    Medlem
    27 augusti, 2008 vid 07:01

    Tro mig, det är HELT OMÖJLIGT att köpa direkt från Cobra fabriken i Thailand. Inse konflikten de skulle få med sina kunder om så skulle ske.

    Det går knappt att besöka stället om man inte har en affärsmässig relation med Cobra.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Asiatiska sidor för beställning av surfprylar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.