Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Åsikter vid mastköp?

  • Åsikter vid mastköp?

    Publicerad av lumpan på 5 april, 2006 vid 12:06

    Ska inför den stundande säsongen komplettera med en ny rigg och kommer behöva köpa en 460-mast.
    Har surfat i 1,5 år nu och undrar om det är ekonomiskt försvarbart för mig som inte hållit på så länge att köpa en mast med mycket kol i (50-70%).
    Om man bortser från viktskillnaden kan jag då göra mig till godo den större kolandelen i en betydligt dyrare mast?
    Det bör nog tilläggas att det blir mest freeride-segling på plattvatten eller chop och vikten ligger på 85 kg.
    De master jag kikat på ligger runt 30%.

    ekern svarade 18 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • Oregistrerad

    Gäst
    5 april, 2006 vid 12:33

    Tycker absolut att det är värt att köpa en fin lätt mast 75% kol t.o.m. Viktskillnaden i mitt fall från en 30 procentare till 75 procentare var ett halvtkilo då jag köpte ny mast. Kanske inte låter mycket men det känns att det är bättre trycka i grejerna nu jämfört med förr. Är nu inne på min tredje säsong och freeridar mest.

    Lycka till

  • _alexander

    Medlem
    5 april, 2006 vid 14:54
    Oregistrerad wrote:
    Tycker absolut att det är värt att köpa en fin lätt mast 75% kol t.o.m. Viktskillnaden i mitt fall från en 30 procentare till 75 procentare var ett halvtkilo då jag köpte ny mast. Kanske inte låter mycket men det känns att det är bättre trycka i grejerna nu jämfört med förr. Är nu inne på min tredje säsong och freeridar mest.

    Lycka till
    köp så fin du har råd med, det är värt det!

  • ola_p

    Medlem
    5 april, 2006 vid 17:21

    Dessutom så är det viktigare med mycket kol ju längre masten är, en 460 är mycket känsligare än en 370…

  • dr-masse

    Medlem
    5 april, 2006 vid 18:33

    Alltså, allt beror ju på

    a: hur seriöst du tänker segla
    b: hur mycket $$$$$ du har

    Men om du tycker vindsurfing är kul och har råd, så är en bättre mast en av de vettigaste investeringarna tycker jag. En bra 460 mast har man ofta användning av länge, och det är värt det. Ett snäpp upp från 30% kan det helt klart vara värt, så länge inte prisskillnaden är astronomisk.

    Men viktigast – RÄTT mast till ditt segel.

    Surfa På!

  • oaxen

    Medlem
    5 april, 2006 vid 19:30

    Hej!

    Har surfat sen 1980. Minus uppehåll ’95-’02.
    Kittade upp mig på helt ny komplett utrustning igen våren ’03 – bästa jag gjort!
    Började med NS Stinger på 30% kol. Mackan på SP tyckte i höstas att jag skulle satsa på “riktiga” kolmaster, d v s kolhalt > 70%.
    OK, tänkte jag, “alla” snackar ju om hur fantastiskt mycket bättre det ska var med “riktiga” master.
    Jag krängde av mina “värdelösa” master och jagade rätt på en 75%:are och en 100%:are.
    Shit, vilken besikelse så här långt! Jag har inte seglat sådär väldigt mycket med mina “riktiga” master än. men nog hade jag förväntat mig större skillnad sådär med en gång.
    Nu är jag ingen riktig Hot Shot, men dock en hyfsat kompetent “insjövågseglare”. Kolla min lilla film(http://www.surfzone.se/forum/local_links.php?catid=16&linkid=150) så får du en hyfsad bild av min nivå.
    Jag åker på så många vågtripper till våra kuster som möjligt när prognoserna ser bra ut.

    Mitt råd:
    Köp hellre billigare master men fler så att du snabbt och lätt kan rigga om mellan olika storlekar. Särskilt med 1½ säsong under bältet.

    En nypa salt
    Det kan ju vara så att jag är en väldigt okänslig typ som inte “märker” hur bra “riktiga” master är. MEN, jag har några surfår på nacken i alla fall. Nu kommer det nog att komma en hel del vittnesmål som hävdar motsatsen.

  • donpedro

    Medlem
    5 april, 2006 vid 19:55

    Jag måste nog hålla med förgående talare. Rent generellt är jag väldigt rädd för att fel mas inte ska funka till segel osv men jag kör nu på 430 mast från 1999 och tycker den funkar super bra. Jag fick låna en “riktig” mast 85 % en dag och jag märkte absolut ingen skillnad. Jag kanske e dålig och okänslig, men jag tycker som förgående att det är bättre att köpa en hyffsad mast, klart den ska va Ok men ingen super och kanske kitt upp med en ny fena eller nåt annat kul. Jag tycker Iaf inte det är värt 2000 extra för en “riktig” mast. Men smaken e som baken 😉

  • _alexander

    Medlem
    5 april, 2006 vid 20:37
    Oåxen wrote:
    Nu kommer det nog att komma en hel del vittnesmål som hävdar motsatsen.
    nu kommer motsatsen.. 🙂
    menar du att du inte känner nån skillnad i respons från riggen när du seglar en dålig respektive bra mast?
    själv tycker jag responsen och twisten blir mycket bättre med en bra mast.. särskilt när du gippar etc och pumpar, även när du seglar överriggad då den twistar snabbare.
    Tykcer man känner avsevärd skillnad till och med i små segel, och i större är det ännu mer skillnad.
    snäppet mellan en 30% och en 55-65% är däremot myycket stööre än 60%-90% för att ta ett exemplel!
    det är som guy cribb sa: if you want to improve your sailing dramatically and got 300£ left over, get yourself a good mast (x9an menade han eller likadan kolhalt) han sa iaf något liknande 😛
    Lycka till med köpet 🙂
  • canoya

    Medlem
    6 april, 2006 vid 13:47

    Oåxen, jag håller med dig. Hellre fler men billiga prylar för att vara kittad för alla förhållanden än några få dyra som visserligen är något bättre men medför att man inte har råd med 4,0 seglet som man bara behöver 2 ggr/år (men då är värt hur mycket som helst även om det är gammalt och riggat på en 30% mast).

    Jag har en NP Soul 7,4 som jag har 2 master som passar till, en gammal Rotho Super Wave (från forntiden då masternas styvhet mättes enligt DIN istället för MCS/IMCS) som väger drygt 3 kg och en racemast från -94 (one-piece) som väger 1,8 kg. Här märker jag skillnad men då skiljer det ju nästa 1,5 kg mellan dem och det är ett ganska stort segel jag använder! Trots det så skulle jag hellre lägga pengar på att kunna ha flera segel riggade samtidigt för att snabbt kunna byta om vinden ändrar sig än att ha en dyr mast som jag måste använda till flera segel.

  • oaxen

    Medlem
    6 april, 2006 vid 17:05

    Såå, jag är inte helt ensam alltså!

    Ett tips när det gäller byggandet av en rigglinje är att ha grejor så att man alltid kan rigga större/mindre segel utan att behöva rigga ned det man för tillfället seglar med. Ibland kan vinden pendla lite fram och tillbaka och då är det rätt skönt att inte lägga alltid på att enbart rigga.

    / Patrik

  • piotr

    Medlem
    6 april, 2006 vid 17:20

    Jag kör omkring med en np x3 mast (430) och en fiberspar wave (400) som troligen inte innehåller speciellt mycket kol någon av dem. Men de fungerar bra till en segellinje från 3.7 till 6.7kvm (freestyle/vågsegel) även om jag hajar att en bättre mast skulle kunna ge betydligt bättre respons och kvickhet i seglen. Samtidigt ger dessa master som jag har en ganska skön känsla (softish) i seglen vilken skulle kunna betecknas som okvick eller dålig flex kanske. Dessa master kostar inte speciellt mycket men ger bra spännvidd och är master som man inte behöver känna att man skulle gå i kk om de gick sönder (vilket jag dock aldrig lyckats med..ännu..). Om man då ser vad surfers tar för sin NP combat wave mast i år: ca 6000 kr, så har jag i alla fall svårt att se att detta prisglapp skulle vara värt det. Men har man stålar och vill ha bara en mast så funkar det väl grymt med de segel som är avpassade för denna mast.
    Mvh
    guten

  • ekern

    Medlem
    6 april, 2006 vid 18:34

    tja!

    Körde tidigare på north sting 30% master från 4,2-6,2 och det funkade bra eftersom jag då inte visste något annat. Förra året bytte jag till 100% master och kan bara säga att det är sjuk skillnad (bytte segel oxå så det kan ju med inverka men inte så mycket). Framför allt känns riggen mycket lättare i händerna, vilket har gjort mig till en mycket bättre seglare än tidigare. Du behöver inte kämpa lika mycket med armarna utan masten gör jobbet och du får en mycket bättre respons. Se masten som en motor(hehe)! Tror många sparar in på masten eftersom man inte kan flasha med den på vattnet. Man får helt enkelt tänka att med en bättre mast är det jag som blir flashig inte utrustningen.
    Håller med om att det är bättre att lägga pengarna på segel tills att du har en komplett linje som du är nöjd med, men efter det så är en bra mast och bra bom en snygg investering.

    /Erik

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Åsikter vid mastköp?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.