Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Återfallsurfare – vilka prylar

  • Återfallsurfare – vilka prylar

    Publicerad av stream på 9 september, 2008 vid 12:15

    Jag vindsurfade en hel del under 80- och 90-talet, både Varbergsvågor och choppy förhållanden. Hade en vågbräda (250 HT thruster) som sjönk lätt… Nu funderar jag på att köra igång igen, men har nollkoll på dagens prylar.

    Vad bör jag ha för grejjer om jag främst ska segla Apelviksvågor och lite plattvatten emmellanåt? Jag är inte intresserad av att bara tokbränna fram och tillbaka utan gillar att lattja och tricka efter förmåga även på platta dagar. Jag väger 90 kg och vill helst slippa vänta på de djupaste lågtrycken för att ha roligt på vattnet. Skulle en freestylebräda kunna fylla mina behov? Vad ska jag satsa på för segel? Tacksam för svar.

    MVH, Stream.

    andersbq svarade 15 år, 9 månader sedan 15 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    9 september, 2008 vid 12:48

    Förmodligen vill du ha en vågbräda i ungefär samma storlek som du körde med på 80-talet om det kändes lagom stort. Brädan kommer visserligen kännas totalt annorlunda mot din gamla 80-talare men har du inte ökat i vikt så kommer lagom stort vara ungefär samma sak då som nu, efter lite tillvänjning.

    Hoppas du inte har gamla segel som du tänkt köra på en ny bräda. Det funkar väldigt dåligt.

  • stinger

    Medlem
    9 september, 2008 vid 13:20

    @Stream 498251 wrote:

    Vad bör jag ha för grejjer om jag främst ska segla Apelviksvågor och lite plattvatten emmellanåt? Jag är inte intresserad av att bara tokbränna fram och tillbaka utan gillar att lattja och tricka efter förmåga även på platta dagar. Jag väger 90 kg och vill helst slippa vänta på de djupaste lågtrycken för att ha roligt på vattnet. Skulle en freestylebräda kunna fylla mina behov? Vad ska jag satsa på för segel? Tacksam för svar.

    MVH, Stream.

    Jag tycker den specen låter som en FSW. Passande segel är väl vågsegel med drag (simmer crossover/gaastra poison/NP Alpha (?) alla tillverkare har en variant) eller lite speediga freeridesegel (Simmer X-type/Gaastra remedy/NP Hellcat) beroende på om du vill bränna mest eller tricka mest. Bor du i Varberg så titta in hos SP eller Fahlensurf, de kan säkert hjälpa dig vidare.

  • stream

    Medlem
    9 september, 2008 vid 13:57
    Rasmus_W;498258 wrote:
    Förmodligen vill du ha en vågbräda i ungefär samma storlek som du körde med på 80-talet om det kändes lagom stort. Brädan kommer visserligen kännas totalt annorlunda mot din gamla 80-talare men har du inte ökat i vikt så kommer lagom stort vara ungefär samma sak då som nu, efter lite tillvänjning.

    Jag vägde bara ca 75 kg då, plus att jag vill plana tidigare än med min gamla bräda (tror bara den var på knappa 60 liter…), så jag behöver nog mer volym nu. Eller är det så att bredd, stance och outline gör brädorna mer lättplanade idag trots låg volym?

    Jag kommer skaffa ny rigg/nya segel.

    Tack för tipsen såhär långt!

  • bicless

    Medlem
    9 september, 2008 vid 14:03

    Jag tycker som någon sa tidigare att en freestyle wave FSW skulle sitta fint. Kanske 85-100 liter om du vill få tidig planing och kunna segla även i mellanvid och inte bara hårdvind. Vi säljer exempelvis Mistral Syncro billigt, dessa passar nog dig bra, har fått bra omdömme av flera surftidningar och många seglare. Dock börjar denna omgång sina så har inte många storlekar kvar men får troligen in en 92:a nästa vecka, mer info se http://www.surfspot.se.
    Kan göra paket med segel mast bom mm om du vill.

  • tobb

    Medlem
    9 september, 2008 vid 14:18

    Hej,

    Var i exakt samma läge som dig för några veckor sedan!
    Jag köpte en 80 liters FW samt en vågsegellinje från 3,5-5,3 och än så länge så känns det helt rätt.
    Förutom att halkskyddet numera är uppfunnit så tycker jag inte att det är extremt stor skillnad på dagens brädor jämfört med de vågbrädor som användes i början på 90-talet..
    Däremot så är riggarna väldigt lätthanterliga och förlåtande, man kan hantera en halvkvadrats överrigg utan större problem.

    Lycka till

  • bananen

    Medlem
    9 september, 2008 vid 14:28
    Tobb;498280 wrote:
    Förutom att halkskyddet numera är uppfunnit så tycker jag inte att det är extremt stor skillnad på dagens brädor jämfört med de vågbrädor som användes i början på 90-talet.

    Då kanske du vill köpa min gamla Tiga Wave? :grin:. Om jag skickar med ett hlkskydd?

    Seriöst så tycker jag det har hänt en hel del, speciellt på planingströskeln, även för de brädor med traditionell outline. Och stubbie-konceptet är ju rätt annorlunda, vilket jag tror stream skulle testa istället för FSW…

  • stream

    Medlem
    9 september, 2008 vid 14:42

    Vad är en Stubbie? Kort och tjock med volym där det behövs?

  • tobb

    Medlem
    9 september, 2008 vid 14:45
    bananen;498284 wrote:
    Då kanske du vill köpa min gamla Tiga Wave? :grin:. Om jag skickar med ett hlkskydd?

    De var väl i första hand Tiga brädorna jag syftade på.. tror nog att jag avböjer ditt fina erbjudande trots nytt halkskydd:crazy: något har väl ändå hänt förutom då halkskyddet..

  • perkele

    Medlem
    9 september, 2008 vid 14:51

    Ville bara säga att jag tycker det är underbart med alla återfallssurfare, välkommen till steffo och välkommen ut på vattnet.
    T

    @Stream 498251 wrote:

    Jag vindsurfade en hel del under 80- och 90-talet, både Varbergsvågor och choppy förhållanden. Hade en vågbräda (250 HT thruster) som sjönk lätt… Nu funderar jag på att köra igång igen, men har nollkoll på dagens prylar.

    Vad bör jag ha för grejjer om jag främst ska segla Apelviksvågor och lite plattvatten emmellanåt? Jag är inte intresserad av att bara tokbränna fram och tillbaka utan gillar att lattja och tricka efter förmåga även på platta dagar. Jag väger 90 kg och vill helst slippa vänta på de djupaste lågtrycken för att ha roligt på vattnet. Skulle en freestylebräda kunna fylla mina behov? Vad ska jag satsa på för segel? Tacksam för svar.

    MVH, Stream.

  • tuca

    Medlem
    9 september, 2008 vid 19:48

    Hej Jag kan varmt rekommendera dig att ringa till Ohana.se så får du hjälp. Tror att en bräda på minst 85- 90 liter är lämplig och om du vill vara ute när det inte blåser för hårt skull jag nog ta en på 105 liter. Det stor skillnad när man väger uppåt 90 kg Ang :Segel bör det vara ett med bra bottendrag så att man enkelt kommer igång och planar. Välkommen tillbaka på Vattnet VH Erik i Halmstad Det är stor skillnad på dagens brädor och segel Jag har seglat sedan 78

  • rasmus_w

    Medlem
    9 september, 2008 vid 21:40

    @Stream 498273 wrote:

    Jag vägde bara ca 75 kg då, plus att jag vill plana tidigare än med min gamla bräda (tror bara den var på knappa 60 liter…), så jag behöver nog mer volym nu. Eller är det så att bredd, stance och outline gör brädorna mer lättplanade idag trots låg volym?

    Jag kommer skaffa ny rigg/nya segel.

    Tack för tipsen såhär långt!

    Visst gör utvecklingen betydligt mer lättplanande nu än då (dessutom är brädorna lättare vilket förbättrar flytförmågan), men jag tvivlar på att du skulle ha speciellt kul på en 60 liters bräda, eller du skulle i alla fall inte ha kul speciellt ofta. Fast är du van vid pyttesmå brädor så kan du lära dig rätt kvickt, men det som var pyttelitet när du vägde 75 är mikroskopiskt vid 90. Läg 10-15 kilo på kroppsvikten så har du en bräda som kommer kännas liten och kul men som du med nöd och näppe kommer kunna guppa hem (med lite träning även slå och dra rigg) på om vinden dör.

    Att jag inte ens tänkte freewave begriper jag inte. Som tur är tänkte alla andra det. En ren vågbräda på runt 100 liter funkar nog det med men en freewave är ett mycket bättre val. Jag har själv en Fanatic freewave 86 (lagom till mina 75 kilo) och tycker den är himla trevlig. Snabb som ett as, planar kanontidigt och är grymt lättsvängd. Jag har kvar min gamla 60-liters 80-talare så jag kan jämföra. Det finns tillfällen när den supertunna tailen på gamlingen ger det där lilla extra i form av bett men i det stora hela är det ren utklassning från Fanaticens sida.

    Vill du ha en bräda till, skaffa en ren vågis på 80-90 liter, eller kanske lite mindre men det blir väldigt hårdvindsbetonat då. Jag har själv en 75-litare som väntar på första segllingen.

  • stream

    Medlem
    10 september, 2008 vid 06:51

    Tack för alla hjälpsamma svar. En freewave på ca 105 liter verkar vara rätt biljett för mig. Hur litet segel kan man köra på den? Skulle en segelgarderob på 4,5-6,5 passa?

  • oscar

    Medlem
    10 september, 2008 vid 07:32

    @Stream 498461 wrote:

    Tack för alla hjälpsamma svar. En freewave på ca 105 liter verkar vara rätt biljett för mig. Hur litet segel kan man köra på den? Skulle en segelgarderob på 4,5-6,5 passa?

    Jag skulle nog ta 4.0 4.5 5.0 5.7 eller 4.2 5.0 5.7 om du vill minimera antalet segel. Med en 5.7a planar du i 8 m/s och det är då det börjar bli roligt.

  • jester

    Medlem
    10 september, 2008 vid 07:48

    Oscar: du såg att killen vägde 90 kg, va? Han lär *inte* plana i 8m/s med en 5.7 då… en 105 liters freewave borde klara segel upp mot 7 kvadrat? Tror nog inte att det är dumt att ha upp mot den storleken..

  • tobb

    Medlem
    10 september, 2008 vid 07:59
    Stream;498461 wrote:
    Tack för alla hjälpsamma svar. En freewave på ca 105 liter verkar vara rätt biljett för mig. Hur litet segel kan man köra på den? Skulle en segelgarderob på 4,5-6,5 passa?

    Om du tänkt segla på västkusten och tidigare kört vågbräda på ca 60 liter så tror jag att du ganska snabbt kommer att tycka 105 liter är alldeles för stort!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Återfallsurfare – vilka prylar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.