Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Återuppta kite – funderingar

  • Återuppta kite – funderingar

    Publicerad av animal på 27 maj, 2010 vid 07:28

    Well… så här ser mitt dilemma ut:

    Jag vindsurfar, vågsurfar när tillfälle ges, och har för flera år sedan testat kite. Avsikten med att jag droppar följande fundering är INTE att jag önskar ännu en debatt om vindsurf v/s kitesurf. Jag skulle vilja ha lite argument för att ta upp kitandet igen.

    Jag ser framförallt två ”hinder”

    Kitesurfing kanske börjar bli en svennesport… Det börjar bli sjukt populärt. Personligen har jag inga principiella problem med det kraftigt ökande intresset, men det verkar som att alla spots blir mer och mer crowded. Min erfarenhet från kitevärlden är att det kan bli jäkligt meckigt när många skall trängas på en och samma plats. Man får lägga mycket fokus på andra kitare istället för att till 100% fokusera på sitt eget surf? Att försvinna in i sitt surfrus är liksom en av grundidéerna med surf, oavsett vind, våg eller kite.

    Så, är det många som upplever att det är ett problem med allt folk, linor och okontrollerade kites eller överväger fördelarna (ex nice med mycket folk att snacka med) nackdelarna?

    Potentiellt hinder no 2. Jag vill poängtera att jag ogärna vill förolämpa någon, men ibland så kan jag känna att det finns en i mina ögon rätt sur attityd bland en del utövare. Jag kan ha fel! De kanske är väldigt få. Både här på konfen och ute på vattnet så stöter man på en del som uppenbarligen har brister som de måste kompensera för. Visst, lite attitude kan vara befriande och helt ok, men ibland kan dissandet och uttrycksformerna vara lite väl störiga. Det är möjligt att den absoluta majoriteten har en skön och avslappand attityd, men kan det finnas en koppling mellan det växande intresset för kitesurfing och en ökande negativ inställning mot noobs? ”Vi vill inte att det här skall bli en Volvosport”, typ… Bland vågsurfare har det enligt min erfarenhet funnits sådana tendenser och min teori är att det bla har att göra med att vågorna blir mer och mer crowded. Jag vill poängtera att jag är helt öppen för att göra en omvärdering.

    Det hade varit intressant att ta del av era tankar kring detta!

    Peace

    smaskens svarade 13 år, 11 månader sedan 14 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • milkman

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 07:43

    Roligt inlägg.

    Kitesurf kompletterar ju dina sporter bra. Vågor är bara vinddrivna i Sverige, och vindsurfing brukar vara roligt från 10ms om jag fått det rätt. Så under 10 m/s så är du ju strandad nu. Med kite så flyttar du det till ca 6m/s. Klart du ska kita 🙂 Sen att du får plats med all utrustning i en väska som går att ta med på plan och i bagaget på bilen är ju en bonus.

    Jag tycker att klimatet på spotsen är grymt bra. Att det kan verka konstigt här på Steffo är nog mest för att de ca 100 mest inbitna Steffoianer, inklusive jag, avreagerar sig i viss mån här när det är fet kite-abstinens. Inget som borde svärta ner övriga Sveriges kitare 🙂

  • skotten

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 08:05

    hehe AWESOME avatar…

    you are totally right about the spots becoming more crowded, 3 years ago there were 5 of us that rode all winter, no more. 2 years ago it had doubled, and last winter there were busy days.. a Huge difference.

    The hostility thing.. yaa.. it can seem a bit dodgy in here, but its kinna of a steffo tradition to make fun of one another and to voice controversial issues like bad customer service, or people breaking rules that apply to local spots, but there is always an element of humour or sarcasm, you wont find that in a MX forum because those guys have an image to keep.

    All of that is left at the computer though, get to the beach, meet people, get a few hugs and you will notice there is a massive difference in attitude. Noobies can always ask for help and advice on the beach checking their gear.. or hey… “why is it that as soon as I come up on the board I sink back down in the water again?” Most importantly people will react without thinking to save another rider.. sure there is always a bit of talk afterwards, “that shit shouldnt have happened”, but thats not what counts… expect backup from everyone, if you are on the beach and get a shit launch, or you are on the water with a line break.

    There is a kite event in Öland not this weekend, but the one after, why not come over and hang out with us? bring your rig and do some riding while you are at it. I am sure KITE.se and KITEBOARDING.se will both have some spare kitegear that we can do a lesson on if you are interested in having a feel for it!

    Surferlove man, you should totally try kiteboarding and come hang with us : )

    Follow us on FB and Twitter!!

    http://www.Facebook.com/kiteboarding.se
    http://www.Twitter.com/kiteboardingse

    http://www.kiteboarding.se
    sig2.jpg

  • pontusande

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 08:08

    Angående “Volvosport” så beror det nog på vart du befinner dig. Bland det roligaste jag vet är att kitea här i Jönköping, finns knappt någon som har en susning om vad kite är här. När jag körde själv på en sjö som ligger centralt i Jönköping i vintras blev det stor uppståndelse. Folk stod och tog kort på flera olika platser runt om sjön, massor med folk som frågade vad jag gjorde för något och vinkade. När jag kom i land och slog på datorn hade det uppstått en diskussion på facebook/twitter om vad det vad för något som hände på sjön.

    En annan gång när jag stod och riggade på stranden i Halmstad kommer det fram en gammal pensionär till mig, pekar på kiten och frågar “vad är det där?”. Jag är van att svara på frågor om kitesurf efter att ha åkt i Jönköping så jag börjar glatt förklara hela historien om hur sporten fungerar osv. varå pensionären säger “Ja det fattar jag väl, jag menar formen (sigma)” så det finns definitivt stora skillnader i landet på hur mycket volvosport det är.

  • yann

    Medlem
    28 maj, 2010 vid 05:17
    pontusande;613947 wrote:
    En annan gång när jag stod och riggade på stranden i Halmstad kommer det fram en gammal pensionär till mig, pekar på kiten och frågar “vad är det där?”. Jag är van att svara på frågor om kitesurf efter att ha åkt i Jönköping så jag börjar glatt förklara hela historien om hur sporten fungerar osv. varå pensionären säger “Ja det fattar jag väl, jag menar formen (sigma)” så det finns definitivt stora skillnader i landet på hur mycket volvosport det är.

    Hahaha bästa på länge!

  • olandstoken

    Medlem
    28 maj, 2010 vid 07:48

    För att göra beslutet lite lättare för dig tänkte jag ta upp några nackdelar med kitesurfing i längden,
    Du sliter ut dina leder, speciellt knäna, och riskerar varje gång att dra ett korsband eller en fotled, eller ännu värre slå ihjäl dig (Sista är väl ok risk ändå, eftersom man förmodligen bara har ett skitliv som nån skrev)
    Du måste förmodligen sälja dina barn för att ha råd med att köpa ny utrustning
    Du inser att du börjar bli gammal när kidsen som åkt 2 säsonger åker ifrån dig med hästlängder
    Varpå du blir deprimerad, vilket i sin tur utlöser nån slags kris som kan få konsekvenser på jobbet och i familjen (barnen är redan sålda, så det är iofs bara tjejen det drabbar)
    Din bil kommer konstant att lukta kiss, och även din lägenhet där du måste torka våtdräkten
    Om din fru lämnar dig på grund av kitesurfingen är det inte lätt att ragga upp en ny med en kissluktande bil, det kan jag lova.
    Du kommer dessutom att bli tittad snett på av alla kids eftersom du inte vågar köra med boots pg.a en gammal knäskada, du kan i alla fall trösta dig med att ingen av dessa kids kommer att kitesurfa speciellt länge eftersom dom just det, kommer att dra sina korsband inom några säsonger..
    Kortsagt håll dig till dina gamla sporter, du kommer inte bli lyckligare av introducera kitesurfingen i ditt liv igen!
    Du har det värsta framför dig!

  • pontusande

    Medlem
    28 maj, 2010 vid 08:18

    Nu blev jag typ deprimerad…

  • pepa

    Medlem
    28 maj, 2010 vid 08:35

    Människor är flockdjur och åker dit alla andra åker. Så ja, de traditionella kitespotsen runtom har blivit mer crowded. Dock står alla andra grymma spots lika tomma som vanligt. Jag ALDRIG problem med att det är mycket folk.

  • jagkallaspiotrellerpete

    Medlem
    28 maj, 2010 vid 10:29
    Pepä;614162 wrote:
    Människor är flockdjur och åker dit alla andra åker. Så ja, de traditionella kitespotsen runtom har blivit mer crowded. Dock står alla andra grymma spots lika tomma som vanligt. Jag ALDRIG problem med att det är mycket folk.

    /ölandstoken
    bra svar, haha. vi behöver inte fler kitare…

    som pepä har jag heller aldrig några problem med crowdigheten förutom just habo som nämnts i fler trådar.

  • trimmarn

    Medlem
    28 maj, 2010 vid 11:58
    Milkman;613940 wrote:
    Roligt inlägg.

    Kitesurf kompletterar ju dina sporter bra. Vågor är bara vinddrivna i Sverige, och vindsurfing brukar vara roligt från 10ms om jag fått det rätt. Så under 10 m/s så är du ju strandad nu. Med kite så flyttar du det till ca 6m/s. Klart du ska kita 🙂 Sen att du får plats med all utrustning i en väska som går att ta med på plan och i bagaget på bilen är ju en bonus.

    Jag tycker att klimatet på spotsen är grymt bra. Att det kan verka konstigt här på Steffo är nog mest för att de ca 100 mest inbitna Steffoianer, inklusive jag, avreagerar sig i viss mån här när det är fet kite-abstinens. Inget som borde svärta ner övriga Sveriges kitare 🙂

    Haha! kul att höra det från dig Jens 😉
    Jag kan bara hålla med Kite är ju iaf kul i 6-10m/s. Jag har nog dubblat antalet bra dagar på vattnet sen jag började Kitea och det tycker jag säger en del.
    pdr

  • tomw

    Medlem
    28 maj, 2010 vid 19:16

    Det är lungt. Ingen agg tycker jag.

    Det finns en uppfattning att det är trångt. Det är inte trångt i Sverige- kommer aldrig vara det. Kör uppvind och du har hela sundet.

    Skotten´s positv attityd och bear-hugs sprider en postiv anda. och Habo Locals, Näset lokals är alltid trevlig och bemötande. ( det är skillnad till lokals is California på 70 talet….)

    Kom ut, sprider din egen postive attitude- det smittar av sig.

    For my part, i can tell you that a good part of the reason i go out is that there is a lot of nice people on the beach.

  • animal

    Medlem
    28 maj, 2010 vid 21:16

    Hittills framstår det som att majoriteten uppmuntrar en nysatsning.

    Ölandstoken – Grym neggourladdning, men att våtdräkten luktar kiss är inte tillräckligt avskräckande.

    Jag tror att vi har att göra med ett annalkande paradigmskifte. För 10 (5?) år sedan var det bara extrema adrenalinknarkare som ägande sig åt kitesurfing. Status och coolness uppnåddes genom att våga utmana gränsen till vad som var genomförbart, men också genom att flasha med diverse actionrelaterade frakturer.

    Nu däremot vänder trenden. Helt plötsligt är kitesurfing ”en sport för alla” – gammal som ung. Tribaltatuerade solbrända grabbar med snäckskal i hårrufset samsas med välgödda kontorsnissar med tydliga månar. På parkeringen vid de populära spotsen trängs rostiga gula folkabussar med nya silvergrå Volvo V-70s. Moderna hardcore campers har inte bara med sig vita trädgårdsmöbler i plast och utomhus-tv, utan också en 12 kvm Cabrinha.

    Boardshorts utanpå våtdräkten kommer i år att vara såååå 2007… Istället kommer fler och fler kitare köra med för stora träningsoverallsjackor (Ullared style) och speciella bindningar utformade för foppatofflor.

    Med risk för att jag säger emot mig själv så är jag inte helt övertygad om att jag faktiskt är helt bekväm med detta… Fan va besvärligt det här blev.

  • lima-ko

    Medlem
    28 maj, 2010 vid 21:49

    Det är nog inte helt främmande det där med träningsoverallsjackorna, det känns som vad som helst kan bli “mode”.
    Titta bara inom park-/pipedelen på skidor, där gäller något slags pajasmode. Den som är mest lik en clown vinner, i mina ögon tragiskt, i knattarnas svincoolt.

  • farbrorfraz

    Medlem
    28 maj, 2010 vid 22:56

    En enkel fråga som jag tror kan hjälpa dig att hitta rätt väg..

    Vad är viktigast? att göra nåt som inte är svenne/nördigt/för dom koola killarna eller att försvinna in i det där surfruset?

    är det första viktigt, lägg ner kite, för det är som ovan nämt alltihopa, eller på god väg att bli. börja istället med nakenschack eller stads-zorbning, det kan du va unik med en stund.

    Är det surfrus och känslor som spelar roll, så spelar väl inget av det andra roll..? skit i om folk har shorts utanpå våtdräkten och monterat boots på vågbrädan, ut och surfa med dig. ge det en chans, u might like it. En äkta surfare skiter väl i vad andra gör och tycker, n’est pas? det är just surfruset som spelar roll

  • jagkallaspiotrellerpete

    Medlem
    29 maj, 2010 vid 16:33

    flanell

  • skotten

    Medlem
    29 maj, 2010 vid 23:37

    Hahaha.. you are all nutters, I love it!! Animal, I warned you on the phone that they were awesome guys, you coming to hang out with us in Öland and get some alone time away from the city?

    Follow us on FB and Twitter!!

    http://www.Facebook.com/kiteboarding.se
    http://www.Twitter.com/kiteboardingse

    http://www.kiteboarding.se
    sig2.jpg

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Återuppta kite – funderingar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.