Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Att hålla lösare i bommen, hur?

  • Att hålla lösare i bommen, hur?

    Publicerad av carl-r på 13 juli, 2008 vid 22:56

    Jag jobbar på att hålla lösare i bommen. Ju mer det blåser desto mer använder jag armarna och jag får ganska fort kramp i armarna om det är choppigt.
    Jag har använt underarmsgrepp på framhanden en hel del men har börjat variera mig mer nu.
    Jag har tränat lite att köra utan att hålla i framhanden, men det är lite lurigt för jag parerar rätt mycket med riggen.
    Jag tänker också på att försöka vara lätt i händerna och “spela piano” på bommen.
    Finns det några knep eller övningar ni använder eller har använt för att bli bättre på att hålla löst i bommen? (Särskilt när det är stökigt och går undan.)

    Jag använder låg sittsele och gamla cambersegel om det spelar nån roll.

    carl-r svarade 15 år, 10 månader sedan 12 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • lars_k

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 06:39

    Jag tror du är inne på rätt spår. Ha också tamparna exakt rätt inställda så inte seglet drar åt nåt håll. Testa också att ha de båda tamp-ändarna brett isär, kanske ett par-tre dm. Då blir det klart stabilare ikrokat eftersom du får hjälp av friktionen mellan krok och tamp.

  • svenne

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 08:51

    Gamla segel flexar inte lika mycket som nya, så Lars tips är nog helrätt.
    Prova att “vrida upp” händerna (som att slå av på gasen på moppen, typ) så att du inte hänger så mycket långt ute på fingrarna. Dessutom tror jag att det inte finns några genvägar till det perfekta ljudet. Fram med hantlarna helt enkelt. 😉

  • kinetic

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 08:58

    Kortare tampar så man “lär sig” att hålla all kraft från seglet med selen…sen kan man allt-eftersom göra tamparna längre tills man märker att man börjar hålla för hårt i bommen igen…

  • carl-r

    Medlem
    17 juli, 2008 vid 21:48

    Jag bytte till mina 26 tums tampar. Det blev mycket bättre. Jag har också flyttat fram dem så att de inte är neutrala längre utan att man har liite bakhandsdrag hela tiden, då behöver jag inte parera med framhanden hela tiden.
    Tack för tipsen!!

  • rooster

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 07:48

    @Carl R 483466 wrote:

    Jag bytte till mina 26 tums tampar. Det blev mycket bättre. Jag har också flyttat fram dem så att de inte är neutrala längre utan att man har liite bakhandsdrag hela tiden, då behöver jag inte parera med framhanden hela tiden.
    Tack för tipsen!!

    Instämmer, tycker inte heller att tamparna skall vara helt neutrala, alltid skönt med lite bakhandsdrag så man kan parera för vindbyar.

  • svenne

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 08:23

    Jag kör med linorna ännu längre bak och har “skotet” i masthanden. Det är ovant i början, men nu skulle jag aldrig gå tillbaka till bakhanden.

  • ola_p

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 10:01

    @Rooster 483514 wrote:

    Instämmer, tycker inte heller att tamparna skall vara helt neutrala, alltid skönt med lite bakhandsdrag så man kan parera för vindbyar.

    Satsa på ett par lite längre tampar med fästena tätare ihop så är det både lätt att parera och inga problem att ha dem på rätt ställe. Man behöver kanske inte gå riktigt så långt som jag, över 30″, kanske närmre 32″ med 3-4 fingrar mellan fästena. Men längre tampar ger onekligen mer frihet att parera, framförallt när man skall ut genom vågor.

    Om man inte kör små vågsegel så har ju tryckpunkten en tendens att vandra lite bakåt när man får tryck i grejerna, och att utgå från att ha bakhandsdrag redan innan det är fulltryck är helt förkastligt. Ju större segel jag har desto mer obalans (framhandsdrag) har åtminstone jag innan det blir bra tryck och planing.

  • willyskipper

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 16:26
  • svenne

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 18:42
    willyskipper;483647 wrote:

    …vilket ger min och Olas inställning hur mycket cred som helst. Vilken hand har Cribben på bommen?.. 😀

  • carl-r

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 19:19

    Skiljer sig vågsegel och slalomsegel åt i tryck på handen?
    Jag har ju kört på Cribbs tips hittils men nu övar jag att ta bort framhanden som Jem Hall förespråkar i sin video.

  • ola_p

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 19:36

    @Carl R 483674 wrote:

    Skiljer sig vågsegel och slalomsegel åt i tryck på handen?
    Jag har ju kört på Cribbs tips hittils men nu övar jag att ta bort framhanden som Jem Hall förespråkar i sin video.

    Det går fint att ta bort framhanden när man väl är i planing, man får trycka lite med bakhanden för att balansera bara. Det är bra att öva på att segla med bara bakhanden, men du skall inte flytta fram tamparna bara för det. Det förtar ju lite av syftet med övningen…

    Slalomsegel tror jag generellt riggas med tamparna i balans med tokdrag, dvs. lite längre bak. Inte helt olikt det som är vanligt bland freestyleseglare. Men det får någon som seglat mer slalomgrejer än mig svara på…

    Min känsla är att bland vågseglare så sitter tamparna oftast neutralt när man har lite lagom planingstryck. Prio på avslappnad segling framför fart/tidig planing.

  • carl-r

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 19:42

    @Ola_P 483681 wrote:

    Det går fint att ta bort framhanden när man väl är i planing, man får trycka lite med bakhanden för att balansera bara. Det är bra att öva på att segla med bara bakhanden, men du skall inte flytta fram tamparna bara för det. Det förtar ju lite av syftet med övningen…

    Min uppfattning är att jag får göra ganska stora korrigeringar i byar på seglet (altså mängd kraft för att hålla det likadant) när jag har helt neutrala tampar.
    Det har säkert att göra med resten av hur jag står och vart seglet är, men för mig blev allting lättare med lite lite ständigt drag i bakhanden istället. Både mer avslappnat och tryggare.

  • tim-eriksson

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 20:04

    Någon kommentar om hur brett man ska hålla? Är det för eller nackdel att hålla brett? Just nu surfar jag lite mer än axelbrett i neutral position (ofta överriggad då..) men försöker krypa ihop med händerna..

  • rrd

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 20:30

    Om dina gamla cambersegel har freelech så dra max nedhal så släpps överskottsvinden ut i toppen. Dra mer i uthalet.

    Inte så brett mellan händerna, max axelbrett o lite till kanske. Viktigt att försöka hitta balansen i riggen, testa att flytta tamparna lite o inte för brett mellan, då blir det lite okänsligt.

    Sittsele ger lite annan balans, än midjesele, kroppen tar mer kraft som jag minns det.

    Det som hänt med modernare seglel är att tryckpunkten flyttats fram o längre ner.

    Kanske kan du köra med ett mindre segel o inte för överriggat. Träna på att släppa framhanden är jättebra för att kolla trimmet o träna din balans.

  • ola_p

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 21:01

    @Tim.Eriksson 483692 wrote:

    Någon kommentar om hur brett man ska hålla? Är det för eller nackdel att hålla brett? Just nu surfar jag lite mer än axelbrett i neutral position (ofta överriggad då..) men försöker krypa ihop med händerna..

    Smalt för att komma upp i planing, nästan vid tamparna. För att få riggen mer upprätt och därigenom mer kraft. Lite drygt axelbrett är rätt vettigt som standardstans, ytterliggare lite bredare när man är överriggad.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Att hålla lösare i bommen, hur?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.