Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Att man aldrig får vara nöjd!!! : (

  • Att man aldrig får vara nöjd!!! : (

    Publicerad av jesse på 16 augusti, 2010 vid 14:25

    Har precis fått hem en sprillans Fanatic freewave 86l 2009, inhandlad av Tysken (surfkeppler.de). Upptäckte att brädan var skadad på däcket. Skit också! : (

    Emballaget var helt oskadat på utsidan och skadan måste därför ha funnits innan den paketerades. Nu är frågan. Vad kan man kräva för kompensation om jag inte bestämmer mig för att skicka tillbaka brädan. Vad är rimligt? Tar även gärna emot förslag på hur man fixar skadan på bästa sätt. Har tryckt på sprickans kanter och där sviktar det och frasar lite så jag antar att brädan kommer att ta in vatten där.

    surfslusken svarade 13 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    16 augusti, 2010 vid 14:37

    Kolla vad Svenne tar för att laga det där. Be tysken kompensera för minst det beloppet.

    Vill du segla nu? Gör en temporär lagning, inte så svårt. Trist med trasiga nya prylar…

  • surfslusken

    Medlem
    16 augusti, 2010 vid 14:38

    Jaha, here we go again! Kommer nog mkt spott o spä, diverse åsikter om hur/vad du bör göra och varför du ska/inte ska handla via nätet, utomlands osv.
    Men trådarna i de här ämnet brukar stundtals faktiskt bli ganska underhållande:)
    Dax o slänga på en rejäl panna kaffe o bara…ja låta sej underhållas!

  • jesse

    Medlem
    16 augusti, 2010 vid 14:44

    Här ska kokas kaffe! ; )

    Tysken har faktiskt redan svarat på mitt klagomejl och erbjudit 50€ i kompensation. Känns för lite tycker jag så här spontant. Frågan är bara vad ska man kräva för det psykiska lidandet…

  • macedu

    Medlem
    16 augusti, 2010 vid 15:01

    Men….. vad hade du gjort om det var i Svedala….. bytt bräda, åkt själv begärt lite sveda och verk grejor….

    Fråga dig vad du själv vill uppnå……. du ber oss om råd…… (vilket är kalas, mig borträknat).

    Du har ju visat vad som gått snett mot Vaterland.de och de har erkänt i och med att de sagt att de kan gå in med 50E (jävligt futtigt).

    TYcker att du ber du dem att skicka en ny direkt då de borde lita på dig då ni är 2 parter(AVTAL)…. de står för frakten tillbaka på trasiga stickan och en ny hem…. en och annan surfdag som försvinner kan du ju leva med….. för du har väl inte NOLLAT dig med stickor tills att denna damp ned…..

    Eller så gör du som ovan men säger att du kan betala 100 EU för den och så säljer du den……du får ju då en ny i den versionen…. de får tillbaka 100E plus att de slapp en frakt, badwill samt en trasig bräda…. och med denna “Lina” så lär ju du kunna få 100E för den… Lagar svenne den….ja då snackar vi fullpris för de lär väl inte synas 🙂

    Surfslusken….kan inte hitta på mer blaj nu…..hoppas det blev till ett par munnar nu (du glömde väl inte att kaska i kaffet??!?!):tongue:

    /mac

  • Knatte

    Gäst
    16 augusti, 2010 vid 15:38
    Jesse;626047 wrote:
    Här ska kokas kaffe! ; )

    Tysken har faktiskt redan svarat på mitt klagomejl och erbjudit 50€ i kompensation. Känns för lite tycker jag så här spontant. Frågan är bara vad ska man kräva för det psykiska lidandet…

    50 Euro är för dåligt. Spontant så borde du väl försöka få det dubbla och lade den själv eller lämna in den för lagning.
    Alternativt stå på dig och be om en ny bräda, men läs Sprays tråd om hur det kan gå då :blush:
    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=73693″]Problems with kingofwatersports.com – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

    Så säkraste är nog att laga själv eller låta någon annan göra detta

  • svenne

    Medlem
    16 augusti, 2010 vid 15:42

    Ta de där 500 pengarna, ingen idé att bränna mer krut på det. Antingen lagar du själv eller så mejlar du mig om du vill slippa göra det. Du kan köpa material av mig om du behöver och verkligen vill kladda själv, det är dessutom lärorikt.

  • jesse

    Medlem
    16 augusti, 2010 vid 17:15

    Oj, vilken visdom som ryms här på Surfzone!

    Tack för tips!

    Har nu bestämt mig för hur jag ska göra. Jag kräver 100€ tillbaka och tar de inte det så kräver jag en ny bräda. De borde föredra att betala 100€ i kompensation istället för att betala returfrakt, skicka ny bräda, och stå med en skadad bräda som de inte kan sälja.

    Är inte pedant och vet att brädan kommer ha betydligt fulare dingar om ett par år, men dingarna vill man ju göra själv.

    Svenne, jag anlitar gärna dig för dingfix om du har tid och lust.

  • eb0n

    Medlem
    16 augusti, 2010 vid 17:26

    Hade samma skit när jag beställde från keppler innan sommaren.

    Dock var emballaget lite skadat vid leverans så jag dokumenterade allt till djävulskap innan jag packade upp. Visade sig att brädan hade en intryckning på “railen”, ganska liknande din ovan. var klart lagbar med epoxy men utgjorde likväl ett klart värdesbortfall.

    Gic ut hårt o bombade tysken med dokument o krävde 300 euro. Efter 1 veckas ytterst knackig maildialog gick han med på 150 eller så fick jag skicka tillbaka skiten. Va inte mycket att fundera på, lite risken man får ta då det ändå är så jävla billigt med “aufslauf”-prylar.

    Kanske att du kan få 100 om du använder lite avancerad retorik och/eller snyfstorys. Annars är det som folk säger, knappt värt allt tjafs för att få 50 euro extra. Mig tog det säkert 4 veckor för att slutligen få in pengarna på kontot…

  • douglas-l

    Medlem
    16 augusti, 2010 vid 20:03

    Jesse laga skiten o kör, att stå på stranden en bra dag i väntan på nya grejer svider betydligt mer i själen! + allt djävla hassle med frakt o annat strul…

    Vill du deala med tysken brukar han inte krångla…eller som han svarade på ordern sist ja köpte en bräda:
    Have fun with your new stuff – max one year please! //werner

  • jesse

    Medlem
    16 augusti, 2010 vid 20:53

    Jo det ska jag Douglas. Laga skiten och köra…orkar inte bråka..

    Verkar gå bet på att få 100€. Kolla hans senaste mejl efter att jag skrivit till honom att jag skickar tillbaka brädan (för att få en ny förstås) om jag inte får 100€:

    “hi.

    we can send nothing .. can be happen everywhere..
    or we can send fair 50.-€ thats o.k for a professionell repair ….

    i must think –“

    Hmm, “I must think…” Vafan betyder det? Att han funderar på saken eller att han tycker så? Aaargh…
    Det han säger är väl: Nöj dig med 50€ eller få NADA.
    Tror att jag ger mig här, lägger en klutt epoxy på sprickan, kör och inväntar 50€.

  • zurfman

    Medlem
    16 augusti, 2010 vid 21:04

    Jag skulle be dem att garantera att garantin skall gälla efter lagning….

    Det vettigaste är väl att Svenne fixar den (om de då garanterar garantin)

    T ex, vad händer om brädan skulle brytas av på nåt konstigt sätt (normal körning, utan konstig belastning etc) just i den lagningen? Även om handlarna är bra o lyssnar så är det ju lättare om de vet att den är fixad av en expert (på deras räkning)

  • kinetic

    Medlem
    16 augusti, 2010 vid 22:09

    Jesse: Klart du skall laga brädan, fick en identisk skada på min planka (tack Posten!) som jag lagade med en liten “dutt” epoxy, har hållt hur bra som helst, syftet med lagningen var endast att täta…I ditt fall skulle jag lägga upp de som så att du har köpt en ny felfri bräda o vill ha en sådan oxå. Ge honom typ 2 alternativ: 1 Han tar tillbaka brädan o återbetalar allt utom frakten till dig (han får stå för rekturfrakten så klart!): 2: Han ser till att bräda lagas proffesionellt o betalar kostnaden. 3: Han kompenserar dig med minst 150 Euro vilket i praktiken borde bli den lägsta kostnaden för honom. Returfrakten lär gå på ca 50, sedan lär han få både laga OCH prissänka brädan, så att ge dig 150 som plåster på såren blir billigast o bäst för honom. Det gäller bara att du presenterar hans möjligheter på rätt sätt så kommer det gå vägen…

  • jesse

    Medlem
    16 augusti, 2010 vid 22:37

    Tack för tipset David!

    Visst har du rätt. Jag har resonerat likadant. Mejlkorrespondens med Tysken är dock lite jobbig då många av hans mejl verkar vara skrivna av en utvecklingsstörd. Men jag ska göra ett nytt försök. Jag är inte orolig för att laga med lite epoxi men det känns mest som en principsak. Pröjsar jag för att få hem en sprillans bräda så vill jag inte gå back för att laga en skada som inte ens inträffat under transporten till Sverige. I brädkartongen, över den skadade delen på brädan, låg en stor wellpappbit som var helt oskadd, vilket den inte borde ha varit om skadan inträffat under transporten till Sverige. Brädan levererades i en kartong som det stod F2 Chilli på och jag misstänker därför att skadan fanns på brädan innan Tysken packade brädan. Vill bara ha ersättning för vad det kommer att kosta att göra en proffsig Svenne- eller Uffelagning. No more, no less…

  • dr-masse

    Medlem
    17 augusti, 2010 vid 07:03

    En relevant, men kanske känslig, fråga i sammanhanget är vad du har betalat för brädan?

    Det påverkar ju vad du kan kräva, tycker jag. En bräda som man betalat 1400€ för kan man ju kräva lite mer än en som man handlat för 500€…

    Men – jag är rätt mycket inne på Svennes linje. Hur mycket bök kan det vara värt… och detta är ju alltid, alltid en risk man tar för att spara lite slantar på att handla utomlands, eller hur?

  • jesse

    Medlem
    17 augusti, 2010 vid 07:13

    Nej, inte alls känslig fråga. Jag gav 890€ + 30€ i frakt. Blev ca 8650 i SEK. Ca 1400:- billigare än att handla i butik i Sverige. Är medveten om riskerna med utlandspostorder. Kommer godta kompensationen på 50€ även om jag tycker att det är lite snålt. Tror att han skulle vinna goodwill på att gå med på 100€.

    Tack Svenne för lagningstips!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Att man aldrig får vara nöjd!!! : (

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.