Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Att ta höjd grön vs expert

  • Att ta höjd grön vs expert

    Publicerad av jonty på 3 september, 2009 vid 12:42

    Hur gör ni då ni och vad tycker ni är rätt när ni är ute och kör?

    Är en nybörjare och har ett antal gånger råkat ut för duktiga kitare som kan ta höjd men ändå envisas om att åka nära strandlinjen, där vi nybörjare nöter och nöter för att kunna ta sig längre ut.

    Kan man ta höjd så gör man det och åker längre ut, speciellt om det finns nybörjare som kör inne vid stranden. Att först vända när man har kiten 1-1.5m från en nybörjares kite när det finns gott om plats tycker jag är en självklarhet att man kan låta bli… En nybörjare syns rätt väl.

    Så, kommentera gärna och ge er synpunkt på det hela, för som ny så är man ju inte fullärd på regler och dylikt=) .

    Ciaociao!

    olandstoken svarade 14 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • yann

    Medlem
    3 september, 2009 vid 14:54

    Håller inte med alls. Det finns ju många som vill köra längst in på det platta och alla har samma rätt till vattnet oavsett var det är. Nybörjare får rätta sig i ledet utan gräddfil. Man kan ju alltid söka sig till en annan strand om man tycker det är för mycket kites i luften. Sen ska man givetvis hålla undan så gott det går och inte vända för nära eller tränga upp någon mot land men det är en annan historia. Problemet med nybörjare är att de tar mycket utrymme när de står still med kiten kl 12 och då måste man köra väldigt nära i lovart med kiten för att komma förbi.

  • jonty

    Medlem
    3 september, 2009 vid 15:05

    Visst är det så, menade givetvis inte att vi ska tränga oss in mitt på spoten, själv försöker jag hålla mig på sidan och köra men har en del gånger haft kitare som åker mot en och vänder så sent som möjligt. Mer att en erfaren kitare kan hålla kolla på kiten till 100%, det kan inte alltid nybörjaren och därför är det bra att hålla lite distans då det ofta finns gott om utrymme.

    Tjo!

  • dane-insane

    Medlem
    3 september, 2009 vid 15:51

    Vattnet e ju till för alla, nybörjare som expert. Jag har själv bara kört i 2,5 månader, men har lärt mig hoppa en del. Har precis lärt mig backroll, men eftersom ja kraschar en del så kör jag hellre närmre land där d e grundare för å slippa ligga å bodydraga efter brädan 10 minuter efter varje krasch.

    Sen så tycker jag det syns tydligt vilka som håller på å lär sig, så ja brukar undvika köra för nära sånna så dom inte ska tycka det är obehagligt att starta för att man e för nära.

    Det är ju klart att man ska ge lite plats åt dom som precis har börjat, alla har ju varit nybörjare nån gång. Men det är bra om man läser på väjnings reglerna innan man ger sig ut.

  • thorn

    Medlem
    3 september, 2009 vid 21:10

    Ibland kan det va så att det bara går och höjda eller precis hålla höjd inne på det grunda platta vattnet och då ligger man där och kör fram och tillbaka!

    Och det är jävligt svårt och komma ut när det är fult av kites inne på det grunda.

    Jag tror inte att ngn ligger och kör längs med strandkanten bland alla nybörjare för att dom tycker att det är så jävla kul utan snarare ngt av ovanstående teorier men det fins så klart undantag som altid.

  • jonty

    Medlem
    4 september, 2009 vid 07:15

    Gött, då vet man det också, som sagt, ej fullärd så alla synpunkter är bra synpunkter. Och jepp, det finns undantag, varit med om praktexemplar… Där det varken är smååå korta stränder eller trängsel, utan finns utrymme till tusen…

    En sak som jag upplever varit väldigt bra när man kommit till en ny spot är att prata med dom lokala kitarna. Gett en tips på vart man bör åka om man är nybörjare, tips på storlek m.m. Enkelt sätt för att komma överens och slippa bli ovänner bara för att man är i nybörjarträsket och nööööter. Olika stränder och lokala kitare har lite olika oskrivna regler sant? Vi ska väl inte kriga om vattnet och vinden, utan vara ute och samsas och ha trevligt.

    Ha en trevlig helg!

  • pjoter

    Medlem
    4 september, 2009 vid 08:41

    får nog hålla med jonty, ser rätt ofta folk köra onödigt nära nybörjare, även när man håller kurs å går ivåg långt som attan så kommer det ofta nån å kör precis intill. Sällan några problem men blir lite tröttsamt när eleven har dålig kontroll på kiten å folk ska köra precis framför så man måste stå och vänta.

    Fast i vissa fall måste man köra nära, som för att ta sig ut/in, det blåser dåligt osv. Sen står ofta nybörjarna på samma ställe som man själv vill köra och då kommer man nära ibland. Ibland är det som plattast å finast där dom står eller så är det precis downwind om ett fint litet beachbreak eller hoppramper. Bara för att man kan åka vill man inte ge sig ut på böljande dyningar.

    man kan jämföra kite med bilkörning, i början är det sjukt kul att köra överallt men efter några hundra timmar på brädan kan ett öppet choppigt/böljande hav te sig lika upphetsande som en motorväg. medans brytande vågor eller superplatt vatten mer går att jämföra med en slingrande landsväg eller en motorbana. Då ger man sig bara ut på motorvägen för att komma dit man vill och kunna ha kul.

  • jakobb

    Medlem
    4 september, 2009 vid 18:02

    Varför vill man köra nära nybörjarna? Jag är fan livrädd för dem.

  • jonty

    Medlem
    5 september, 2009 vid 12:57

    Precis vad jag menar, nybörjare har inte alltid full koll på prylarna och jag kommer aldrig åka nära andra nybörjare när jag kommit igång helt.
    Tycker man att de nya är för mycket inne på “fel” område så åk för bövelen inte för nära och skräm dom! Gå fram på stranden, prata och var trevlig, ni är “föredömmen”, vi kan inte allt som gäller och ni vet ofta bättre vart det är bra att hålla till som nybörjare.

    Tror inte att någon åker nära en nybörjare för att enbart jävlas, jag tror hellre man bara gör det utan att tänka sig för.

    Därav ville jag starta denna tråd, inte enbart för mig men både för andra nybörjare och de som är bättre och mer erfarna kitare och visa att problemet finns. Lite mera “surfattityd” behövs ibland, om än 99% av de jag mött faktiskt besitter denna trevliga och hjälpsamma inställning.

    Gött att man fått lite olika synpunkter på det hela och jag hoppas att det fortsätter droppa in inlägg (dock ej oseriösa inlägg från kitare med vindbrist…)

  • olandstoken

    Medlem
    24 februari, 2010 vid 21:18

    Nybörjare eller skolor på vattnet = åk inte för nära, speciellt inte nedvind.
    Minst en linlängd nedvind om draken om man ser dessa gruppe rpå vattnet Borde vara en sjävklarhet tycker jag.

    Alla har rätt till vattnet, men ingen har rätt att riskera någon annans säkerhet för att man ska ta sig den rätten.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Att ta höjd grön vs expert

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.