Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Aut. låda Cheva van?

  • Aut. låda Cheva van?

    Publicerad av janne på 23 april, 2007 vid 15:11

    Hallå..
    kollar runt lite på vanar nu, vad är skillnaden mellan 400 och 700 lådan?
    Och vilken är orginal lådan på en g20 runt 80-90?

    kör järnet

    getwet svarade 17 år sedan 3 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • getwet

    Medlem
    23 april, 2007 vid 15:35

    @janne 378549 wrote:

    Hallå..
    kollar runt lite på vanar nu, vad är skillnaden mellan 400 och 700 lådan?
    Och vilken är orginal lådan på en g20 runt 80-90?

    kör järnet

    Aha…..mitt specialämne! Alla här känner väl till min böjelse för cheva vans.

    TH400 lådan finns inte till vanar, den gick ur produktion för många år sedan och fanns i princip bara på värsta bilarna såsom corvette och vissa lastbilar modell större. 400 lådan är en med andra ord starkare låda än TH 350 samt TH 700.

    På vanarna finns det bara 350 och 700 låda, och 350 lådan försvann för många år sedan så det troliga är att du idag bara hittar 700lådan i en van.

    Ska du köpa en van så är det absolut den med 700lådan i som du ska ha. Elektroniskt styrd, fyrväxlad vilket ger lägre bränsleförbrukning. Om jag inte minns helt fel så fanns det i tidiga 80tals vanar en 350 låda med lockup. Tror inte att det finns så många kvar idag. Leta efter en från 87 och framåt, då är det TBI insprutning och 700 låda.
    Om du har hittat en van med 400låda (eftersom du frågar så kanske du gjort det) så är den eftermonterad av någon anledning, såvida det inte är ett specialbygge från USA.

  • janne

    Medlem
    23 april, 2007 vid 15:39

    @getwet 378552 wrote:

    Aha…..mitt specialämne! Alla här känner väl till min böjelse för cheva vans.

    TH400 lådan finns inte till vanar, den gick ur produktion för många år sedan och fanns i princip bara på värsta bilarna såsom corvette och vissa lastbilar modell större. 400 lådan är en med andra ord starkare låda än TH 350 samt TH 700.

    På vanarna finns det bara 350 och 700 låda, och 350 lådan försvann för många år sedan så det troliga är att du idag bara hittar 700lådan i en van.

    Ska du köpa en van så är det absolut den med 700lådan i som du ska ha. Elektroniskt styrd, fyrväxlad vilket ger lägre bränsleförbrukning. Om jag inte minns helt fel så fanns det i tidiga 80tals vanar en 350 låda med lockup. Tror inte att det finns så många kvar idag. Leta efter en från 87 och framåt, då är det EFI insprutning och 700 låda.
    Om du har hittat en van med 400låda (eftersom du frågar så kanske du gjort det) så är den eftermonterad av någon anledning, såvida det inte är ett specialbygge från USA.

    Satan vad du var snabb idag=)

    jo har faktiskt hittat en med 400 låda, men ska jag satsa på en 700 istället då eller den med 400 låda?

  • getwet

    Medlem
    23 april, 2007 vid 15:45

    400 lådan är bara 3 stegad (växlar) och 700an är den som egentligen ska sitta där. Vore jag dig skulle jag satsa på en med 700.

    Har du hittat ett objekt? Går det att se och läsa om den på nätet? Vet du årsmodell och vilken motor?

  • janne

    Medlem
    23 april, 2007 vid 15:49
  • getwet

    Medlem
    23 april, 2007 vid 15:57

    Nr 2 o 5 skulle jag iaf kika närmare på. “den klassiska chevarosten” i dörrar beror på att man kört med gamla trasiga dörrlister som suger vatten likt läskpapper. Det finns fina ex som ägts av folk som fattar hur man gör för att slippa rost i dörrar……..och dessa bilar kostar sällan mer. nr 2 o 5 skulle kunna vara sådana.

    Föredrar 350 maskinen före 305 motorn. 350 är roligare, men lite törstigare.

  • janne

    Medlem
    23 april, 2007 vid 16:01

    tackar för svaren….
    Får ta och kolla närmare på dem.
    Kommer du till Haga vid kristiflygare med värsting vanen?

  • getwet

    Medlem
    23 april, 2007 vid 16:04

    Jag kommer till Haga men inte med min egen van…….det blir en annan som kanske kommer att bli till salu.

  • janne

    Medlem
    23 april, 2007 vid 17:16

    Det var ju synd..

  • getwet

    Medlem
    24 april, 2007 vid 06:02

    Observera att jag ändrat i ett av inläggen så att du inte missar det. Det ska vara TBI insprutning inte EFI……..vilket är en annan insprutning än de som sitter i vanarna. Men alla from 87 har TBI.

  • janne

    Medlem
    24 april, 2007 vid 14:46

    Yes, såg det..

  • surfridern

    Medlem
    8 maj, 2007 vid 12:40

    Jag äger ingen v8 bil men jag har alltid undrat om TBI är centralinsprutning och TPI är den bättre insprutning med separata spridare? helt enkelt modernare eller hur är det med det där egentligen?

  • getwet

    Medlem
    10 maj, 2007 vid 18:18

    TPI är den “riktiga” insprutningen, TBI är en billigare och enklare variant som förvisso sitter på de flesta “insprutningsmotorer” men som alltid kallas för insprut. Egentligen finns det bara en fullödig insprut och det är TPI (på GM språk) och liknande system av andra fabrikat.

    Så svaret på din fråga är ja, TBI är en centralinsprutning och TPI är den riktiga och effektivare.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Aut. låda Cheva van?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.