Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Banta eller köpa ny fena?

Taggad: 

  • Banta eller köpa ny fena?

    Publicerad av sailorstiffrigg på 8 januari, 2010 vid 18:57

    Är på jakt efter en super power fena som matchar min späda kropp (95kg) . Är inne på en Hurricane FRB10.
    Är det någon som seglat på den? Vore intressant att få ett omdöme om den och en bild om möjligt.

    Alternativt om någon kört på någon annan lättvindsfena med grymt mycket power i.

    Kör en FRB8 651 i dag. Funkar kanon men jag behöver ca 7 m/s med 12,5 innan den funkar riktigt bra.

    Banta rå?, ho, ho ho.

    dustfighter svarade 14 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • stefanlindmark

    Medlem
    8 januari, 2010 vid 20:22

    Feltänkt, det här är ju ingen materialsport.
    Banta!

  • sailorstiffrigg

    Medlem
    9 januari, 2010 vid 00:07

    Fick just en bild där man ser skillnaden i yta på FRB8 & 10. Käns som om man skulle vilja ha ännu mer yta i längs ned.

    Tjockleken och formen på profilen är ungefär samma på båda fenorna.

  • stefanlindmark

    Medlem
    9 januari, 2010 vid 00:46

    Kolla VMG K-serie 79 cm cutdown.
    Lär ska vara den längst till höger på bilden.
    http://www.vmgblades.com/the-fins/fin-range/

  • zurfman

    Medlem
    9 januari, 2010 vid 17:10

    Dags att börja tillverka egna fenor kanske?

    Vad tror ni om rapid prototype? om materialet håller….. får kolla på det!
    Är det nån som kan säga vilken hållfasthet som krävs ungefär?

    fast man kan ju också göra en avbildning o sen gjuta i bättre material

  • dustfighter

    Medlem
    12 januari, 2010 vid 08:50

    Kör en FRB9 6xx (kommer inte ihåg exakta mjukheten) och jag väger idag in mig på 100 kg. Använde den på de 2 sista tävlingarna förra året på min SB 160 istället för Drake R19 som började gå av uppe vid infästningen. Har tyvärr inte testat så många andra fenor än just Drake R19 så jag kan bara utala mig om skillnaden mellan dessa. Upplever att jag planar något tidigare med FRB9:an samtidigt som känns att den är något långsammare…men det är kanske bara en känsla. Sedan kan det nog vara så att en sådan kraftfull fena fungerar bättre till de nyare något bredare brädorna.

    I år kommer jag att köra en SB HWR och då funderar jag på att testa en FRB10 och en FRB8.

    Men det är nog helt klart billigaste (men också tråkigast) att banta bort 10 kg.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Banta eller köpa ny fena?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.