Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa nybörjar vågisen!!!

  • Bästa nybörjar vågisen!!!

    Publicerad av ____sa på 17 maj, 2006 vid 17:57

    Vilken och hur många liter vågis ska jag välja? Väger 70kg. Min nuvarande bräda är på 112 liter och mina kunskaper är bekväm med planing, hängsele, vattenstart, gippar (ej fullfart än). Jag vill inte ha en för stor för den ska ju tåla hårdare vind än 112l freeride brädan. Den ska ju heller inte vara jättesvår att manövra. Läste nyligen windsurf där de testade 70 – 78l brädor och alla krävde i kunskap professionell för att manövra.

    ____sa svarade 18 år sedan 9 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • surfjohan

    Medlem
    17 maj, 2006 vid 18:01

    Jag tänkte också köpa mig en vågis för att börja öva lite i vågor, jag väger dock lite mer men det verkar som att det kommer bli naish hybrid freewave 85 för min del, den verkar bra att börja lära sig i vågor med.. så går den in i bilen utan problemos också.. får väl bara se om jag kan kan få tummen ur nån gång…

  • lars_k

    Medlem
    17 maj, 2006 vid 18:26

    Vågisar skiljer sej inte så mkt åt, iaf inte för en våg-nybörjare. Viktigast är nog att inte börja med en för liten bräda. Väger du 70 kg bör du nog börja med en bräda på 80-85 liter. En “stubby” är lite bredare och då räcker nog 75-80 liter. Med dessa kan du köra segel ner till 4.0.
    Klarar du planing, hängsele, vattenstart och gippar ska du nog klara en vågis också med lite övning och jädrar-anamma.

  • niklas_s

    Medlem
    17 maj, 2006 vid 18:37

    En stubby på 75-80 liter skulle ja satsa på. finns ingen anledning till mindre bräda. Själv suger ja på vågor men när ja i höstas körde nåra dar på Tabou pocket 78 kände ja mig lite som ola å gubbarna ändå, jag väger också runt 70. Så sjuklit lätt å komma igång å rida lite och man slapp dom skämmiga kastfallen när man ska ta sig ut förbi vitvattnet

  • ola_p

    Medlem
    18 maj, 2006 vid 05:33

    Du räknas inte nikke, du kör ju 110 liters slagskepp i vanliga fall, och väger nästan mindre än mig… 😉

    Min första vågis var på 72 liter och ganska smal, nästa blev 63liter… nu har jag en 66a till salu, KÖP! 😉

    Men, jag tror att dom andra har ganska så rätt. leta efter nått på 75-85 liter. Förmodligen har du ett segel du kommer vilja köra på bägge, se till att brädan bär det, gissningsvis typ 5.5 i ditt fall?

    /ola, 65kg

  • mattap

    Medlem
    18 maj, 2006 vid 07:15

    eller kanske en FSW, kring 85L för att ta första stegen in i vågseglingen. Tycker JP FSW är en riktigt go bräda som funkar hyfsat till det mesta!

  • styret

    Medlem
    18 maj, 2006 vid 07:16

    vägde som dej när jag köpte min första vågis på 80 liter. tyckte den var perfekt och ökade en del i vikt så har samma nu fast väger närmre 80. där kan vi snacka om att växa in en bräda.

    men kanske skulle gjort samma sak när man började köra. köpte ett stort as och istället för att byta ner till en mindre bräda närmre sin egen vikt så skulle man gått upp till en 180 kilo.

  • mag

    Medlem
    18 maj, 2006 vid 07:22

    Välj hellre lite större 80-85 liter och bred än mindre. Allt bli enklare, planing, höjdtagning, kan ta större segel t ex 6,0 = fler dagar på vattnet mm. Du kan lätt sälja och byta ner dig senare. Jag seglade ganska länge med större brädor, bara din teknik sätter stopp för vad du kan göra. att den blir stor med småsegel kan du kompensera med teknik. Sen kan du köpa en minivågis som tar dagarna med småsegel och ha 2 st vågbrädor som många av de andra vågseglarna.

    Antalet dagara på vattnet är nyckel till framgång!
    Magnus

  • herodude

    Medlem
    18 maj, 2006 vid 09:06

    det beror lite på vilken volym ni körd idag, fick köra jp rrw 83 i sommras, och det är en grymm vågbräda, tidig planing och svänger undan grymmt fint skulle absolut rekommendera den om ni kör <6.0...

  • ____sa

    Medlem
    18 maj, 2006 vid 17:18
    Lars_K wrote:
    Vågisar skiljer sej inte så mkt åt, iaf inte för en våg-nybörjare. Viktigast är nog att inte börja med en för liten bräda. Väger du 70 kg bör du nog börja med en bräda på 80-85 liter. En “stubby” är lite bredare och då räcker nog 75-80 liter. Med dessa kan du köra segel ner till 4.0.
    Klarar du planing, hängsele, vattenstart och gippar ska du nog klara en vågis också med lite övning och jädrar-anamma.

    Tack för alla tips, vilka märken rekommenderas om jag vill ha en “stubby”. Misstänker att detta är en lite bredare vågis. 5.3 är seglet som jag kommer att börja använda. 80-85l verkar vettigt för att summera. Med tanke på att det är c:a 25l skillnad så känner jag nog skillnad. Vilken årgång ska man leta efter på begangnat marknaden? Vilka märken är bäst. Får man någon valuta för att köpa en från 2004 istället för 2001?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa nybörjar vågisen!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.