Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa surfbussen

  • Bästa surfbussen

    Publicerad av anonym-anvandare på 23 januari, 2002 vid 15:15

    Håller på att köpa surfbuss så att man kan glida omkring i Sverige på helgerna och ta en tur ner till guincho i sommar. Perfekt vore att ha något som är skön att köra långt med och som har riktigt feta utrymmen för att kunna förvara alla prylar i biler och för att kunna kasta in en säng och använda som “husbil” och som aldrig går sönder. Chevrolet-vans är ju sköna och stora och verkar ganska billiga men drar kanske lite väl mycket bensin. VW Caravelle är väl också ett alternativ men den verkar vara lite tråkig och inte så skön på långfärd och egentligen inte så stor så att man kan ha grejjorna i bilen? Är det någon som har några bra idéer om vad man bör satsa på???

    mexi_ svarade 22 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • krille

    Medlem
    23 januari, 2002 vid 15:30

    I vilken prisklass??
    /Krille

  • pher

    Medlem
    23 januari, 2002 vid 15:41

    Tyvärr är jag inte någon ägare av en surfbuss, men jag tänker tycka till lite själv.. då jag också funderat i dessa banor.

    Jag tror jag skulle satsa på en Toyota Hiace Traveller.. Toyota gör väldigt bra bilar och jag tror inte de släpper iväg någon skit med deras märke på.

    Annars är juh volkswagen bussarna fina,, men jag undrar om det håller samma fina kvalitet? Kanske bättre rostskydd dock,,

    Mvh Pher

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 januari, 2002 vid 18:14

    58:an som går mellan bergsjön och brottkärr

  • judo-freddan

    Medlem
    23 januari, 2002 vid 19:25

    Har en VW Syncro -92 skåp med högtak. Utmärkt surfbuss. Åkte till Garda med den i somras. Har fixat sovplats därbak och ska hädanefter ta surfkitet på taket. Drar 1,4 vilket väl varken är mycket eller lite, högtaket snor en del soppa över 100 knyck men det är det värt. Underbart att kunna stå raklång i “rummet”. Kolla in den på http://fullspeed.to/surfbussen

  • johan-f

    Medlem
    24 januari, 2002 vid 08:04

    Jag har en VW transporter -91,5-cyl. Första årsmodellen med T4 karossen.
    Har kört den några rundor i Europa och runt i Sverige, den har snart gått 39000mil och drar ca 1,1l/mil vid 120km/h
    Har bytt bensinpumpen men har annars kört 7000 problem fria mil. Den hade varit firmabil(servad regelbundet) innan jag köpte den för 30 000kr(-98).
    Den är inte världens bekvämaste men helt ok!

  • getwet

    Medlem
    24 januari, 2002 vid 10:23

    Tja, vad ska man svara……har själv åkt Cheva van nu sedan 1983 och jag har haft samma bil hela tiden. Många tycker att bensinförbrukningen är för hög, men den totala kostnaden tror jag inte skiljer så mycket jämfört med en europeisk-japansk skåpbil. Till att börja med så är reservdelspriserna betydligt billigare till en amerikansk van än de europeiska-japanska. Så vet jag av egen erfarenhet att kvaliten (läs slit styrka)är långt över de eu-japanska modellerna. Den större bensinförbrukningen en van har tar du igen på mindre reparationer och billigare delar.
    Det är dock viktigt att du letar efter ett bra ex, framförallt när det gäller motor och automatlåda. V8 har dubbelt av det mesta så det gäller att kolla komp mm så man slipper renovera topparna (2st), automatlådan är inte heller någon billig historia, men ändå billigare än till de eu-japanska. Sen är det bara frågan, vill jag betala en halvliter mer bensin per mil….jag gör det gladeligen för att åka bekvämt, kunna köra i motorvägshastighet samt färdas säkert. Dom sackar aldrig i backar och du kan stå på hela vägen ned till Guincho eller Tarifa.
    Ett billigare alternativ är att köpa en Dodge, kvalitetsmässigt är dom lika Chevan men av någon anledning ändå billigare i inköp. Det mest ekonomiska är nog att få tag på en Diesel Cheva, men det är svårt och priset blir också betydligt högre.
    Om det är en van som hägrar, se till att det blir en direktinsprutad, dessa går betydligt billigare än de gamla förgasarmotorerna. Räkna med 1.4-1.7 på en direkt insprutad om du tar det lite lugnt 1.8-2.1 på en förgasare. Men passa dig för 305(5.0L) motorerna, dom är lite för klena, se till att det blir en 350(5.7L).

  • swe-16

    Medlem
    24 januari, 2002 vid 12:25

    Hej!
    Denna buss har jag åkt med bla till Irlands västkust (OK färja en bit), Danmark, hela Sveriges land etc. Den är snål eftersom det är en Diesel. Den har en GRYM ljudanläggning. Avbetalningsplan kan diskuteras.

    Data:
    Ford Transit 160 L -89 (540cm lång, 273cm hög inkl taklampa)
    ca 18 500 mil
    Lätt lastbilregistrerad (lastgaller finns)
    Nyservad.
    Besiktigad utan anmärkning
    Servad var 1000e mil (stämplade)
    Diesel (ca 0,95-1,05 l/mil beroende på körning)
    Vinterdäck ingår
    Marschfart ca 110 km/h
    Förarstol + 2 passagerarsäten sitter i ständigt. Utöver detta finns möjlighet att sätta in en 3-sits samt en 2 sits samt en 1-sits (9 plaster totalt).
    GRYM CD spelare samt 6x växlare samt baslåda ingår. 4 st Signat-speakers (fronten på spelaren döljs när tändningen är avslagen så att det ser ut som om det inte finns ngn stereo…coolt och effektivt ur stöldperspektiv)
    Dragkrok
    Mkt praktisk loftsäng (2 st 80 cm breda och 2 m långa mkt sköna madrasser ingår).
    Sveriges FETASTE takräcke ingår.
    Ebersprakare inkl termostat…viss renovering kan behövas då den inte använts på ett tag.
    Lacken renoverad -97 endast små rostangrepp efter detta.

    Säljes pga av praktiska problem med mitt nya jobb samt det faktum att min fru vägrar köra den…

    Per Svanberg
    0733-97 13 23
    per.svanberg@se.andersen.com

  • mexi_

    Medlem
    24 januari, 2002 vid 13:43

    Känslan att puttra runt i en gammal hederlig vvw-buss (årmodeller innan 80) är svårslagen. Själv hade jag en 79:a som var campinginredd. Jag gjorde en egen taklåda i plywood som jag hade segel, master, bommar och våtrdäkter i. Brädorna fick precis plats bredvid. Rosten var det största problemet, men det fick bli mycket plast och hönsnät, sen var det bara att spreja.
    Åkte runt med den i europa och till Garda och det var inga problem alls att ta sig över alperna. Sen får man ha tålamodet att “cruisa” på autobahn i 90, men det är riktig avkoppling………….

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa surfbussen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.