Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa vindar och vågor i sverige?

  • ove226

    Medlem
    19 mars, 2009 vid 19:25

    Finns ju alltid skillnader på vinden vart man än är? kan mycket väl blåsa lika mycket eller lite vid vänern som i gävle. Enligt mej blåser det inte ofta i gävle och när det väl blåser så är det freestyle/freeride- segling med 5.5-6.0 segel o 100 liters bräda( för mej på 70 kg) som erbjuds. några gånger om året blir det vågsegling och kanske 1-4 gånger av dom dagarna är bra eller riktigt bra. vid vänern har jag ingen kolla alls hur mycket eller hur ofta det blåser. men jag tror man kan få bättre vågsegling runt gävle än vid vänern.

  • nikke

    Medlem
    19 mars, 2009 vid 21:33
    ove226;535889 wrote:
    Finns ju alltid skillnader på vinden vart man än är? kan mycket väl blåsa lika mycket eller lite vid vänern som i gävle. Enligt mej blåser det inte ofta i gävle och när det väl blåser så är det freestyle/freeride- segling med 5.5-6.0 segel o 100 liters bräda( för mej på 70 kg) som erbjuds. några gånger om året blir det vågsegling och kanske 1-4 gånger av dom dagarna är bra eller riktigt bra. vid vänern har jag ingen kolla alls hur mycket eller hur ofta det blåser. men jag tror man kan få bättre vågsegling runt gävle än vid vänern.

    Anledningen till att jag frågar är att jag funderar skarpt på att flytta tillbaks till gävle/sandviken. Funderade på halmstad/varberg men det lutar nog åt gävle ändå. Jag surfar en hel del i vänern kring karlstad/hammarö och tycker att det blåser tokdåligt där och inga större våger heller där även om det kan bli dyningar där men då gäller det att komma ut till öppna vänern också. Är ju alltid någon skitö i vägen. Men sammanfattningsvis så kom jag fram till att det borde blåsa typ lika både i karlstad och gävle men att gävle borde ha avsevärt bättre vågsurfing när det väl blir förutsättningar för det, precis som du skrev. Men det verkar vara en hel del sten i vattnet kring spotsen i gävle. När man läser tungsurf:s spotsguide varnar de för elaka stenar i vattnet både här och där. Är det så illa?

  • tall-jonny

    Medlem
    20 mars, 2009 vid 12:20

    Var vind och vågor finns verkar ju framkommit med all tydlighet, Västkusten har allt 🙂 – och en liten men ack så viktig detalj i sammanhanget; Närheten till Danmarks Västkust – läs Hanstholm ,Klittmöller, Vorupör, Hvide Sand, Blåvand osv osv – det är inte för inte som det kallas för “Cold Hawaii”. Danmark är nog det jag saknar mest sen jag flyttade till Stockholm, att med kort varsel boka in sig på färjan och ta in på vandrarhem eller helghyra någon av alla sköna stugor under perioden sep-nov resulterar så gott som alltid i bra vindsurfing, i vissa fall episka förhållanden. Jag vil till Danmark!

  • tomasn

    Medlem
    20 mars, 2009 vid 13:44

    @Supergleiter 415981 wrote:

    Pluggade i halmstad o kan säga att det är minst lika vindsäkert som götet. Tyvärr även minst lika regnsäkert och gärna då både och samtidigt.

    Har hört att man har olika krav på husbyggen beroende på var i Sverige man bygger o inte helt oväntat är det högst regn/vindkrav från helsingborg o uppåt…

    Ang vindriktningar e det väl egentligen bara N-NO som inte funkar runt Halmstad. Skulle också kunna tänka mig att bo där igen om det inte var för alla Halmstadbor:wink:

    http://www.ytspanning.se/spotviewer.asp?areaId=6&windDir=ALL

    Ja, vem skulle inte kunna tänka sig bo i Halmstad? Gäller bara få ett ok jobb där först. Någon som har ngt?

  • bananen

    Medlem
    20 mars, 2009 vid 13:45
    Tall Jonny;536037 wrote:
    ag vil till Danmark!

    Jag vill spränga hela Danmark åt helvet så att swellet hittar hit. Är någon intresserad av att hjälpa till?

  • svenne

    Medlem
    20 mars, 2009 vid 13:59

    Inte för att vara cynisk på något sätt eller hoppa på någon personligen – men om man nu har varit på Steffo sen 2004, borde det inte vara ganska tydligt var det blåser och var det inte blåser i Sverige?

  • ove226

    Medlem
    20 mars, 2009 vid 15:25

    sten o sten. klart det finns men bara man vet vart dom är är det ju ingen fara. i rullsand t.ex syns ju de 2 stora stenarna nästan alltid, sen finns det en till närmare stranden men om man vet ungefär vart den är så är det ju lugnt. och så är det på de flesta ställena där omkring. men mitt tips, om du vill ha bra segling, ta västkusten. jag bodde i halmstad förra året och ångrar det inte en sekund.

  • nikke

    Medlem
    20 mars, 2009 vid 16:26
    Svenne;536063 wrote:
    Inte för att vara cynisk på något sätt eller hoppa på någon personligen – men om man nu har varit på Steffo sen 2004, borde det inte vara ganska tydligt var det blåser och var det inte blåser i Sverige?

    Det var mig du syftade på misstänker jag, jag kände mig träffad i alla fall…hehe. Jag fattar också att det blåser bra på västkusten men inte alltid så lätt att bestämma sig mellan gbg, varberg och halmstad. Och sedan funderade man på gävle eftersom vissa saker drar ditåt och då funderar man på skillnaden rent surfmässigt mellan gävle och karlstad eftersom man surfar mest i karlstad.

    Kan hända att man ska veta sånt utan att fråga men alltid bra med att ta upp ämnet till diskussion eftersom jag inte har dödskoll på alla platser jag pratar om. Och diskutera är ju trots allt det man gör på ett forum! 🙂

    Verkligen inte lätt att bestämma sig när man funderar på att flytta somsagt!!!

  • svenne

    Medlem
    20 mars, 2009 vid 18:44

    Vill du surfa? Skit i Gävle! 😉

  • hjn

    Medlem
    20 mars, 2009 vid 21:06

    Men faen vad det regnar på västkusten. Glöm inte det när du planerar. Själv har jag lyttat tillbaks till Gävletrakten, men visst surfet och människorna saknar jag.
    Flytta dock inte till götet om du vill surfa ofta, där är för mycket bilköer och tar för mycket av din fritid. Skall det bli mycket surf måste man bo nära och kunna få den den där entimmes surfet snabbt efter jobbet. De dagarna missar man om man skall packa bilen och köra 15mil tur och retur götet. Kompisen valde Halmstad för 15 år sedan och redan första sommaren fick han ihop över åttio bra surfdagar, själv stog jag i bilkö och svor. 😉

  • stewen

    Medlem
    21 mars, 2009 vid 00:28
    NIKKE;536088 wrote:
    Det var mig du syftade på misstänker jag, jag kände mig träffad i alla fall…hehe. Jag fattar också att det blåser bra på västkusten men inte alltid så lätt att bestämma sig mellan gbg, varberg och halmstad. Och sedan funderade man på gävle eftersom vissa saker drar ditåt och då funderar man på skillnaden rent surfmässigt mellan gävle och karlstad eftersom man surfar mest i karlstad.

    Kan hända att man ska veta sånt utan att fråga men alltid bra med att ta upp ämnet till diskussion eftersom jag inte har dödskoll på alla platser jag pratar om. Och diskutera är ju trots allt det man gör på ett forum! 🙂

    Verkligen inte lätt att bestämma sig när man funderar på att flytta somsagt!!!

    Helt rätt nikke!
    Frågan är alltid fri! Speciellt på ett forum som detta oavsett när man registrerade sig.
    Dessutom tror jag att det finns fler än du som lärt sig nånting av denna tråden 🙂

  • nikke

    Medlem
    21 mars, 2009 vid 10:32
    Stewen;536162 wrote:
    Helt rätt nikke!
    Frågan är alltid fri! Speciellt på ett forum som detta oavsett när man registrerade sig.
    Dessutom tror jag att det finns fler än du som lärt sig nånting av denna tråden 🙂

    Tack för att du är på min sida! 🙂 Få se vad det blir flytt någonstans, tack allihopa för hjälpen!

    Vi syns på vattnet!!!

  • r_k

    Medlem
    21 mars, 2009 vid 10:37

    Vill du ha mkt surf så tror jag Halmstad eller skåne kan vara något

  • andersbq

    Medlem
    21 mars, 2009 vid 10:48

    @NIKKE 536088 wrote:

    Det var mig du syftade på misstänker jag, jag kände mig träffad i alla fall…hehe. Jag fattar också att det blåser bra på västkusten men inte alltid så lätt att bestämma sig mellan gbg, varberg och halmstad. Och sedan funderade man på gävle eftersom vissa saker drar ditåt och då funderar man på skillnaden rent surfmässigt mellan gävle och karlstad eftersom man surfar mest i karlstad.

    Kan hända att man ska veta sånt utan att fråga men alltid bra med att ta upp ämnet till diskussion eftersom jag inte har dödskoll på alla platser jag pratar om. Och diskutera är ju trots allt det man gör på ett forum! 🙂

    Verkligen inte lätt att bestämma sig när man funderar på att flytta somsagt!!!

    ALLA SOM ÄR NÅGOT SOM HELST SERIÖSA VINDSURFARE SKA FLYTTA TILL KUNGSBACKA.
    – Medeltemperatur under jan-feb 0 grader (typ 100 års statistik)
    – Nidingen, bästa vindstatistiken i Sverige
    – Stenudden, Åsa
    – Torkelstorp & Rågelund, platt freestyle/speed & säker vintersurf
    – Gottskär & Kungsbackafjorden, bäst från ost på västkusten
    – 25 minuter till Varberg
    – 15 minuter till Göteborg
    – snabbfärjan till Fredrikshamn sedan en dryg timme till Klitmöller
    Så mycket bättre än så blir det liksom inte!

  • manno

    Medlem
    21 mars, 2009 vid 13:03

    ALLA SOM ÄR NÅGOT SOM HELST SERIÖSA VINDSURFARE SKA FLYTTA TILL KUNGSBACKA.
    – Medeltemperatur under jan-feb 0 grader (typ 100 års statistik)
    samma längs hela västkusten

    – Nidingen, bästa vindstatistiken i Sverige
    Är en mätstation inte ett surfspot

    – Stenudden, Åsa
    Går inte att hoppa.

    – Torkelstorp & Rågelund, platt freestyle/speed & säker vintersurf
    Kasst

    – Gottskär & Kungsbackafjorden, bäst från ost på västkusten
    Kasst, bättre att ha nära till skåne, ostkusten

    – 25 minuter till Varberg
    Kasst

    – 15 minuter till Göteborg
    Ännu kassare

    – snabbfärjan till Fredrikshamn sedan en dryg timme till Klitmöller
    Snabbfärjan går inte längre hehe…

    Är väl ganska uppenbart nu vart man ska bo 😉

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa vindar och vågor i sverige?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.