Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bee 164 första intrycket

  • Bee 164 första intrycket

    Publicerad av anonym-anvandare på 1 maj, 2000 vid 19:39

    Windsurfing ur ett nytt perspektiv för mig i alla fall.

    Jag (halvrisig seglare) har seglat i några år på brädor ca 130L och hade precis bestämt mig rakt av för att köpa en Flow ca 100L men övertalades istället köpte jag en 164L 294 Bee av ett enda skäl: Jag vill segla verkligt mycket denna säsong min. 3ggr/vecka april – nov och väger +90.

    Första intrycket på vattnet är verkligen “stor och tung kossa” men efter ett tag vänjer man sig och brädan går förvånansvärt bra men hur den klarar ordentlig chop (och jag med) återstår att se. Det som direkt slår en är hur lugnt/mjukt brädan går i och ur planing.
    Helt klart är 7.7 camberfritt för litet för denna bräda och för mig som seglar i 08 området. +9 måste vara helt perfekt om man vill segla mycket och längre turer varje gång vilket jag vill. Blåser det mer kan man ju köra 130L som vanligt och självfallet är inte tanken på en Flow död precis tvärtom faktiskt, men Bee 164 är en betydligt, betydligt mer positivare upplevelse än jag hade väntat mig. Men måste uppenbarligen tänka litet i andra banor dvs andra visioner för windsurfing tex typ grym avkoppling en onsdagseftermiddag med 6m/s efter jobbet.

    Tyvärr blåste det för litet denna helg (med max 7.7 segel) för att göra hastighetsjämförelser med GPS och några andra brädor men det kommer vid första bästa tillfälle.

    Men den verkliga prylen med Bee 164 är inte min egen surfing utan alla f.d. surfare + ev. nya surfare som nu plötsligt står på kö för att testa. Slagskeppet Missouri väcker helt klart stort intresse och det verkar som en spärr släpper hos många som ser denna breda bräda. Brädtillverkarna visste precis vad dom gjorde när dom lanserade w-style.

    Nä jag är inte såld, men man spelar inte golf med bara en klubba och Bee:n kommer göra att det blir grymt mycket surfing i år för mig det är helt klart och ett större antal nya personer i min bekantskapskrets misstänker jag kommer att börja surfa igen sommaren 2000.

    Och nu till nåt ovanligt för konf.: Faktum är att jag tror att Vision 150L är ett klart snäpp vassare. Men Bee:n fanns på “hyllan” så det avgjorde saken.
    Mvh//Bosse

    anonym-anvandare svarade 24 år sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • aspen

    Medlem
    2 maj, 2000 vid 12:31

    Klokt val.
    Jag tror att de flesta 08/Mälar seglare skulle ha användning av dito brädor, sen kan man ju alltid kompletera med en mindre bräda för de (få) blåsiga dagarna som ju ändå är de dagar man lever för. Jag undrar vad den optimala segelstorleken är för denna typ av bräda dvs var/när blir vinsten i tidigare planing så liten jämfört med den “trade-off” att seglet blir för stort och nästintill ohanterligt. Givetvis är väl det mkt avhängigt storleken (vikten)på seglaren och kunnandet hos densamme, men på ett ungefär??

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 maj, 2000 vid 19:02

    Hej
    Jag har hittills testat ett Diablo 7.7 och det är inte optimalt om man vill segla MYCKET i 08 området och väger ca 90kg på 160 L tycker jag.
    Diablon är ju inte precis det segel man väljer om man vill ha bottendrag och troligtvis skulle ett race-segel runt 8 sitta bättre. Men någonstans vill man ju också ha en viss manövrerbarhet.

    Jag är rätt säker på att 9 – 9.5 är en riktigt bra kombination för mig, faktiskt en utmaning på denna bräda. Jag har köpt ett GTX 9.3 (2 cambers) för att få större segelyta, bättre bottendrag men inte tyngden av ett rent race-segel.

    Faktum är att ett +9 och denna stora bräda verkar vara en ideal kombination för min vikt. Det finns någon form av “balans” mellan +9 och ca 160L och faktiskt lite av en utmaning speciellt om vinden skulle friska i och man åkt iväg ordentligt. Några “jämförande” tester tyder på att det går att segla godtagbart fort med denna kombination redan i tex 6-7 m/s dvs i normala Stockholmsvindar.

    Att köpa Been istället för Flow:n kanske var ett smartare drag än jag anat. Eftersom en GPs även ger topp hastighet så kan man låta en person segla fritt under säg 20 minuter och sen kolla topp-hastighet när seglaren kommer iland. Sen kan nästa testa osv. Med Been + ett 9.3 lär det bli många “GPs race” framöver och det är en “tävlingsform som klart går att utveckla vidare.
    Men anledningen att jag till köpet är egentligen en enda: Jag vill segla OFTA denna säsong.
    Mvh/Bosse

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bee 164 första intrycket

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.