Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing behöver inspiration till eget isbräda bygge…

  • dr-masse

    Medlem
    31 januari, 2011 vid 19:15

    Det lär väl även vara så att isen, med otroligt mycket lägre friktion än vatten, gör att det krävs betydligt mindre driv och buk i seglet. Även det talar för rakare mast, mindre nedhal och allmänt plant segel…. teori, teori… 😀

  • gnsmk

    Medlem
    31 januari, 2011 vid 20:36
    Maglu;645608 wrote:
    Intressant att se smala brädorna från Kanada. Styrker min teori att man inte behöver trassla med att bredda truckar alltför mycket. Jag kör med standard longboard-truck utan breddning. Inga tendenster att vilja välta.

    Annan aspekt på issurf: Segeltrim:
    Läste mycket intressant inlägg på Gps-icesailing-siten från en segelmakare som verkar kunna en del om både vs-segel och issurf: http://www.gps-icesailing.com/default.aspx?mnu=forum&forum=6&val=11226

    Sammanfattning: Optimala isseglet finns inte bland ws-standardsegel.
    Litet – ca3.5 – med camber, styv mast utan särskillt mycket twist i toppen. Gammal mast på nytt segel =bra.
    Så lite nedhal som möljigt utan att det är rynkor. Fladder i toppen ger ingen kraft utan bara luftmotstånd.

    Jag har samma upplevelse av löst akterlik i toppen. På is hänger det bara o fladdrar. Total skillad mot på vatten, då det är tryck i toppen. Snö är som vatten = mer nedhal för öppnande topp.
    Tror det har att göra med skillnad i vindhastighet nära ytan jämfört med 3m upp i luften. Is =väldigt liten skillnad. Snö och vatten=stor skillnad. Därav skillnaden i behovet av lägre skotvinkel i toppen.

    kollar man på vad han http://www.gps-icesailing.com/default.aspx?mnu=user&smnu=equipment&uid=75 har för utrustning så ser man att brädan är 36 breda och 168 långa. Mastfoten sitter inte längstfram heller.

  • vindsokaren

    Medlem
    1 februari, 2011 vid 22:28

    Satte också dit en mittlist dock i metall så det styvade också upp brädan.Verkar vara ett måste
    Riktigt kul åkning i söndags med endast puder och helt okej is,gick bra att jippa ,speeda kryssa med brädan
    Stabilt också dock blåste det bara 7ms.
    Så nu är man “på” till helgen med hjälmkamera och allt.

  • stoorfaen

    Medlem
    2 februari, 2011 vid 07:30

    Hjälp Oåxen! Jag har fått grillorna nu och satt dom på en jigg som du beskrev på linsurf. Men filen biter inte, funkar vanlig fil? Vad kör du?

  • oaxen

    Medlem
    2 februari, 2011 vid 08:54

    1. Jag använder bandslip först för att få till v-formen och slipar grovt.
    2. Grov fil.
    3. Fin fil.
    4. Bryne á lá långfärdsskridksor.

    Därefter underhållsslipar jag bara med brynet. Slipningen håller lääänge.

    Min kommande bräda blir nog 160-170 cm x 40 cm med fasta medar.

  • stoorfaen

    Medlem
    2 februari, 2011 vid 09:51

    Ålrajt! Men har du bred bandslip då eller tror du att det funkar att grovslipa utan jigg?

  • oaxen

    Medlem
    2 februari, 2011 vid 12:54

    Handhållen bandslipmaskin ca 70 mm bred.

  • stoorfaen

    Medlem
    2 februari, 2011 vid 13:01

    Ok! Tack för tipset! Ska testa ikväll!

  • stoorfaen

    Medlem
    2 februari, 2011 vid 18:00

    Nu har Betty fått 173 st isracing dubbar i däcket istället för mattan. Mattan i all ära, men jag tror detta blir brad540490c-9b76-f7dd.jpg

  • murb

    Medlem
    2 februari, 2011 vid 18:07

    Håller på med mitt bygge nu tänkte premiär åka till helgen.
    Har en fråga angående slipningen.
    Läser att de ska va 45+45 .. betyder det att de skall vara typ “kniv” vassa då? eller ska de va plana längst ut?
    Provade lite snabbt att slänga brädan på isen o de kändes som om de skar ner i isen.

  • boman

    Medlem
    2 februari, 2011 vid 18:14

    Coooooooolt!

    Sätt fart med slipningen nu det är kanon isar för tillfället.

    En fast bandslip med så stort planyta som möjligt är bättre och enklare än en handhållen, lika bra du investerar i en då du snart måste bygga en till sambon 😉

    Ska du köra med hela skridskons längd? En planskiva och schims är bra att kolla radien med.

    Hörs till Helgen

  • stoorfaen

    Medlem
    2 februari, 2011 vid 18:16

    Det behöver nog inte vara “kniv” skarpt med bryne, men undvik en plan yta.

  • boman

    Medlem
    2 februari, 2011 vid 18:20
    murb;645815 wrote:
    Håller på med mitt bygge nu tänkte premiär åka till helgen.
    Har en fråga angående slipningen.
    Läser att de ska va 45+45 .. betyder det att de skall vara typ “kniv” vassa då? eller ska de va plana längst ut?
    Provade lite snabbt att slänga brädan på isen o de kändes som om de skar ner i isen.

    V-slipad och knivvassa är bra men kan vara för vasst om isen är mjuk som den är nu.

    Hur lång åkyta har du?

  • boman

    Medlem
    2 februari, 2011 vid 18:22
    stoorfaen;645819 wrote:
    Det behöver nog inte vara “kniv” skarpt med bryne, men undvik en plan yta.

    Står inte du vid bandslipen? 😉

  • murb

    Medlem
    2 februari, 2011 vid 18:31

    Jag har ca 20cm åkyta.
    Har slipat utan gig så de är lite sisådär men får prova mig fram lite.
    Den isen jag provade va ju faktiskt väldigt mjuk så de blir kanske rätt bra.

Sida 14 av 17

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing behöver inspiration till eget isbräda bygge…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.