Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing behöver inspiration till eget isbräda bygge…

  • tsss

    Medlem
    20 december, 2009 vid 20:53

    Oj, museiföremål!! (Fast jag tror att dom på bilden är tillverkade för inte alltför länge sedan. Remmarna och dragningen är likadan som på Almgrens långfärdsgrillor med trästock från 70-talet)
    Dom där kallades “halvrör” på 50-talet. Är det en liten vev med, för att ställa om bredden för skon? Nästan synd att använda dom till isbräda…

    (“Helrör” var likadana men med kängor fastnitade. Numera har ordet fått en annan betydelse….)

  • george

    Medlem
    21 december, 2009 vid 09:25

    Är precis på gång att sätta ihop ett isbygge men blir lite osäker i frågan om val av axel och medar till medarna.
    På meatclever-lösningen mm. Kan inte medarna på samma axel röra sig oberoende av varandra, är det att föredra eller är det bättre att satsa på medar som kan röra sig lite friare?

  • trimmarn

    Medlem
    21 december, 2009 vid 09:32

    Jag hittade dom förra året vid en garagestädning. Jag tänkte sätta en träregel och slalombindning på dom..

  • tsss

    Medlem
    21 december, 2009 vid 12:59

    “Jag tänkte sätta en träregel och slalombindning på dom..”
    Blir lätt att känna igen dig på Drevviken….

    (Tänk på att när du ska slipa/bryna så skall dom kunna ligga brevid varandra upp och ned. Så gör nån sorts gigg och låt ev träregeln gå ut en bit framför o bakom skidbindingen)

  • frerok

    Medlem
    21 december, 2009 vid 22:52
    george;592861 wrote:
    På meatclever-lösningen mm. Kan inte medarna på samma axel röra sig oberoende av varandra, är det att föredra eller är det bättre att satsa på medar som kan röra sig lite friare?

    Eftersom medarna slipas med rätt mycket “bananböj” så blir kontaktpunkten mot isen i princip på samma ställe även om ena meden tvingar båda att stegra lite – onödigt att ha dom individuellt flytande anser jag. Det är bra att dra fast dom ordentligt i nåt hållbart annars kan dom börja ge sig av med toe in/toe out, vicka osv.. och brädan blir svårstyrd.

    Det har nämnts tidigare men en av dom viktigaste uppgifterna medarna har är att hålla kursen, så var extra noga när du skruvar fast dom och se till att alla medarna pekar rakt fram.
    /F

  • oaxen

    Medlem
    22 december, 2009 vid 08:18

    Det viktigaste är nog parallelliteten, d v s att varje medpar är helt parallella i förhållande till varandra.

  • rizze

    Medlem
    1 januari, 2010 vid 18:29

    Nu börjar mitt hemmabygge bli klart! Ska bara sätta på griptape och en mittlist.
    Kommer upp bilder snart.

    Btw, har någon en gammal mast liggandes som jag kan få köpa för en billig peng? Vill inte använda nya masten…

  • nonnos

    Medlem
    3 januari, 2010 vid 21:57

    bygge.jpg

    Har byggt för fulla muggar i mellandagarna… Har breddat truckarna samt slipat medarna. Nu återstår det att såga ut en bräda samt slänga på truckarna och en mitt-list, sen kan det prov-seglas!

    Tänkte höra hur ni brukar slipa medarna? (Ni som kör med utskurna plattjärn)

    Jag slipade mina medar i biltemas nedanstående:
    bankslip1.jpg

    kanske bättre med en nedanstående och köra på slipbandet:
    bankslip2.jpg

    Fick till min slipning hyfsat men det var inte lätt och tog ganska lång tid… någon som har några tips?

  • oaxen

    Medlem
    4 januari, 2010 vid 09:12

    Hej!

    Använd en hållare och V-slipa varje medpar samtidigt. Först t ex yttersidan sedan innersidan.

    Kolla denna gamla tråd. Jag kör med vanliga träreglar som anhåll.

    http://www.linsurf.com/forum/showthread.php?t=1361&page=2&pp=10&highlight=slipa

  • rizze

    Medlem
    4 januari, 2010 vid 17:54

    Nu är mitt bygge klart!

    Va ute en sväng idag men det blåste för lite…

    Hittade rosa griptape på stadium för 29kr som matchar seglet 😉

    Mina medar slipade jag till med vinkelslipen!

  • nonnos

    Medlem
    4 januari, 2010 vid 20:30

    Rizze: nice, trevligt med bilder! Vad är brädan av för material och hur tjock är den?

  • rizze

    Medlem
    4 januari, 2010 vid 21:36

    Brädan byggde jag av 12mm plywood. Men jag limmade och skruvade ihop två bitar så jag fick 24mm, blev nästan lite väl tjockt men tyckte 12mm var för tunnt.

    Jag hade 12mm plywood hemma därför tog jag den. Ska du köpa plywood så köp lite tjockare direkt så du slipper limma!

  • nonnos

    Medlem
    4 januari, 2010 vid 22:19

    ok.. jag har 10 mm hemma… blir kanske att limma om man inte kan köpa 20 mm till ett vettigt pris… Slänger upp bilder så fort den är klar!

  • vindsokaren

    Medlem
    9 januari, 2010 vid 23:33

    Lite bilder på mitt bygge.

    Dalarnaaug006.jpg
    Dalarnaaug002.jpg
    Dalarnaaug001.jpg
    DSC03932.jpg

  • oaxen

    Medlem
    10 januari, 2010 vid 07:49

    Snyggt CNC-jobb med brädan!

Sida 5 av 17

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing behöver inspiration till eget isbräda bygge…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.