Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Behöver råd beträffande snowkite 4m eller 6m

  • Behöver råd beträffande snowkite 4m eller 6m

    Publicerad av purbe på 28 augusti, 2011 vid 21:33

    Kommer ev. att köpa en Ozone Access 4m foilekite. Jag undrar:

    1) Från vilken vindstyrka kan man använda en sådan om man är nybörjare och väger 70 kg?

    2) Hur lätt är den att starta själv från marken, jämfört med andra kiter?

    3) Skulle det vara ett bättre val att välja en North Solid 6m, vilka för/nackdelar finns?

    milkman svarade 12 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • milkman

    Medlem
    29 augusti, 2011 vid 14:25

    Accessen är grymt lätt att återstarta från snö, du backar upp den om du behöver. Svårare än så är det inte.
    Ozone är störst på Snö utav en anledning och tillverkar i egen fabrik vilket märks på kvalitén. En ny årsmodell är alltid en ny plattform och lösning, inte bara färgförändringar. Vi lagerhåller alla slitagedelar för Ozonekiites så du har nära till service om det behövs.

    Rörande vinden så är du igång från ca 6 m/s på hårdpackad snö och platt.. Från 3 m/s på is med skridskor.
    På lössnö behöver du nog 12 m/s för att köra.

    /jens

  • langens_kite

    Medlem
    7 september, 2011 vid 17:04

    Har kört en heldel på snö med lite äldre Ozone drakar och de är som jens skriver lätta att starta.
    Skulle ändå råda dig att köpa en 8 access om du vill ha kul,en 4a är för liten.
    Det är lättare att köra med en 8 i lite vind än en 4 i hård pga att 4 är relativt lätt att stalla.
    Accessen är däremot ett utmärktval då den är ganska mjuk i gången men är för den skull ändå lätt att hoppa med.
    Lycka till

  • milkman

    Medlem
    12 september, 2011 vid 20:45

    Det släpps en Acccess 12:a i år också (äntligen). Bra för den som är lite tyngre. Peter, borde vara nått för dig kanske? 🙂 Accesserna är typ Som frenzyn var, men bättre depower.

  • langens_kite

    Medlem
    17 september, 2011 vid 15:13

    Skulle villa men mina knän är inte vad det var.
    Får plåga mig med en Lynx 800 istället.

  • milkman

    Medlem
    17 september, 2011 vid 19:58

    Sist jag körde en sån så satte jag den kring ett träd.. Inte poppis i släkten! Men sjukt kul innan! 🙂

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Behöver råd beträffande snowkite 4m eller 6m

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.