Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Beijershamn igår var mindre lyckat.

  • Beijershamn igår var mindre lyckat.

    Publicerad av svenne på 28 augusti, 2009 vid 05:44

    Igår var det två som kitade långt upp i Beijershamn-reservatet. Samtidigt står tre skolklasser och plåtar hela härligheten. Läraren blev tydligen så där lagom glad och ringde sheriffen, som dessutom var på plats och tog bilnummer.

    Den här gången går det tyvärr inte att säga att kitarna inte skrämmer fågel, för de for som popcorn över hela stället. Och det ser inte så bra ut på bild, så att säga…

    bladesurfer svarade 14 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • dalen

    Medlem
    28 augusti, 2009 vid 06:24

    Hoppas att de får jävligt höga böter och att de blir fråntagna sin utrustning men att myndigheterna låter alla andra kiteare få fortsätta köra.

  • sportentusiast

    Medlem
    28 augusti, 2009 vid 07:16

    Majoriteten av oss som är lokala kitesurfare här tycker också att det är för j-igt. Vi som kitesurfar har pratat kring länsstyrelsen rekommendationer och förbud så det är inga nyheter direkt och vi har också pratat med öwc samt även länsstyrelsen direkt. Detta till trots har några av oss varit minst sagt egoistiska och begett sig in i området något vilket minst sagt är beklagligt och ju tyvärr drabbar oss andra som kitesurfar

    Svenne, du skriver målande att fåglarna for som popcorn över hela stället. Har du eller någon annan du känner sett detta? Att fåglar momentant rör sig när något nytt kommer är ju inte så konstigt och det om något förekommer ju som naturligt moment i vår natur (äta eller ätas…). Dock blir jag rätt trött på att många fågelskådare (dock ej alla) per automatik antar att kiter skrämmer fåglar. I min värld bör man ha klara belägg för dylika uttalanden, dvs någon form av vetenskaplig evidens, vilket mig veterligen ej finns. I Karlskrona samarbetade fågelskådare och kitesurfare genom att en skådare under en dag gav akt på hur fåglarna reagerade på ktiesurfing och resultatet, dock ej publicerat, blev att fåglarna ej skrämdes. Jag har själv under tidig vinter kitesurfat i Beijershamn och då gett akt på hur fåglar reagerar och de verkar överhuvudtaget ej bry sig om kitar. Min iakttagelse är naturligtvis ej heller vetenskaplig men det kanske kan finnas intresse från biologiutbildning eller dylikt att studenterna på kandidat- eller magister-nivå undersöker detta vidare. Kanske som ett alternativ till att undersöka ormbunkens fortplantningsförmåga.

    Med vänliga hälsningar

    Bengt-Erik Olsson

  • svenne

    Medlem
    28 augusti, 2009 vid 08:40

    Jag var själv i området och knatade omkring med junior.
    Ärligt talat så bryr jag mig inte om kite-fågeldebatten, den får ni reda ut själva. Däremot känns det lite väl att pressa där uppe som de gjorde igår.
    Nu vet ni i alla fall. Typ 90 pers såg det och några blev sura, och det var det jag ville förmedla.

  • christian

    Medlem
    28 augusti, 2009 vid 09:18

    Hej

    Sportentusiast;570895 wrote:
    . I Karlskrona samarbetade fågelskådare och kitesurfare genom att en skådare under en dag gav akt på hur fåglarna reagerade på ktiesurfing och resultatet, dock ej publicerat, blev att fåglarna ej skrämdes.

    De prov som gjordes på Torhamns Udde under några tillfällen 2008 och även i år kan nog inte anses som en generell vetenskaplig grund för att kitare och vindsurfare inte stör djurlivet, vilket var provhypotesen fast gällande en specifik yta.

    Det som konstaterades där (yta om ca 400 x 400m samt 50m strandremsa) var att ringa påverkan kunde påvisas. Det finns väldigt få strandhäckande fåglar i just det området. vilket sannolikt var till vår fördel

    Vår avsikt är att försöka få den ytan klassad som tillåten för kite och vindsurfing.

    Är man inte överens med de lokala ornitologerna är utsikterna till framgång noll eftersom de blir en tung remissinstans i alla Lsty beslut.

    Alla platser har unika förutsättningar beroende på det djurliv som finns just där, det blir svårt att hävda prejudicerande beslut

    Min uppfattning är att mycket handlar om trovärdighet. Vi måste visa att vi både kan och vill hålla oss till gjorda överenskommelser. Ett kollektivt ansvar

    Vårt område finns att beskåda på hemsidan http://www.torhamnssurfklubb.se under “what´s up”

  • sportentusiast

    Medlem
    28 augusti, 2009 vid 10:02

    Kanske var otydlig i det jag skrev, och menade definitivt inte att det som gjorts i Karlskrona var vetenskapligt (utgick från det jag muntligen hört). Det är dock ett bra initiativ som förhoppningsvis kan skapa ömsesidig förståelse. Och vi har tidigare haft en bra dialog med lokala ornitologklubben.

    Sen måste jag återkomma till tidigare huvudbry där jag har svårt att tänka mig (utan bevis då…) att vi skulle störa fåglarnas mellanlandningar och matpåfyllning (jag talar alltså inte om häckningsperioden). Det blir ju lätt att särintresse står mot särintresse och i slutändan inte har så mycket med fåglarnas välmående att göra tyvärr.

  • henkish

    Medlem
    28 augusti, 2009 vid 20:05

    “Den här gången går det tyvärr inte att säga att kitarna inte skrämmer fågel, för de for som popcorn över hela stället. Och det ser inte så bra ut på bild, så att säga… “

    Jag läste det som att Kitarna for som popcorn..upp o ner o runt..Och det brukar ju göra sig på bild..

    =0)

  • eklov

    Medlem
    28 augusti, 2009 vid 21:18

    hmmm…detta är inte ok!

  • olandstoken

    Medlem
    28 augusti, 2009 vid 21:26

    http://www.atticusclothing.com/ OBS! Lägg märke till att länken är röd = Ironi.

    Var snäll mot våra bevingade vänner!

  • bladesurfer

    Medlem
    29 augusti, 2009 vid 13:43

    Mmm…säg det till vindsurfarna som kört där sommaren lång, till och med haft speedtävling under häckningstid.
    Såg att fåglarna(fiskmåsar) flög upp men dom satte sig igen kort där efter på revet. 5 svanar flög över till andra sidan .
    Men men, vi ska se till att alla håller sig därifrån
    så de e lugnt nu hoppas jag.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Beijershamn igår var mindre lyckat.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.