Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Beslutsångest, "Aftonbladet el Expressen"

Taggad: , , ,

  • Beslutsångest, "Aftonbladet el Expressen"

    Publicerad av booman på 30 maj, 2012 vid 09:11

    Har ett angenämt problem… Ska investera i en ny bräda och det står mellan dessa två: (inget annat alt.)
    “Aftonbladet” http://www.surfspot.se/exocet-scross-pro-2012-freeride.html 116l och
    “Expressen” http://www.surfspot.se/exocet-sl-sport-2012-freerace.html 118L (71)

    Körde en Exocet Cross 118 tidigare (FSW 2009) lättplanad och grymt skön bräda, men inte särskilt snabb.

    Vill ha en snabb och lättplanad bräda och det verkar ju båda leva upp till, och det är mest “skön cruising” och planande jippar som jag är ute efter på insjö. Mestadels plattvatten men kan bli lite choppigt/småvågigt ibland.

    Har ett maui Titan 7,5 m 2cambers, blir nog en 6,5:a av samma också…
    Så detta talar ju för SL Sport 71 eller…?:tongue::confused2:

    Väger ca 85kg

    Så, Aftonbladet eller Expressen, det är frågan…?
    (Bilaga, Fena?)
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=qRme1X2O400″]Aftonbladet eller Expressen – YouTube[/ame]

    Mvh
    Velig man från Falun

    doc svarade 11 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    30 maj, 2012 vid 09:31

    Du skriver ju “snabb och lättplanad” så jag skulle gå på den som är mer inriktad på fart. Freerace, således.

    Överväg att lägga pengar på en (eller ett par, eller som Anders bq, ett par hundra) riktigt bra fena i så fall, så fort det skall gå fort så är det värt det. Freeracebrädan är ju billigare, då blire pengar över till ett par fenor… Vill du ha lite bättre sväng i brädan, köp en mer bakåtsvept fena.

    SL sport är ju dessutom snyggare vilket, som alltid, avgör saken. 😀

  • jester

    Medlem
    30 maj, 2012 vid 09:35

    Exocets slalombrädor har alltid varit extremt lättkörda, men ändå snabba. War dock inte kört några sen jag körde på dom svarta Warp Slalom, dock.

    Tänkvärt är ju att SL Sport använder Tuttle-box, vilket gör det enklare att hitta bra snabba fenor, men det innebär ju att du inte kan använda eventuellt befintliga PB-fenor du har.

  • svennebanan

    Medlem
    30 maj, 2012 vid 09:48
    BooMan;689820 wrote:
    Körde en Exocet Cross 118 tidigare (FSW 2009) lättplanad och grymt skön bräda, men inte särskilt snabb.

    Den planar vidare i maklig takt på Hjälmaren, men vilken carver. Äntligen…

    Jag förstår inte varför du skulle vilja ha en smalare bräda än Crossen så det borde ju bli SL Sport. Såtillvida inte SCross 126 är ett alternativ. 138 är jag extremt sugen på för lättvindsinsjöcruising.

  • booman

    Medlem
    30 maj, 2012 vid 10:23

    Tack för kanonbra kommentarer! Blir nog ett par (hundra) fenor då… 🙂
    “SL sport är ju dessutom snyggare vilket, som alltid, avgör saken. 😀 “

    Jester: Hörde av en bekant att Warp:en var lite för rejsig, för hans smak, men Sporten ska ju vara mer “användarvänlig”… Och säger du att Warp:en är extremt lättkörd så kan det ju knappast vara sämre nu…
    Svennebanan: Visst e’ den go’…?!:cool2:

    TIps på fenor till Sporten? För 6,5 och 7,5 segel…

    Mvh

    //Bosse

  • Aquario

    Medlem
    30 maj, 2012 vid 12:30
  • dr-masse

    Medlem
    30 maj, 2012 vid 13:34

    Nej, nej, nu frågade han om Exocet och till å med jag höll mig ifrån att göra det som alltid annars händer – blanda in 328 alternativa kvällstidningar.

  • jester

    Medlem
    30 maj, 2012 vid 13:57

    Jag tycker SL Sport är misstänkt lik min gamla Warp Slalom 71…

    Fenor? Oftast använde jag en Select Slalom-fena på 37cm till min, men skall man inte bara åka fort kan man lägga på några cm. Har kört allt från en Deboichet UW 34cm till en Select på 43cm på den.

  • booman

    Medlem
    30 maj, 2012 vid 14:23
    dr Masse;689835 wrote:
    Nej, nej, nu frågade han om Exocet och till å med jag höll mig ifrån att göra det som alltid annars händer – blanda in 328 alternativa kvällstidningar.

    Ha ha, Tack Masse! Kunde inte sagt det bättre själv!:laugh:
    Jag är helt såld på Exocet, så det är dessa två det står emellan…
    Med, vad det verkar, en viss fördel till SL71:an… I övrigt är det “skygglappar” på…

    Tack Jester också för fentips

  • booman

    Medlem
    1 juni, 2012 vid 11:16

    Jahapp, nu är beslutsångesten över…:wink: Blev denna med en Select SRX 42cm till att börja med…
    Tack för hjälpen! :laugh:

    Mvh
    //Bosse

  • dr-masse

    Medlem
    1 juni, 2012 vid 11:34

    Du skulle ha tagit den andra. 😀

    Bra timing – premiäråk imorrn på Siljan, rentav?

  • booman

    Medlem
    1 juni, 2012 vid 15:15
    dr Masse;690001 wrote:
    Du skulle ha tagit den andra. 😀

    Bra timing – premiäråk imorrn på Siljan, rentav?

    Ha ha! 😀 Du har humor du Masse!:tongue: 🙂

    Blev faktiskt att känna på den lite redan idag, men morgondagen ser ju lite lovande ut…
    Blåste inte mycket idag, men i några vindbyar kändes det att det finns potential… 🙂
    Grymt lätt upp i planing, så det här blir nog en mycket trevlig bekantskap. Kändes som helt rätt val…

  • svennebanan

    Medlem
    2 juni, 2012 vid 11:08
    BooMan;689997 wrote:
    Jahapp, nu är beslutsångesten över…:wink: Blev denna med en Select SRX 42cm till att börja med…
    Tack för hjälpen! :laugh:

    Mvh
    //Bosse

    Dags att börja fundera på 2013 då;)

    http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=sv&ie=UTF8&prev=_t&rurl=translate.google.com&sl=fr&tl=en&twu=1&u=http://www.windmag.com/actu-matos-2013-exocet-devoile-nouveautes-gruissan&usg=ALkJrhgsYhOd_-bHve10v9MMFiqqzYp9kA

  • booman

    Medlem
    2 juni, 2012 vid 12:38

    Absolut! 😀

    Skämt å sido, det lilla jag testat SL- sporten, verkar lovande, så förhoppningsvis blir det en “keep’er”… men det har man sagt förut också…:tongue:

    Ha de gott…

    //Bosse

  • dr-masse

    Medlem
    10 september, 2012 vid 13:07
  • booman

    Medlem
    21 oktober, 2012 vid 07:03

    Ha ha! :blush:

    Nej, jag kom inte riktigt överens med den, kan inte riktigt sätta fingret på det, men det “klickade” liksom inte… Tekniken kanske, som fattas…

    Nu blev det en Scross Pro istället, fick den igår, och eftersom jag skaffat en Camberrigg 8,5, så blev det en 126:a

    Hoppas få hinna testa den innan isen lägger sig, annars har man ju ytterligare en sommar att se fram emot med ännu en ny bräda…:cool2:

    Snart är det vinter och då kommer kiten fram

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Beslutsångest, "Aftonbladet el Expressen"

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.