Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bilder del 2 Torö lörd 19jan 2008

  • Bilder del 2 Torö lörd 19jan 2008

    Publicerad av fotothure på 21 januari, 2008 vid 17:47

    Ja det var jag som stod vid vindskyddet!
    På begäran kommer här några “vanliga” bilder!
    /Thure (thurew@telia.com)

    jesper_b svarade 16 år, 3 månader sedan 17 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • ola_p

    Medlem
    21 januari, 2008 vid 18:23

    Den första är grym!

  • bopung

    Medlem
    21 januari, 2008 vid 18:40

    masthögt på torö är alltid mäktigt att beskåda, än mäktigare när det görs i januari!!

  • mag

    Medlem
    21 januari, 2008 vid 19:13

    Den respektingivande våghöjden borde t o m LarsK godkänna som masthög, eller? 😉

    Skön färväntan i bild nr 1 och lite skak i knäna på SF-seglaren på väg ut på bild 2!?
    /Magnus

  • lars_k

    Medlem
    21 januari, 2008 vid 19:49

    Ja, det ser misstänkt masthögt ut om du frågar mej… 😉
    Fantastiska bilder!
    För att få samma våghöjd på Åsa yttre krävs 20 m/s från SV-VSV. I Gislövs räcker det med 15 m/s om det får bygga ett tag från NO. Dalen verkar också kunna leverera det riktigt tunga kalibret vid hård VNV-NV. Finns säkert några till, Trollis t.ex.
    Grymt att vi har så fina spots i lilla Sverige! =)

  • gurra1978

    Medlem
    21 januari, 2008 vid 19:58

    Andra bilden var fin men det hade sett bättre ut om dude var placerad såhär.
    055_awards_bestwave_photo.jpg

  • hanko

    Medlem
    21 januari, 2008 vid 20:37

    Helt grymt som skrivet! Jag har bara beskådat Torö Stenstrand utan brädor då jag gjorde lumpen på Muskö men vill minnas att vågorna bröt ganska nära stranden. Det är sällan jag sett riktigt “feta” hopp på väg ut ….! Är det svårt att få upp speeden eller? Troligen har jag missat en massa såna bilder men e ändå nyfiken om det stämmer om vågorna.?

  • davo

    Medlem
    21 januari, 2008 vid 21:11

    Sweeeeeeeeet!!
    Galet alltså.

  • spray

    Medlem
    21 januari, 2008 vid 22:06

    Vilka hopp man måste kunna dra på i de där vågorna..

  • mag

    Medlem
    21 januari, 2008 vid 23:46

    Glöm inte Gotland Rille, där tror jag Sveriges no1 finns gömt eller hemlighållet!
    Magnus

  • senomar

    Medlem
    22 januari, 2008 vid 06:36

    @Hänkö 440176 wrote:

    Helt grymt som skrivet! Jag har bara beskådat Torö Stenstrand utan brädor då jag gjorde lumpen på Muskö men vill minnas att vågorna bröt ganska nära stranden. Det är sällan jag sett riktigt “feta” hopp på väg ut ….! Är det svårt att få upp speeden eller? Troligen har jag missat en massa såna bilder men e ändå nyfiken om det stämmer om vågorna.?

    Det stämmer enligt mig, vågorna kommer tätt och inkonsekvent både i form o storlek (såklart). Jämför tex storleken på bild 1 o 2 ovan. Torö är väl snarare vågridningsställe än hoppställe. Problem med att få upp farten, att det ofta läar en del inne vid land, att man skall igenom en massa bryt och fokusera på att ta sig igenom i första hand gör väl att man inte alltid fokuserar på att hoppa. Om det blir lite mer side-on så kan man ofta speeda upp farten mellan våggorna, men då kanske man inte har lust att hoppa i ängslan att missa, bli spolad och få “the walk of shame” som tack för showen – det tar bara på krafterna. Vid side-on så blir hoppen mer utspridda längs stranden också. Som det var i lördags så var det sånt tryck i bitarna att farten inte var ett problem. Fler sånna dagar fast i värme -tack

  • koa

    Medlem
    22 januari, 2008 vid 07:25

    Skönt och se att din Torö-spirit är tillbaka Tompa!
    Glömmer inte din Goiter…det var en sidvindsdag 2001 va?

    Calle N

  • Oregistrerad

    Gäst
    22 januari, 2008 vid 08:53

    HUR tar man sig ut genom det där? Man verkar mötas av en verikal vägg av vatten 🙂

    Tomas

  • senomar

    Medlem
    22 januari, 2008 vid 09:32

    @Oregistrerad 440227 wrote:

    HUR tar man sig ut genom det där? Man verkar mötas av en verikal vägg av vatten 🙂

    Tomas

    with difficulty…

  • jesper_b

    Medlem
    22 januari, 2008 vid 15:49

    Måste bara instämma med allt ovan. Vilka förhållanden, vilka bilder, vilket hopp Tomas drar iväg, osv. 100% stoke.

    Ibland är Torö grymt fint för hopp, men oftast inte av flera orsaker. Tomas nämner flera ovan. Vågornas form är egentligen extremt fina hoppramper, men de är rätt snabba så timingen är självklart svårare än med långsammare vågor. De kommer ganska tätt vilket också försvårar. Det är otroligt ofta väldigt lätt vind på insidan. Hur många tusen fantastiska bakåtvågor har jag inte hasat mig över för att sedan få första byn precis utanför. Och hinner en by slå till på insidan har man oftast fullt upp att hitta balans, parera vågor mm. Egentligen mycket enklare när det är stort eftersom det bryter längre ut då.

    En dag som i lördags var dock vinden inga problem, jo den var lite i starkaste laget, men det var helt enkelt för dyrt för att fladdra iväg. Tomas laddade på sin grymmefina “donky-kick” (snacka om klassiskt, helt i klass med poppos “rocket air” härom året) direkt på första utseglingen. Jag gjorde i princip bara ett hopp samma dag och det var min första utsegling. Sedan var det fult upp att med kramp och oikrokat försöka hålla sig på benen. Krascha ett hopp – nej tack. Sådan lek passa bättre på långgrunda stränder med sega vågor.

    Ta sig ut: Ingen barnlek. Självklart både teknik och lite tur. Otroligt viktigt att tima setten också. Jag brukar gå ner till knädjupt, kolla ut var stenarna ligger precis före vågorna suger upp så det blir grundare. Ställa mig stabilt och tänka ut en väg där det inte bryter totaltungt och är stenigt längst in. Är det stort (som härmodagen) gäller det att hålla grejorna över vattnet. Strömmen tar annars tag i brädan och tvärställer den i perfekt läge för nästa skumvall att slå in mot land – inget bra. Sedan väntar jag in nästa stora set!

    Inget bra att skynda sig för att det inte är något stort sett just då. Då brukar de precis hinna komma och möta en just där det är som mest kritiskt. Vattnet över stenarna är då som lägst och det mötande settet suger det ännu grundare.

    Bättre att vänta in ett fetingset och låta det fylla på med högvatten längst in. När sista storasetvågen bryter (en bra bit ut). Lägger man snabbt ner brädan i vattnet trycker den genom EN skummvall, hoppar upp direkt (annars tar strömmen brädan) och så seglar man ut med full integritet. Ibland lova upp som en tok för att sedan falla av och spetta på. Bra att titta ett par, tre vågor fram så att man inte seglar in i en omöjlig situation.

    Blir man stående ett par vågor till efter att sista setvågen brutit har det nya höga vattnet (från settet) börjat vända och det blir en svår sne utström som försvårar planingen och därmed utsegling. Det gäller således att ta settet i slutet, inte vänta för länge efter settet.

    Om man trillar en bit ut är det dock skönt med utströmmen. Har man tur kommer ingen större våg och trycker in en. Snabb (men ostressad) vattenstart så kan man kanske klara sig.

    Har det väl gått åt helvete är det oftast bara dumt att ligga och kämpa mitt i vågorna och skumvallarna. Oftast mycket bättre att rycka in skiten mot land och börja om från början!

    Föresten hoppas det inte speciellt mycket på några bra vågspots världen över så fort det blir lite hårigare av ett ytterligare skäl som är relevant på Torö också. Man kan helt enkelt inte slösa bort bra vågridningsvågor med hopp!

    Bara mina 2 ören..

    Jesper B

  • dr-masse

    Medlem
    22 januari, 2008 vid 15:55

    En sak har jag lärt mig av Torö. De dagar Jesper har ens någorlunda svårigheter att ta sig ut, ja – då kommer jag själv helt garanterat att få åka stora tvättprogrammet med dubbla sköljningar minst ett par gånger.

    Och de dagar Jesper har svårt.. blir det dyrt.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bilder del 2 Torö lörd 19jan 2008

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.