Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Bilhyra på Maui – försäkringar. Hur har ni gjort?

  • Bilhyra på Maui – försäkringar. Hur har ni gjort?

    Publicerad av surfmeister på 8 januari, 2012 vid 18:12

    Hej,
    Har efter en hel del mailande med diverse bilfirmor konstaterat att Friendly Franks är en firma som jag vill hyra bil av. Det enda som jag undrar över är denna j–vla försäkring kopplat till “liability” dvs om man i händelse av olycka skadar tredje part (människa/egendom) kan man bli stämd även om man inte orsakat olyckan.

    Frank säger följande:
    “Liability insurance limits your responsibility for damage you do to other persons, cars, and property. We carry the minimum amount required in the state of Hawaii, which covers losses of $20,000 per person, $40,000 per accident. It is recommended that you have adequate liability insurance to cover you in case of accident.”

    Dvs han rekommenderar ytterligare täckning då man i USA kan bli stämd på miljonbelopp (såklart…). Maui Vans rekommenderar också SLI.

    Frågan är då: Hur gör ni som tidigare har hyrt i USA? Alla jag frågar säger att denna bör man ha (dvs CDW och SLI). Jag har talat med försäkringsbolaget i Sverige och de säger att tredje part försäkringen inte täcker bilkörning…….Vad f..n gör man? Alla ni som år efter år åker till Maui, vad har ni gjort?
    Tack!!
    /JB

    surfmeister svarade 12 år, 4 månader sedan 2 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • svenne

    Medlem
    8 januari, 2012 vid 18:46

    Frank kan du lita på, superbra snubbe.
    LDW/CDW – eventuella skador på bilen (kan vara en p-bula också).
    SLI – Skador på allt annat.
    Det är ju en rip-off, men ett helvete att fippla med försäkringsbolag om något händer. Kolla om du inte har SLI via ditt kreditkort om du betalar med det. Ibland så har man heltäckning med kortet, men vissa uthyrare kräver att du köper LDW.
    Jag hyr med SLI för att slippa strulet, brorsan hyr bil en gång i månaden i USA och gör likaså (fast hans bolag tar å andra sidan kostnaden).

  • surfmeister

    Medlem
    8 januari, 2012 vid 18:56

    Tack för svaret. Har du tagit SLI via Friendly Franks? Har frågat honom om han kan erbjuda försäkringen……..har även tittat på kreditkorten och det verka enbart vara American Express Platinum (alá 5000 kr/år) som erbjuder SLI.

  • svenne

    Medlem
    8 januari, 2012 vid 19:38

    Jag kollade min hyra hos Frank, bara CDW som extra.

  • surfmeister

    Medlem
    9 januari, 2012 vid 17:34

    Frank skriver:
    We are not licensed to sell you any liability insurance or SLI (supplemental liability insurance). You are wise to inquire about insurance. It is important that you provide adequate liability insurance for yourself.

    …….är det ngn som vet hur man skaffar SLI? De flesta bilfirmor har det men inte Franks och mitt alternativ med AMEX Platinum går inte då Frank inte tar AMEX………

  • svenne

    Medlem
    10 januari, 2012 vid 22:03

    Men skit’it, de där försäkringarna var inte ens lagliga i NY för inte så länge sen. Ta CDW:n som ingår och kör!
    Jag tar det som ingår eller det som jag får med via kreditkortet och då ingår SLI, men jag tror inte att jag ens skulle lyckas använda det om jag small. Sluta oroa dig nu och tänk på surfet istället. 🙂

  • surfmeister

    Medlem
    12 januari, 2012 vid 20:42

    Vilket kreditkort har du?

  • svenne

    Medlem
    12 januari, 2012 vid 20:55

    Betalade med MC Gold sist jag hyrde. Jag hade ett långt telefonsamtal med en annan kille som snart drar dit, och tycker fortfarande: skit i det där. Ta CDW:n men SLI är bara en massa säljmög som de vill att du ska åka på så att de kan blåsa dig på mer pengar. Du kommer garanterat inte kunna nyttja skiten ändå…

  • surfmeister

    Medlem
    12 januari, 2012 vid 21:18

    Har kikat på MC Gold/Platinum och det har visat sig att de vilkoren för ansvarsskydd (typ SLI) inte täcker hyrbil….Det är enbart AMEX Platinum som har SLI för hyrbil. Är du säker att du hade? 🙂
    Hemförsäkringen och de finare kreditkorten har oftast endast rättsskydd för hyrbil, dvs de täcker för eventuella rättegångskostnader, advokater etc i tredje part rättegångar. Skadeståndet i sig täcker de mao inte.

    Som du säger jag får acceptera den nivå som är lagstadgad (tror det var 40 KUSD) och som finns med i avtalet och hoppas det räcker.

  • svenne

    Medlem
    12 januari, 2012 vid 21:28

    Jag är ganska säker på att SLI fanns med på mitt gamla företagskort (MC Donald), vet inte om det skiljer på person och ftg-kort. Kan man inte köpa skiten är det heller inte livsnödvändigt. Hade jag betalat med ett annat kort eller och de inte har ett “total coverage package” (vilket Frank inte har) så skulle jag inte bry mig ett skit.
    Som jag skrev tidigare hade vi tydligen inte det på Maui. Ärligt talat, om du ska lyckas ha sönder nåt på Maui för mer än 40 000 dollars då ska du nog braka rätt in i Maui Mall och svänga vänster så att du tar guldaffären…

    BTW, En extradeal som man alltid ska ta om det finns är fuel-up/top-up/re-gas eller vad de nu kallar det. Soppan är billig, ännu billigare för hyrbolagen, dyrt för dig om du lämnar tillbaka otankad. Med fuel-up kan du rulla in på ångorna och de tankar åt dig. Brukar kosta typ 300 spänn för en familjevan… 🙂

    SKIT I DET HÄR NU och bränn pengarna på surfbrädor istället!

  • surfmeister

    Medlem
    12 januari, 2012 vid 21:34

    Har redan bestämt mig sen tidigare att det blir Friendly Franks. Verkar vara grymt trevlig och väldigt service minded till skillnad fr Maui Vans. Nu är allt på plats och jag längtar efter vinden, värmen och vågorna. Ska bli gött! Tack för hjälpen!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Bilhyra på Maui – försäkringar. Hur har ni gjort?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.