Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Billig bil med stort lastutrymme?

  • Billig bil med stort lastutrymme?

    Publicerad av alken på 31 oktober, 2010 vid 09:14

    Jag har tänkt skaffa en surfbil till nästa sommar, budgeten är typ 15k och det vore bra med någon modell som inte är ökänd för att falla sönder eller ha dyra reservdelar. Själv har jag tänkt på någon gammal volvokombi typ 740, 240 , 940 eller 850. Hur är kvaliten på dessa typ 20 år gamla bilar? Något spec man bör akta sig för, någon av modellerna som är bättre/sämre än de andra? Går det få in en formula med fällt baksäte? Några andra förslag på modeller?

    Tacksam för svar
    /Alken

    alken svarade 13 år sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • isis

    Medlem
    8 november, 2010 vid 23:29

    Kn inte hjälpa dig med mycke, men min 240 går och går och går. Den gick just igenom besiktningen och blir veteranbil nästa år. Törstig dock. Jag har en sedan och den går att packa otrloigt mycket i jämfört med en modern sedan, och med takräcke är den perfekt som surfbil, minus gött bagage att sitta på och byta om.

  • kinetic

    Medlem
    9 november, 2010 vid 11:22

    VW Passat Variant 90-96 (35i på “fackspråk”, facelift kom -94). Enkel, billig o mängder med billiga reservdelar om det skulle hända nåt. Har haft min ena i dryga 2.5år o kört 11500 mil, har fått byta drivknut o hjullager bak (600 resp 150kr/st på Biltema). Givetvis måste man serva bilen!
    Just det! Snål oxå, 1.8 90Hk den sålaste, 2.0 115Hk lite törstigare (kring 0.8 ca 130-140 motorväg)
    Edit: En 100cm Formula går in i bilen! Eller om man så vill: 3 brädor,5 master, 4 bommar, 7 segel, men då får Formulan (bräda nr 4) åka på taket. Bilen är större än 745 inuti…

  • basse

    Medlem
    11 november, 2010 vid 08:41

    Kan du hitta en ok Ford Mondeo så är ju de ganska stora.

  • kinetic

    Medlem
    11 november, 2010 vid 20:23

    Basse: Mondeo är ett URUSELT val. Dyra delar (tex bakhjulslager ca 2000, Passat 200).En bekant har en -00a, hade jaf inte lagat bilen så ofta åt honom (han har lagat/servat den för 17″ senaste två åren!) hade jag köpt den för 10″ men eftersom kvaliteten verkar vara bedrövlig så känns de 10″ som inträdesbiljetten till något dyrt…Mitt råd:Håll dig undan från Mondeo (Ford!), en enkelt konstruerad VW (utan turbo!) är driftsäker, billig att laga o billig att köpa.

  • swe-496

    Medlem
    12 november, 2010 vid 06:29

    Finns ett bra gammalt talesätt som verkligen stämmer. Ingen Ford på våran gård.
    Har haft Mondeo. De är sköna att köra, men urusel kvalité motormässigt. Köp hellre en gammal Passat som flera andra har tipsat om här.
    Andra bra gamla bilar är Toyota Avensis, Toyota Carina.
    Japsar brukar bara rulla på är min erfarenhet iaf.

  • basse

    Medlem
    12 november, 2010 vid 09:40

    Jaha.. ja inte fan vet jag, jag har inte haft någon Mondeo. Tror inte Adde haft några jätte-problem med sin. Jag kör det enda rätta…. surfbuss.

  • adde

    Medlem
    12 november, 2010 vid 12:40

    Min mondeo 97 har snart gått 23000, drar 0.75. sen 12000 har jag lagt ca 20k på service+bromsar+dämpare osv.
    Visst en rostar, men den har aldrig vägrat starta eller brytit ihop.

    Vid 24000 ska rämen bytas och då hamnar den nog hos någon annan.

  • kinetic

    Medlem
    12 november, 2010 vid 22:42

    Senaste 11000 milen har jag lagt ca 4000 på oljebyten (11 oljebyten inkl filter). Vid inköp byttes bromsskivor fram då de var utslitna, hjullager bak, drivknut fram, kostade 1500 i delar (nya delar då). Kamremssats 600kr. Utöver detta rasade generatorn vid 26500mil, samt att tändspolen gav upp vid samma miltal, båda tillsammans ca 1000kr. Utöver detta byttes termostaten i samband med kylvätskebyte vid ca 24000mil (250kr+kylvätska). I dagsläget är den uppe i 32000 mil o bara går o går. Bensinförbrukning ligger kring 0.8 om man kör typ 130-140 på motorväg. VW starka kort är just att det finns mängder av billiga reservdelar, nog så viktigt när man köper en billig bil, svider bra att köpa hjullager till Mondeon, bak går de på billga ca 2000kr/st, eller 1000kr/st på ebay.de, medans bakhjulslager till Passat kostar futtiga 50kr (!!!) på ebay.de…. Visst rostar Passat, helt klart, men de brukar klara sig hyffsat bra. Jag har inget emot Ford egentligen men Mondeo känns inte som rätt val om man har knaper ekonomi, för gamla bilar går alltid sönder, förr eller senare…
    Japaner är oxå ett bra val, tex Toyota Carina Kombi. Om man är en liten gambler så kan man köpa en Peugot 406 kombi, stor bil som går långt, men den är fransk…

    Alken: Mina egna Passat kommer vara till salu framåt sommaren, måste bara “bli klar” med den andra identiska Passaten som renoverats under ca 3 års tid (skall lackas om, i övrigt totalrenoverad med coilovers + massa mer, räknar jag ihop vad jag plöjt ner i den så hade jag kunnat köpa en 10 år nyare bil, men gjort e gjort*haha*…). Bilen kommer vara billig då den har en fin spricka i vindrutan, men det kan fixas via min helförsäkring, o den har fungerande klima vilket är guld på sommaren:).

  • alken

    Medlem
    13 november, 2010 vid 09:36

    Jag har också dåliga erfarenheter av ford då familjens 90 scorpio rostade något ofantligt. Grannen har en mondeo från sent 90 tal med samma problem. Toyota kan jag för lite om men jag har på något sett fått känslan av att japanerna var tidiga med elektronikboxar etc=svårare meck (rätta mig gärna). Volvo har en fördel för mig och det är att jag har kompisar som meckat med gamla volvo så där kan jag få hjälp. Någon som vet om en formula går in bakom framsätet i en äldre volvokombi?

    Kanske intressant Kinetic, men det beror lite på. Vad du menar med framåt sommaren?, jag skulle nog behöva en bil till aprill nån gång i alla fall, Hur menar du att en formula går in? vinklad mellan framsätena eller helt bakom? vinterdäck?, det kommer nog att bli enstaka vintermil här uppe i norr också. Vilken generation/årsmod är det?
    Sedan är det hela den här transportbiten, fram till månadsskiftet maj-juni kommer jag för det mesta vara här uppe i norr. Det är alltså minst 60 mil till stockholm. Visst sånt går att lösa och jag åker söderöver ibland, men det är enklare om “rätt” bil dyker upp här i närheten.

    MVH Alken

    MVH Alken

  • kinetic

    Medlem
    13 november, 2010 vid 10:08

    Alken: Som sagt måste få den andra klar, håller på att våtslippa den bilen med 800-våtslip (sk “mellanslip”), o just nu är motivationen noll, men planen är att blåsa på sista lagret i vår. Båda bilarna är identiska, den svarta (den jag använder nu) en -95a med “GL paket”, dvs lyxigare inredning, fungerande klimatronic, elhissar fram osv, svartmetallic. Som sagt en fin spricka i vindruta men den slank igenom i år med, tänkt pris för den inkl spricka i rutan ca 7″, sen kan jag givetvis byta rutan på försäkringen men då tillkommer självrisken om 1500. Bilen kommer säljas med åretrunt däck. Den andra, en -96a, är bara en CL, dvs snik inuti, men även den har klimatronic o dessutom farthållare. Det var den röda som var tänkt att bli surfbilen vilket den var i ca 1år innan jag spårade ur en vinter för knappa 3 år sen o började totalrenovera den. Fan jag måste bara bli klar snart*haha*. Min Formula F2 FX VI går inte in bakom de främre stolarna utan man får vinkla den lite över passagerarplatsen. Passat 35i (som modellen heter på VW språk) är större än Volvo 740 inuti, de sväljer mängder med utrustning, o det är otroligt gott om plats i den om man är flera. Mitt råd är att skippa Volvo, de drar mängder med bränsle, o det är bränslenotan som kommer svida mest tro mig. VW fram till typ -00 (utan turbo och/eller 4-hjulsdrift, inga VR motorer!) är säkra val, billiga i drift o billiga att laga om oturen skulle vara framme.

  • mtomas

    Medlem
    25 maj, 2011 vid 12:30

    Volvo verkar ha kört med nån slags standardbränsleförbrukning på ungefär 1 liter milen i ganska många år. Det stämmer även på min 245:a.

    Fundera på hur långt du kommer att köra på ett ungefär. Om vi antar att de nämnda bränsleförbrukningarna för Volvo och Passat gäller (1,0 resp 0,8 l/mil) så kostar det knappt 3 kr mer per mil att köra en Volvo. Volvo 245 är en traktor som verkar vara väldigt slitstark och ”bara går och går” (med det inte sagt att Passat inte är det!). Den är lättmekad och det finns gott om (relativt) billiga reservdelar, både nya och på skroten. En rejäl bil utan krussiduller helt enkelt! MEN Passaten är säkert både modernare och bekvämare.

    Jag köpte min 245:a för 7000 kr för fem år sedan och har lagt i snitt drygt ett par tusen om året på service. För min del, med ganska få mil om året, är det svårt att hitta en bil som är billigare, trots högre bränsleförbrukning än många andra bilar.

    Det beror helt enkelt på vad du lägger in i kalkylen. Innan jag köpte den tittade jag på en Passat…så det är nog ett bra val det också ;)! Lycka till!

  • alken

    Medlem
    25 maj, 2011 vid 15:00

    Tack för alla svar:=)
    Det blir aldrig riktigt som man tänkt sig,
    Det blev en äldre v70 i vintras, en 99a med 36000 på mätarn…, jag insåg att formulan inte går in bak i någon bil som skulle vara rimlig för mig att äga, så det blir takräcken oavsett. Allt utom formulan går in med lätthet och v70 känns som en bra långresebil till skid/snowboardresor mm också, vilket det blivit en del av i vinter(jag bor ju vintertid i norrland). Känns bra med ABS vid all vinterkörning som jag nu har kommit att använda bilen till, något som från början alls inte var tänkt, men så kan det gå!
    Sen är väl jag alltid uppväxt med volvo och jag har sedan tidigare erfarenhet av modellen. Nu är det bara att hoppas att inget dyrt går sönder, verkar nog vara så som någon skrev här att delarna är billigare till en del andra bilar ex 240. Har hittills dragit 0.8/milen vilket känns rätt ok.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Billig bil med stort lastutrymme?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.