Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing "Billig" Formula bom!

Taggad: 

  • "Billig" Formula bom!

    Publicerad av kinetic på 3 september, 2010 vid 15:32

    Som bekant kostar Formula-bommar “en hel del”. Några 12″ vill jag inte ge för vare sig MauiSail eller NP. Beggat för 5-6″ känns si-så-där…

    Har letat “överallt” efter en “billig” bom i kolfiber. HPL har en hybrid variant, dock ointressant då den är en hybrid samt att bakbeslaget var “smalt”. Tekkno har ju ett gäng bommar till bra pris, men tydligen sällan dessa går att få tag i???

    Iaf så har jag precis fått min Tekkno “Carbon mono” Formula bom från http://www.wss24.com. Är som sagt en kolfiberbom med brett bakbeslag. Bakbeslaget är det mer påkostade helt i kol, dvs inte varianten med “alubrygga”. Bommen känns OK, o den är ny. Min gissning är att bommen hör till Tekknos “bättre” Formula bommar. Bommarna finns på lager, bara bakbeslaget kostar ca 1800kr om man vill uppgradera sin vanliga Tekkno Formula, så för knappa 600Euro inkl frakt är den nästan ett fynd, o framförallt så kan den levereras!

    O för den som vill ha en riktig billig Formula-bom i kolfiber så är min Vindsurfing.se Formula-bom till salu, samma som Tekkno’n jag har nu men bakänden har “alubrygga”, i övrigt kolfiber. Bra skick om än inte som ny, skav på greppet finns. Bommen har många timmar kvar att ge, köpte ny bom pga att allt annat i utrustningen var så gott som nytt, dessutom störde jag mig på alubryggan:grin:. 1800 bagis, den är dock förhandsbokad redan, men skulle den ev tilltänkta köparen ångra sig dyker den upp på Köp&Sälj….

    alken svarade 13 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • levieux

    Medlem
    3 september, 2010 vid 17:13

    Hade varit bra om du hade fått Return-tagent på köpet.
    Hade varit enklare att läsa 😉

  • Kjello

    Gäst
    3 september, 2010 vid 17:54

    Förstår inte varför du behöver ett brett bakbeslag, den håller ju bara uthalet på plats,
    Längsta bomen har smalare/kralligare beslag jämfört med mina kortare colfiberspar-bomar, köpt samma år,
    8,8 speedsegel nuddar aldrig bommen även trimmat för lättare vind.
    tror missförstånd, en kolbom sviktar inte som alu, inga förkortningar händer, som seglet trimmats, är det på vattnet.
    Min längsta colbom “kan”! gå till försäljning, för jag gillar inte storsegel.

    Mina segel nuddar aldrig bomen, kanske för kolbommar. spelar ingen roll hur lättvindstrimmat det blir.

    Glöm, fan jag orkade aldrig läsa ditt inlägg. fattar 0.

  • kinetic

    Medlem
    3 september, 2010 vid 18:33

    Kjello: Om man skall köra med uthalstrim “on the fly” så behöver man ha den extra bredden…Ett 11.0 är ganska bukigt o med ett smalt bakstycke så kommer seglet ligga an bommen om man trimmar “on the fly”, inte alltid man vill ha plattare segel…

  • jester

    Medlem
    3 september, 2010 vid 18:48
    Quote:
    8,8 speedsegel nuddar aldrig bommen även trimmat för lättare vind.
    tror missförstånd, en kolbom sviktar inte som alu, inga förkortningar händer, som seglet trimmats, är det på vattnet.

    Min 8.6 går emot bommen nästan fram till hängseletamparna… Så riggar alla som speedar numera…

  • imported_macts

    Medlem
    3 september, 2010 vid 20:28

    Jag håller med min vän Jester. Seglet ligger emot nästan fram till hängselelinorna

  • carl-r

    Medlem
    4 september, 2010 vid 07:04

    En Formula 11 är väl det sista man ska fega med att “påsa till” när det är klent med vind. Med justerbart uthal blir det väldigt uppenbart vad som funkar.

  • Kjello

    Gäst
    4 september, 2010 vid 07:21

    Kom just på att jag bara prövat 8,8 speedseglet 1-2ggr, för många år sen, glömt..
    Största godkända är 6,6. en 7,2 har jag bortmoddat chambersen på bara för seglarbrädan.
    skrev innan jag tänkt.
    min största kulbräda är bra sinker med 6,6, ubåt om jag drar rigg. jag väger 65kg.
    Kommer ihåg nu, ja 8,8 låg emot bommen ända till hängstropparna.
    Och brädan ville bli ubåt, även vid vattenstart.

  • alken

    Medlem
    4 september, 2010 vid 08:58

    Nu när tråden ändå börjat diskutera uthalstrim så skulle jag vilja fråga, När drar man egentligen uthalet och varför? Jag har mest kört med seglet längs bommen (11kvm formula). De gånger jag dragit åt uthalet har jag mest märkt att brädan behöver mer pumpning för att plana upp och att tryckcentrum i seglet förskjuts bakåt= mer tryck på bakhanden, något annat har jag egentligen inte märkt även om det borde minska trycket i seglet. Samtidigt så pratas det mycket om justerbara uthal, som sagt varför? Det ska även sägas att jag aldrig seglat formulan i mer än 7-8 m/s.

  • ulrik

    Medlem
    4 september, 2010 vid 09:02

    Sv: Nybörjarens guide till Formula Windsurfing
    2006-04-23, 22:13:

    Uthalet är precis lika viktigt på ett formulasegel som nedhalet är. Dock är uthalet något som man ändrar ofta och relativt mycket till skillnad från nedhalet. Därför är ett uthalstrim nästan ett måste så att man lätt och snabbt kan justera uthalet på vattnet under segling. Ett nästan lika vanligt fel som att ha för lite nedhal är att ha för mycket uthal. Formulasegel (och slalomsegel) med många cambers skall aldrig riggas med en massa uthal. Seglet har från början sin rätta form och uthalet fungerar mer som en fixeringspunkt än som en sträckmekanism. När seglet ligger på marken så räcker det oftast att spänna uthalet ett par centimeter. Segel som är från ca 10kvm och uppåt skall ha så lite uthal på en kryss att det ligger emot bommen lite grand (förutsatt att bommen inte är utav en extra vid modell med brett bakstycke). När vinden ökar i byarna kommer bommen att ge efter något (även om du har bästa sortens kolfiberbom) och då blir den lite kortare vilket leder till mindre uthal och det är motsatt effekt mot vad som är önskvärt. Detta syns tydligt i form utav att seglet ligger mer mot bommen. Med uthalstrimmet kan man enkelt justera detta genom att dra lite till (detta är en av anledningarna till att man vill ha en sån styv bom som möjligt och använd inte aluminiumbommar på formulasegel). På tävling när man vill gå så djupt som möjligt på undanvinden så släpper man på uthalet så mycket att seglet ligger emot bommen hela vägen fram till hängselelinorna. I gränsvind när det är svårt att komma i gång kan lite extra uthal göra så att riggen svarar bättre på pumpningen.”

  • alken

    Medlem
    4 september, 2010 vid 09:14

    Tack o bock!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing "Billig" Formula bom!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.