Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen "Billigaste" bilen under 30 000sek

  • "Billigaste" bilen under 30 000sek

    Publicerad av mr_johan på 24 februari, 2007 vid 18:30

    Är på gång att byta bil. Har kolat på några golfII och en Civic. Men vilken är den ultimata bilen från 5 000 till 25 000:- (ultimata=billig skatt, reservdelar, försäkring, lättmekad, och driftsäker). Priset är en mental gräns, vill inte betala mer.

    Några alternativ som jag tittat lite på:

    VW GolfII 90-92 max ~17000 mil. Pris max 15 000
    VW GolfIII 92-97 Svårt att hitta en vettig för under 25 000
    Skoda Felica ~99. miltal: ~10 000. pris: ca 25 000
    Honda Civic 92-95 Svårt att hitta en vettig för under 25 000
    Mitsubishi Colt 93 och framåt. Relativt ovanlig så den faller nog bort.

    Skodan och Mitsubishin vet jag inte så mycket om. Hur är kvaliteten på skoda Felicia, någon som vet? Den är ju brutalt ful och säkerligen riktigt slö med 1,3 motorn som ligger i dom flesta men är den bra och tillförlitlig. motor och låda kommer väl från VW.?
    Någon som har fler alternativ?
    Hur mycket kan man lasta i bilarna, någon som provlastat? Golfarna och skodan borde väl allt utan bräda gå in i? 430 mast är det längsta som kommer lastat. brädan är en rrd fsw L men den hamnar på taket.
    Tips om specifika standarfel på bilarna hade inte varit fel. likaså ställen dom brukar rosta på.
    / Johan
    ps. 850 till salu också:cool2:

    mr_johan svarade 17 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • kinetic

    Medlem
    24 februari, 2007 vid 18:53

    Har du funderat på en Passat Combi årsmodell 92-97 ca? I princip likadan som en Golf tekniskt men större o rymligare. Har själv en sådan från 91 med 36000mil som rullar på bekymmersfritt…Just VW 1.8 liters spis är en slitstark rackare, snål oxå (ca 0.7 med 90HK & förgasare, något lägre med insprutning o fler hästar!). 1.8 litersmotorn är en bekymmersfri pjäs, inte ens ett kamremshaveri orsakar “problem” (iaf på 90Hk modellen) då kolvar & ventiler inte hälsar på varandra…Rostar gör de inte nämnvärt men värt att kolla är framaxelbalken samt bakaxelbalken, kosmetisk rost får man dock räkna med…
    Passaten är rätt billig oxå, skulle gissa på att du får en fräsch -94/95 för runt 12-15″. Du behöver inte ha milskräck utan det viktiga är att motorn går lent/jämt på tomgång utan “ventiltick”, kolla även efter oljeläckage (kan ibland läcka från någon packbox, enkelt att åtgärda om man är händig)…Ja det var vad jag kom på just nu iaf…

  • mr_johan

    Medlem
    24 februari, 2007 vid 20:13

    ok. man tackar. ungefär samma som med golfarna med rosten då och 1,8i motorn gillar jag skarpt. du råkar inte veta skatten på passaten? men som det ser ut nu så lutar det åt skodan eftersom att man får en såpass ny i fint skick med få mil på mätaren billigt. men måste veta mer om dom först. golfII 1,8i ligger också bra till om jag hittar någon bra

  • kesse

    Medlem
    26 februari, 2007 vid 11:59

    Felicia är en kanonbil, de som jag känner + vår egen, inga fel alls. Det ända som är riktigt kass är avgasrören som rostar direkt. Skaffa ett rostfritt om du ska ha bilen mer än 4 år, då har du sjänat in mer kostnaden. Skatt och försäkring tillhör de billigare på marknaden. Undvik diseln, den är tokslö.

    Annars som ovan skrev, Passat är riktigt bra. Lite mer status också.

  • mr_johan

    Medlem
    26 februari, 2007 vid 15:59

    Tusen tack. Får man fråga om det är 1,3 eller 1,6 du och dom andra har Kesse? Jag har förstått det som att 1,3 ska vara en skoda motor “licensbyggd” från ett västeuropeiskt bilföretag(borde vara vag eftersom dom köpte skoda 91) och 1,6 en vw(samma som i golf, polo m.m.). ungefär hur många mil har bilarna på mätaren? Man är ju lite skeptisk när man ev. är på gång att köpa en tjeckisk bil. Rostar dom nämnvärt förrutom avgasröret?

    Passaten blir ju tyvärr lite dyrare att äga ser det ut som. Högre förbrukning, skatt och lite dyrare försäkring. Golf variant diesel lb-reggad eller 1,8 ligger bättre till i så fall men blir ju ändå dyrare i längden. Ska nämligen ha bilen under tiden jag ska pluggar så billigt ska det vara att köra med den.

  • kesse

    Medlem
    26 februari, 2007 vid 16:39

    1,3:orna har varit felfria motormässigt hos alla (3 pers, mellan 7000-15000 mil),
    1,6:an har krånglat lite grann som alla bilar gör (inga allvarliga saker)(1 pers 9000 mil)
    dieseln tuffar och går 30000 mil.
    Vår 1,3 har flygit av motorvägen utanför Södertälje i 100 blås, sladd och baklänges ner i diket, hela bilen sne men lagades under 5 månader på verkstad, föraren klarade sig hyfsat. Så modellen klarar lite smällar trots dålig kritik på euro ncap.
    På vintern drar 1.3:an ca 0,8 med dubbdäck, på sommaren ca 0,55.
    Drar du ner på tempot från 110 till 90 drar den på vintern ca 0,6 motorväg, dubbdäck.
    Modellrelaterad synlig rost hittar du vid bakljusen, sen kommer det ju alltid runt skärmar, dörrar, lås.
    Men i vårt fall har det endast kommit runt bakljusen. (Putsnisse).
    Ett annat modellrelaterad fel är styrleder eller om det var spindelled. Klarar typ 4000 mil. Men de brukar paja på BMW, Audi mfl dyra bilar också efter ett fåtal mil.
    Mitt tips är att köpa en 1.3:a, 99-00 av Felicia kombi som ser fin ut. Är det rost runt lås eller rutor så ska du undvika den. Sen om mätaren visar 5000 – 17000 mil spelar mindre roll på just 1,3:an då den är ruskigt lättmeckad för den händiga. Inga databoxar och massa elektronik.

  • mr_johan

    Medlem
    26 februari, 2007 vid 17:18

    TUSEN TACK! ursäkta alla frågorna men man kan aldrig få för mycket kött på benen när man ska köpa bil. ska nog köra och kolla några i.a.f., lutar dock åt hatchback modellen. inte massa elektronik?! innebär det att där inte är insprut på bilen? eller bara att där inte är en massa “onödiga” databoxar/elekronik som acc, abs, antisladd och sånt? fixar man ett kamremsbyte själv på den utan massa specialverktyg, demontering av innerkärmar m.m.?

  • grozzny

    Medlem
    26 februari, 2007 vid 18:45

    Ett stående råd från mig är att satsa på japanskt (nissan, toyota). Motorerna bara går och går. Tyvärr rostar dem en hel del och det är det man får se upp med. Flera av Nissans modeller har också kamkedja vilket jag tycker är bra.

    Köpte en Corolla (-88) för 3000:- bes och klar har kört med den ca 2000mil utan bekymmer! billigare än så kan det nästan inte bli… Sen är den långt ifrån ljudlös att åka i..

    Sen köpte jag även en folkabuss (av dig tror jag) Kan meddela att jag har fått ordning på den nu, men det var lite pyssel. Funkar bra efter bes iaf.

  • mr_johan

    Medlem
    26 februari, 2007 vid 19:38

    Ja men det stämmer! Riktigt kul att höra att du fått iordning den, vad var felet? Startmotor, tändningslås, jord? Japanare är lockande, bland annat den corollan som som du hade. Riktigt bra bilar men rosten är ju lömsk på dom, å andra sidan så är det ju bara att skrota den och skaffa en ny likadan.

  • grozzny

    Medlem
    26 februari, 2007 vid 22:16

    Felet med generatorn var att jag fick byta ut en bit kabel, ett väldigt mystiskt fel som tog rätt lång tid att klura ut.. Sen är bromsarna bytta bak samt en hjulcylinder. Halvljusknappen hade brännt så den är lagad också, sen fick en ny kabel dras för HB-blinkers som av någon anledning vägrade att fungera.. Men nu rullar den på fint.

    Japanska: Ja rosten är lömsk, den äter upp dem innifrån, men tveksamt om vissa andra bilar är så mycket bättre tycker de flesta bilar börjar rosta efter ett par år.

  • bitterman

    Medlem
    7 mars, 2007 vid 20:10

    Vad ska du ha för 850? Jag hatar kamremmar så alla bilar med kedja rockar för mig. Mercedes, Bmw, Saab, Renault 5 B407 drar 0.5 om man kör som en pensionär. En renault 5 med kedja som bytts olja på regelbundet som gått lite = klockren! känner du någon som har en sådan? Jag vill köpa.

  • mr_johan

    Medlem
    8 mars, 2007 vid 20:01

    Jag ska inte ha någon 850, jag har en 850. Kamkedja..? Hur mycket kostar det när det är dags att byta den efter 30 000 mil? Jo man skrotar bilen även om den är bra för övrigt.
    Köpte faktiskt en fullservad golf tvåa igår med 18400 mil på mätaren, känns riktigt bra. Hoppas den håller.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen "Billigaste" bilen under 30 000sek

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.