Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Boards – Bäst ?

  • sidpiraya

    Medlem
    4 augusti, 2005 vid 07:52

    Svar till:


    De som säger att den ena brädan är bäst och den andra är sämst är ofta färgad av någonting. Eller är det de själva som suger.

    [/ QUOTE ]

    hmm vadå inte så konstigt att folk har en mening om vilken bräd som är bäst, det är ju sjukt stor skillnad mellan olika brädor. Och som med allt annat så är det ju bäst att testa själv men då behöver man ju inte fråga här.

  • eddie

    Medlem
    4 augusti, 2005 vid 08:38

    En sak är säker: En bra bräda är en lättåkt bräda. varför skall man göra sporten svårare än vad den är när man är nybörjare?
    Jag har haft tre brädor.. en kass, en halvbra (Icon), till sist en bra (Tablas).
    De två första var uppenbarligen slöseri med pengar.

  • luuddee

    Medlem
    4 augusti, 2005 vid 08:51

    Svar till:


    Om du ska ta bräd/kiteråd av någon så ska du inte ta det från bittra locals i Sverige, utan proffsen från PKRA rankingen? grin.gif Ta reda på vad dom kör på.

    [/ QUOTE ]

    mm gör det fråga bertrand vad han föredrar, elelr kanske micketk, chrille kör aldrig pkra själv heller va..

  • dedde

    Medlem
    4 augusti, 2005 vid 09:55

    Svar till:


    De flesta brädor som finns idag är bra brädor.

    Det är ofta åkarna som suger.

    De som säger att den ena brädan är bäst och den andra är sämst är ofta färgad av någonting. Eller är det de själva som suger.

    TABLAS är bra brädor men inte bäst i världen. Ett tag var de väl lite spröda och chippades lätt, men nya brädor verkar vara tåligare…Att de tillverkas och shapas av Chrille i Skåne kanske visar sig i att många av de svaren du får på din fråga är från skåningar som rekommenderar TABLAS. Man håller varandra lite om ryggen, men det är ju vanligt överallt.

    Om du ska ta bräd/kiteråd av någon så ska du inte ta det från bittra locals i Sverige, utan proffsen från PKRA rankingen? grin.gif Ta reda på vad dom kör på.

    Det ligger något i “Ta inte äktenskapsråd från en nyskild”

    Många kör på Litewave, Brunotti, Cabrinha, North och samtliga tillverkar gör bra brädor.

    Lycka till!

    [/ QUOTE ]

    haha, och du tror att dom kör på produktionsbrädorna eller?

    august görs här i den kungliga hufvudstaden ja, är man värd d så får man fet custmgrafik oxå…

  • backe

    Medlem
    4 augusti, 2005 vid 12:00

    Båda knegarna på August kiteboards är förvisso helt sopiga åkare, mest för att dom aldrig kör. Men dom bygger faktiskt brutalt bra brädor!
    Åk å köp säger jag som inte kör dom själv pga fajnansjal pråblems. Men efter att ha rastat brorsan nybyggda är jag suuugen. [img]http://www.windracing.com/blandat/DSC00100.JPG[/img]

  • skye10

    Medlem
    4 augusti, 2005 vid 15:21

    …och så kommer kommentarerna…. oväntat.

    Pojkar, jag VET att Chrille ligger 32 på PKRA listan, jag VET att Micke TK och Bertrand som ni tjatar om kör TABLAS och är duktiga och ingen kör produktionsbrädor.

    Det är DOM det.

    Det finns så många gnälliga åkare som tror de blir bättre av att köra på samma bräda. (Samma åkare som INTE ens är i närheten av att köra professionellt)

    Killen som inledningsvis frågade om råd i bräd-djunglen, frågade faktiskt om råd mellan två stycken produktionsbrädor. Han har också en mindre budget. En beggad produktionsbräda kommer han mycket långt med. Och kanske till och med blir bättre än många andra…?

    Om en nybörjaren inte VET hur han vill åka, hur fan ska han kunna beställa en custombräda som passar hans åkning? Till ett bra/billigt pris??

    Slutligen är det passionen, ihärdigheten och hjärtat som gör åkaren. Inte den senaste utrustningen. (Även om det hjälper till att ha bra grejjer 🙂 )

    …och förresten, du är en tölp Matthias, som kallar folk klåpare utan att veta vem det är…

  • amigo

    Medlem
    4 augusti, 2005 vid 15:36

    Svar till:


    …och så kommer kommentarerna…. oväntat.

    Pojkar, jag VET att Chrille ligger 32 på PKRA listan, jag VET att Micke TK och Bertrand som ni tjatar om kör TABLAS och är duktiga och ingen kör produktionsbrädor.

    Det är DOM det.

    Det finns så många gnälliga åkare som tror de blir bättre av att köra på samma bräda. (Samma åkare som INTE ens är i närheten av att köra professionellt)

    Killen som inledningsvis frågade om råd i bräd-djunglen, frågade faktiskt om råd mellan två stycken produktionsbrädor. Han har också en mindre budget. En beggad produktionsbräda kommer han mycket långt med. Och kanske till och med blir bättre än många andra…?

    Om en nybörjaren inte VET hur han vill åka, hur fan ska han kunna beställa en custombräda som passar hans åkning? Till ett bra/billigt pris??

    Slutligen är det passionen, ihärdigheten och hjärtat som gör åkaren. Inte den senaste utrustningen. (Även om det hjälper till att ha bra grejjer 🙂 )

    …och förresten, du är en tölp Matthias, som kallar folk klåpare utan att veta vem det är…

    [/ QUOTE ]
    SKYE !
    håller med dig 100%% – du har rätt i vad du säger – inte för att du försvarar min post längst upp utan att du förstår vad ere som behövs !!!

    Skye – hittills är den enda personen (!!!) som har svarat på min fråga utan att vara kaxig och försöka sälja ngn Tablas !

    det är ju så att jag tackar alla som försökte hjälpa mig men lyckades aldrig, men mitt val är nog klart – sedan får man ju testa sig fram som ni alla nadra gjorde, men samtidigt hoppas man på att bli bättre än några av er ( nu ere jag som e kaxig )

    VI SES PÅ PKRA !!! smirk.gif

  • backe

    Medlem
    4 augusti, 2005 vid 15:39

    Asså jag tror faktiskt mer att folk vill va schyssta å promota bra grejjor. Det är ju ett faktum som många missat att man kan få bättre och billigare bräder custom tillverkade i Sverige än nåt maskinpressat från Kina.

    Det har ju dom flesta här inne inte en spänn för att dom påstår. Inte jag i allafall…

  • amigo

    Medlem
    4 augusti, 2005 vid 15:43

    Svar till:


    Asså jag tror faktiskt mer att folk vill va schyssta å promota bra grejjor. Det är ju ett faktum som många missat att man kan få bättre och billigare bräder custom tillverkade i Sverige än nåt maskinpressat från Kina.

    Det har ju dom flesta här inne inte en spänn för att dom påstår. Inte jag i allafall…

    [/ QUOTE ]

    mm men tänk på det oxo – har du börjat åka på en bra och dyr bräda ? hmm, jag kan inte göra det – jag bor ensam och tjänar pengar själv – ja e “bara” 18 år… därför letar jag efter ngt som kan vara bra för mig hittills…

    som sagt – tack allihop som ville hjälpa till !!! men samtidigt så frågade jag ju inte om var kan man beställa en billig custom bräda för runt 5000 ? aja, whatever… vill inte heller vara elak – men det blir man som försvars reflex wink.gif

  • piloten

    Medlem
    4 augusti, 2005 vid 15:44

    Efter att ha tfäffat Skye10 i Habo på hans och hans brors resa till kite-mekka i sverige kan jag intyga att han ej är en klåpare utan en trevlig påg.
    Detta till trots håller jag ej med dig Skye.
    Jag räknar mig själv till skaran relativa nybörjare (åker obehindrat fast utan hopp)
    och kan klart säga att jag ej började utveckals som åkare innan jag köpte en ordentlig bräda. Det blev i detta fall en TABLAS.
    Bytte från en 2003 productionbräda och inser därför att en production bräda från 2005 säkert är bättre än en 2 år gammal dito.
    Prismässigt är dock 2005 brädor dyra och för en nybörjare med prismedvetenhet borde valet stå mellan produktionsbräda anno 2003-2004 eller någon av de många beggade customs som finns ute till försäljning.
    Val 1 (Production): halvdann bräda till bra pris (för att ingen vill ha dem) eller;
    Val 2 (Custom): Bra bräda med lite högre prislapp.

    Efter att ha provat båda valen så är det inget snack och vilket val jag gör!

    Och Amigo; jag promotar varken för det ena eller andra. Skriver bara mina egna tankar. För övrigt kan sägas att i mitt fall var custombrädan billigare än produktionsbrädan och detta berodde EJ på att “jag och chrille, we go way back han och jag!” grin.gif utan för att det finns en bra andrahandsmarknad även på dessa brädor.

  • eddie

    Medlem
    4 augusti, 2005 vid 16:04

    jag ville bara hjälpa Amigo med att undvika de “fel” jag gjort.
    Brädan är fortfarande viktigare än draken

  • larssa

    Medlem
    4 augusti, 2005 vid 21:04

    Svar till:


    JN board Style 2 ( 142 x 35 cm x 2,1 kg )

    Wave’s V-Flex ( 135 x 35 cm x 1,9 kg )

    WHO WINS THE RACE ? rösta fram en tack !

    [/ QUOTE ]
    Har inte kört “JN board Style 2” men däremot Wave’s V-Flex 135 och 127 och det är jävligt sköna brädor tycker jag. Vill du ha en bräda med mycket flex så är det förmodligen en bräda för dig.

  • biorno

    Medlem
    4 augusti, 2005 vid 21:12

    Har inte heller testat JN’s men 135*35’an är mycket skön, dock ingen lättvindsbräda men väldigt härligt när det trycker på lite.

  • amigo

    Medlem
    4 augusti, 2005 vid 21:32

    två till goa svar sedan min senaste post här !

    TACK SÅ MKT !!!

    som sagt – valet är nog klart smile.gif – ska ta Wave’s VFlex för 3300.-

  • luuddee

    Medlem
    4 augusti, 2005 vid 21:50

    hmm vad jag har erfarenhet av så är jn brädan kanske skön att köra men värdelös klvalite. . tyvärr

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Boards – Bäst ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.