Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bomköp vad gäller?

  • Bomköp vad gäller?

    Publicerad av jr555se på 18 augusti, 2011 vid 18:25

    Har en local spirit G6 185-245. Som jag har varit nöjd med. Dock så har jag nu på senare tid(senaste veckorna) börjat märka att den flexar betänkligt när jag leker apa. Riggade på land och ser att det stämmer.. flexar där rören går in i bomklamman och även röret, men det har jag inte märkt av på samma sätt.. På masten sitter den benhårt.

    Kollade även på GoPro klippen och det är läskigt vad det flexar.:ooo:

    Så. vad är mina alternativ. Jag känner inte att jag är redo för att punga ut 6-7 tusen för en Maui sails kolfiberhistoria.

    Med min vikt 90-100kg. Och segel 6.0 – 8.5 Sailloft. Rimlig Budget 2-3 tusen.

    Är det bara kolfiber som gäller eller kan man hitta en alu bom som kommer hålla iaf ngra år och enstaka kastfall?
    Sailloft bommen i alu, ngt att ha? (den är i mitt tycke snygg iaf)
    Mauisails bommen i alu?

    Vill dock klargöra att jag köper hellre rätt En gång och betalar mer än två halvkassa köp som kostar ändå mer(tid,pengar,långdistans-simning etc)

    -johan

    ps. har läst bomtrådarna från 2004 -2009 och blev inte mkt klokare.

    bicless svarade 12 år, 8 månader sedan 19 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • blabussen

    Medlem
    18 augusti, 2011 vid 18:50

    tror alla formula seglare kör kol bom.. tror inte alu kan göras lika styva.

  • levieux

    Medlem
    18 augusti, 2011 vid 19:09

    Har just köpt en Aeron V-grip från butiken Ohana.
    Världens bästa service kommer du att få från Andreas. andreas(a)ohana.se

    Tidningen Boards använder Aeron sedan många år tillbaka som standard bom i sina tester. Säger en hel del om kvaliteten.

    http://www.ohana.se/aeron-p-1402-c-119.aspx
    http://www.aeronsport.com

  • jr555se

    Medlem
    18 augusti, 2011 vid 19:16

    aeron.. Ok. Tack!
    Men.. var inte det ett av de märkena som gick av titt som tätt(skrevs i ngn av trådarna jag läste). Eller blandar jag ihop med LocalSpirits liknande namngivna skapelse?
    Helrätt pris på den där iaf. Nackdel att man inte kan klämma på den innan dock(om man inte reser en bit såklart)
    Gillar profilen på den oxå!

    Så..
    Alternativlista:
    Aeron V-grip 180-230

    Finns det fler?

  • pgvirtual

    Medlem
    18 augusti, 2011 vid 19:20

    Tyska Surf testade bommar i den senaste tidningen, och resultatet var ungefär:
    * de nya aluminíumbommarna med V-grip är en bra ide, de är klart styvare och passar bra för freeride
    * bakdel i kolfiber är fullständigt onödigt, och gör bommen dyr
    * Kolfiberbommarna är överlag mycket styvare än aluminiumbommarna
    * Gun Sails kolfiberbom är mjukast av kolfiberbommarna, men ändå klart styvare än någon aluminiumbom (fördelen är att priset är relativt rimligt).

    Själv väger jag ju också 100 kg och jag har gått över till kolbommar (i mitt fall vindsurfing.se) för att de är så mycket hållbarare och pålitligare. Ifall de går av (sällsynt) är det ofta så att bommen blir “delvis av”, snarare än det katastrofala “bommen tvärt av både fram och bak” som är typiskt för alu (skedde nästan varje år på den tiden jag använde alubommar).

    En billigare kolfiberbom är nog en bra investering för en tungviktare!

    Men när det gäller mastförlängare så litar jag bara på aluminium (Chinook!).

  • jr555se

    Medlem
    18 augusti, 2011 vid 19:26

    ok, misstänker att Aluminium efter ett tag mattas ut, måste vara därför det bara går av sådär..
    Jaha, så vindsurfing.se Bom är ngt att ha(?) känns väldigt snik,snik. Men bra om det håller..

    Tack för sammanfattningen, var lite det jag eftersökte.
    Hur köper man av vindsurfing.se? hittar inte bommen på deras hemsida..

    Alternativlista:
    Kol:
    Vindsurfing.se

    Alu:
    Aeron V-grip 180-230

    Mjuk Kol:
    GunSails

  • htn

    Medlem
    18 augusti, 2011 vid 19:58
    LeVieux;666254 wrote:
    Har just köpt en Aeron V-grip från butiken Ohana.
    Världens bästa service kommer du att få från Andreas. andreas(a)ohana.se

    Tidningen Boards använder Aeron sedan många år tillbaka som standard bom i sina tester. Säger en hel del om kvaliteten.

    http://www.ohana.se/aeron-p-1402-c-119.aspx
    http://www.aeronsport.com

    Har också en Aeron V-Grip (160-210). Riktigt styv och frontbeslaget tycker jag är kanon.
    Mycket nöjd:cool2:.
    Finns säkert en hel drös med många styva och fina alubommar på marknaden (runt 2000:-)
    Chinook Pro1?

  • jr555se

    Medlem
    18 augusti, 2011 vid 20:31

    blir lite fundersam på bomfästets höjd som enl uppgift ska vara högre =/ Jag kör nära mastfickan som det är idag och behöver hög bom då jag är snudd på 2m lång.

    LeVieux eller HTN, har ni möjlighet att mäta hur hög det eg. är? (kanske inte skiljer så mkt utan mest är säljsnack)

    -johan

  • emilvikingstrand

    Medlem
    18 augusti, 2011 vid 21:26

    har en aeron carbon jaws från ohana, super go boom. Dessutom instämmer jag med föregående om att servicenivån är grym. Har inte hört om någon aeron som knäckts heller.

  • robin

    Medlem
    19 augusti, 2011 vid 06:59

    Du kan ju köpa Aeron av Jesper på Hot sails, då behöver du inte resa så långt som till Halmstad för att klämma lite på bommen.

  • doc

    Medlem
    19 augusti, 2011 vid 09:06

    Det är Aerons 26mm aluminiumbommar som inte håller lika bra, ffa för tungviktare. Inte så konstigt. De andra håller bra såvitt jag vet.

  • rip

    Medlem
    19 augusti, 2011 vid 10:13

    Läste också tyska SURFs test. V-grip slutsats: styv i bomrören men bakstycket mjukt pga den ringa diametern. Skall du köra med mycket förlängning så verkar den inte vara att föredra, faktiskt en av de sämre i testet då men bäst när det gäller bomrör (utan att jämföra med kol som över lag var nästan dubbelt så styva). Däremot fick den “vanliga” Aeron med lite tjockare rör nästan lika bra i testet på kort förlängning men betydligt bättre med lång förlängning om man jämför med V-grip.
    Så har du inte korta fingrar, vilket jag inte tror med din storlek, så verkar det vara ett bra alternativ om man inte vill punga upp pengarna för en kol.
    Jag kör själv med den smala 26mm men bara pga mina korta korvfingrar. Jag har även en Aeron kol och måste erkänna att det är en del skillnad. Kanske inte så mycket när alun är ny men den mjuknar ju med tiden…

  • htn

    Medlem
    19 augusti, 2011 vid 11:25
    RIP;666346 wrote:
    Läste också tyska SURFs test. V-grip slutsats: styv i bomrören men bakstycket mjukt pga den ringa diametern. Skall du köra med mycket förlängning så verkar den inte vara att föredra, faktiskt en av de sämre i testet då men bäst när det gäller bomrör (utan att jämföra med kol som över lag var nästan dubbelt så styva).
    .

    Håller inte riktigt med…
    Jag tycker att bakstycket är/känns väldigt styvt.
    Jag har seglat en del med min 160-210 med förlängning på 206/208 (7,5m2 segel) och tycker att bommen är riktigt styv vid så pass stor förlängning (går givetvis inte att jämföra med kol).

  • sinclair

    Medlem
    19 augusti, 2011 vid 11:50
    LeVieux;666254 wrote:
    Har just köpt en Aeron V-grip från butiken Ohana.
    Världens bästa service kommer du att få från Andreas. andreas(a)ohana.se

    Tidningen Boards använder Aeron sedan många år tillbaka som standard bom i sina tester. Säger en hel del om kvaliteten.

    http://www.ohana.se/aeron-p-1402-c-119.aspx
    http://www.aeronsport.com

    Har också en Aeron bom, den är riktigt styv tackvare v-grip.

  • x186

    Medlem
    19 augusti, 2011 vid 17:02

    carbon å inget annat ….. enkelt håller grymt bra har själv North bom dyr javisst men man får vad man betalar för ….

  • jr555se

    Medlem
    19 augusti, 2011 vid 19:56

    får bli kol nästa gång. Hoppar jag på formulatåget så lär man ju behöva det än mer då.
    Köpte/beställde en Aeron V.. hoppas den håller såpass länge att man hinner lära sig ngt 😀

    -johan

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bomköp vad gäller?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.