• Publicerad av Eckke på 30 november, 2006 vid 08:09

    Hej,

    Jag har en fråga angående passformen bombeslag/mast. Jag har en NP X5 bom (04) till en NP X6 mast (06) och masten passar inte 100% i bommens “mastskena”. Den går alltså inte in fullt i skenen och tar “i botten” utan stannar på vardera vägg (skenan är alltså för smal eller masten för bred). Även efter jag har klämt fast masten är det en glipa mellan mastens framkant och botten på skenan.

    Min fråga är: Kan masten skadas av att den inte passar perfekt. T.ex. att det blir för hårt tryck där masten pressas mot skenans väggar istället för att fördelas runt hela?

    Tacksam för svar
    /Eckke

    dr-masse svarade 17 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • Eckke

    Gäst
    17 december, 2006 vid 07:31

    Gör ett försök till med denna fråga till den kunniga allmänheten

    /E

  • ian

    Medlem
    17 december, 2006 vid 08:51

    inte hört talas om detta problem innan, hur mycket glappar det? bild? skulle inte tro att det är någon större fara så länge ingen större punktbelastning sker.

    sätter du fast bommen på rätt sätt? (vet itne hur mycket du kört)

  • eckke

    Medlem
    17 december, 2006 vid 10:14

    Jorå, bommen är rätt fastsatt… Men som bilden visar (ovanifrån alt. underifrån) går masten inte i botten i bombeslaget utan fastnar på “väggarna”. Beslaget är alltså för tajt lr masten för tjock = inte bra passform, o frågan: kan masten skadas av att det blir punktbelastning mot “väggarna” och inte jämt tryck runt om.

    MVH
    /E

  • dr-masse

    Medlem
    17 december, 2006 vid 11:24

    Låter märkligt, en NP bom på en NP mast som det blir sådär med? När du spänner rejält? Hmmm… Har du möjlighet att fota det hela?

    Verkar ju innebära att bommen inte sitter som den skall, eh?

  • Knatte

    Gäst
    17 december, 2006 vid 15:18

    @dr Masse 354950 wrote:

    Låter märkligt, en NP bom på en NP mast som det blir sådär med? När du spänner rejält? Hmmm… Har du möjlighet att fota det hela?

    Verkar ju innebära att bommen inte sitter som den skall, eh?

    Tror också detta kan vara problemet. Har aldrig hört att det skall vara några problem med detta, om det inte är så att du har någon insats för RDM i bommen och du har vanlig SDM mast.

  • eckke

    Medlem
    17 december, 2006 vid 20:05

    Ok, ett par bilder på problemet. Som ni ser är det en glipa mellan fronten på masten och bommen på 4-5 mm. Det går inte att få in den genom att spänna hårdare utan den fastnar på “väggarna”. Det är alltså X3 bom äldre modell (04) o X6 mast nyare (06). Hade tidigare X5 mast äldre modell (04) och det passade bra.

    Tack..
    /E

  • _frippe_

    Medlem
    17 december, 2006 vid 20:45

    Jag tror att det saknas en gummibit som ska sitta fast på insidan av bommen i framkant. Någon som äger en NP bom kanske kan bekräfta det?

  • _alexander

    Medlem
    17 december, 2006 vid 23:52

    @Eckke 351444 wrote:

    Hej,

    Jag har en fråga angående passformen bombeslag/mast. Jag har en NP X5 bom (04) till en NP X6 mast (06) och masten passar inte 100% i bommens “mastskena”. Den går alltså inte in fullt i skenen och tar “i botten” utan stannar på vardera vägg (skenan är alltså för smal eller masten för bred). Även efter jag har klämt fast masten är det en glipa mellan mastens framkant och botten på skenan.

    Min fråga är: Kan masten skadas av att den inte passar perfekt. T.ex. att det blir för hårt tryck där masten pressas mot skenans väggar istället för att fördelas runt hela?

    Tacksam för svar
    /Eckke

    har haft exakt samma bom vars ena halva ligger på bottnen i vilshärad och har haft samma problem men det är bara att skita i, spelar ingen roll alls!
    har testat med en uppsjö master samt rdm plus olika shims och samma fenomen varje gång.
    kör så det ryker bara 🙂

  • eckke

    Medlem
    18 december, 2006 vid 06:15
    _Frippe_;354999 wrote:
    Jag tror att det saknas en gummibit som ska sitta fast på insidan av bommen i framkant. Någon som äger en NP bom kanske kan bekräfta det?

    Det är inte gummibitarna som är problemet, de sitter där de ska.

    /E

  • dr-masse

    Medlem
    18 december, 2006 vid 09:47

    Det där skall inte vara några problem, även om passformen kunde vara bättre… Men det borde bara vara att köra på, tycker jag.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.