Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bomtöjning?

  • Bomtöjning?

    Publicerad av svennebanan på 21 juli, 2008 vid 13:42

    Jag hade förmånen att få 3 timmars surf i Apelviken i lördags. Mestadels lite överriggad för att absolut inte missa någon planande tid. När jag sen skulle packa bommen i session bagen så fick jag knappt om remmen som håller fast den. Jag kan gissa mig till att bommen ökat 3-5 cm i bredd över det bredaste partiet.

    Är det något som man kan förvänta sig hända med en alubom av bra märke efter snart två säsonger?

    Jag har kört ganska hårt med den efter det och det verkar inte som om den är på väg att gå av iaf.

    surfen svarade 15 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • connykl

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 20:58

    @svennebanan 484226 wrote:

    Jag hade förmånen att få 3 timmars surf i Apelviken i lördags. Mestadels lite överriggad för att absolut inte missa någon planande tid. När jag sen skulle packa bommen i session bagen så fick jag knappt om remmen som håller fast den. Jag kan gissa mig till att bommen ökat 3-5 cm i bredd över det bredaste partiet.

    Är det något som man kan förvänta sig hända med en alubom av bra märke efter snart två säsonger?

    Jag har kört ganska hårt med den efter det och det verkar inte som om den är på väg att gå av iaf.

    kanske är dax att byta bom

  • connykl

    Medlem
    22 juli, 2008 vid 15:21

    jag kan rekomendera AERON bommen hur skön som helst och dessutom styv som en kolbom 1900:-

  • svennebanan

    Medlem
    22 juli, 2008 vid 16:16

    @connykl 484462 wrote:

    jag kan rekomendera AERON bommen hur skön som helst och dessutom styv som en kolbom 1900:-

    Jo den är ett bra alternativ. Schyssta längder för min del med 150 – 210.

    Nu är bara ena halvan av bommen derformerad och den är utbytbar. Väntar på svar om det finns delar dock.

    Jag hade förträngt ett helt brutalt ikrokat kastfall i slutet av sessionen. Körde kanske bara en halvtimme efter det. Deformeringen skedde säkert då. Kollade masten också när jag kom på det och fan hade det inte blivit lite småsprickor på underdelen där bommen sitter.

    Vågar man köra med småsprickor?

    Sprickorna uppstod antagligen vid kastfallet och efter det har jag kört 1.5 timme med på gränsen till överriggad 7.1 utan att veta om dem.

  • lars_k

    Medlem
    22 juli, 2008 vid 17:23

    @svennebanan 484467 wrote:

    Jo den är ett bra alternativ. Schyssta längder för min del med 150 – 210.

    Nu är bara ena halvan av bommen derformerad och den är utbytbar. Väntar på svar om det finns delar dock.

    Jag hade förträngt ett helt brutalt ikrokat kastfall i slutet av sessionen. Körde kanske bara en halvtimme efter det. Deformeringen skedde säkert då. Kollade masten också när jag kom på det och fan hade det inte blivit lite småsprickor på underdelen där bommen sitter.

    Vågar man köra med småsprickor?

    Sprickorna uppstod antagligen vid kastfallet och efter det har jag kört 1.5 timme med på gränsen till överriggad 7.1 utan att veta om dem.

    kanske är dax att byta mast

  • svennebanan

    Medlem
    22 juli, 2008 vid 18:04

    @Lars_K 484477 wrote:

    kanske är dax att byta mast

    Jajajajavet. Men det ska då vara fan att ha så kul och sen på slutet få en “nu har du det alldeles för roligt böter” på 3000 spänn. Iofs var det nog värt 1000 spänn i timmen för att få surfa runt med fullt tryck i Varbergs vattenlekstuga.

  • ola_p

    Medlem
    22 juli, 2008 vid 19:56

    @svennebanan 484467 wrote:

    Sprickorna uppstod antagligen vid kastfallet och efter det har jag kört 1.5 timme med på gränsen till överriggad 7.1 utan att veta om dem.

    Vad var det för mast? Bommen brukar bli småflis innan masten får problem är min känsla…

  • svennebanan

    Medlem
    22 juli, 2008 vid 20:36

    @Ola_P 484515 wrote:

    Vad var det för mast? Bommen brukar bli småflis innan masten får problem är min känsla…

    Nu fick jag ett litet dilemma här. Känner inte riktigt att jag ska slänga upp märke innan stället jag köpt prylarna på sagt sitt. Det var iaf inte den högsta, men inte heller den lägsta kolhalten.

    Vad ska man egentligen förvänta sig av en alubom i ett ikrokat kastfall i full fart ned för en våg? Det tog tvärstopp och det känns mest som att jag ska vara glad att bommen töjde sig istf ryggen. Masten hade jag gärna klarat dock.

  • surfen

    Medlem
    23 juli, 2008 vid 06:35

    Jag vill mena att ett redigt kastfall! nedför en våg fastna i vågdalen i krokad, landa på rygg efter full spätta. Då är det nog tur att något av materialet ger med sig! Annars är det stor risk att din nacke tar smällen i stället. Har knäckt flera bommar och master efter det sanna kastfallet lite orutinerat kanske! men man får skylla på att det var många år sen. Men hellre bommen/ masten än kroppen, och jobbet att ta sig in till stranden simmandes. Hellre en WALK OF SHAME när prylarna har gått sönder, än att inte ta sig hem för det blåste för mycket och man måste gå tillbaka…..;=)

    surfen

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bomtöjning?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.