• Publicerad av svensson1982 på 3 juli, 2005 vid 20:41

    Funderar på nån månad på Bonaire i vinter laugh.gif, någon som vart där å har koll på priser. Kostar vindsurfingprylar mat och billigt boende. Finns det stort utbud på surfgrejor, funderar på att sälja av allt innan och köpa nytt där nere, bra ide???

    svenne svarade 18 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • jacob-holmqvist

    Medlem
    4 juli, 2005 vid 07:51

    Tjäna.
    Jag tillbringade hela förra vintern på Bonaire, och kan nog svara på de flesta av dina frågor.
    Mat kostar ungefär som hemma, kött är billigt, importerade saker dyra. Billigt boende – under några månade kan du komma ner till ca 2000 i månaden, ännu billigare men då blir det sunkigt. Är du där länge vill du nog bo i eller nära Kralendijk. Kolla exempelvis [url=”http://www.sunbelt.an.”]www.sunbelt.an.[/url] Prylar är nog inte kanon att köpa, det mesta är väldigt använt. Nytt kan gå att få billigt om du blir polare med Ernst som har Jibe City. Där bör du också förvara dina prylar, att ta med dem från stan är jobbigt. Det gjorde jag ett tag, men jag hade en van. Att ta med prylar från Sverige kostar bara 40 euro per kolli och väg, ett kolli får väga 23 kg. Kan alltså vara mycket smidigt. Många locals har i princip bara ett femhalv sådär, men två-tre segel kan vara bra. Har du grejorna riggade på Jibe City och sedan köper en gammal sunkig moppe eller liftad så har du det skönt.
    Skulle i alla fall definitivt rekommendera att ta med prylar och ha dem förvarade där.
    För fler frågor kan du maila mig på info@jacobholmqvist.se, jag kan arrangera lite kontakter om det skulle behövas.
    Bonaire är för övrigt en förbaskat trevlig ö, väldigt lugn och sävlig stämning men underbart!
    Jacob

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 juli, 2005 vid 08:03

    var ligger placet? confused.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 juli, 2005 vid 08:12

    abc öarna vettu

  • svensson1982

    Medlem
    4 juli, 2005 vid 11:20

    Låter kalas. Vilka segelstorlekar rekommenderas? Såg nått om turistskatt 6.5 dollar per dygn?

  • s

    Medlem
    4 juli, 2005 vid 13:31

    Svar till:


    Tjäna.
    Jag tillbringade hela förra vintern på Bonaire, och kan nog svara på de flesta av dina frågor.
    Mat kostar ungefär som hemma, kött är billigt, importerade saker dyra. Billigt boende – under några månade kan du komma ner till ca 2000 i månaden, ännu billigare men då blir det sunkigt. Är du där länge vill du nog bo i eller nära Kralendijk. Kolla exempelvis [url=”http://www.sunbelt.an.”]www.sunbelt.an.[/url] Prylar är nog inte kanon att köpa, det mesta är väldigt använt. Nytt kan gå att få billigt om du blir polare med Ernst som har Jibe City. Där bör du också förvara dina prylar, att ta med dem från stan är jobbigt. Det gjorde jag ett tag, men jag hade en van. Att ta med prylar från Sverige kostar bara 40 euro per kolli och väg, ett kolli får väga 23 kg. Kan alltså vara mycket smidigt. Många locals har i princip bara ett femhalv sådär, men två-tre segel kan vara bra. Har du grejorna riggade på Jibe City och sedan köper en gammal sunkig moppe eller liftad så har du det skönt.
    Skulle i alla fall definitivt rekommendera att ta med prylar och ha dem förvarade där.
    För fler frågor kan du maila mig på info@jacobholmqvist.se, jag kan arrangera lite kontakter om det skulle behövas.
    Bonaire är för övrigt en förbaskat trevlig ö, väldigt lugn och sävlig stämning men underbart!
    Jacob

    [/ QUOTE ]

    Är det inte så att vinden ofta kommer på kvällen? Det var i alla fall den uppfattningen jag fick då jag hörde om MC:s resa dit. Han sa att de som hade prylarna i centret (som stängde typ 17-18 tiden) missade den bästa seglingen. Hade han haft prylarna där hade han inte fått mycket segling, men nu fick han nästan full pott på tre veckor.
    Var det en unik säsong som MC var där eller är det så alltid?

    Undrar Staffan

  • jacob-holmqvist

    Medlem
    4 juli, 2005 vid 13:45

    Faktum är att det ofta blåser som allra mest vid niotiden på morgonen, konstigt nog. Då är det ofta mindre folk också. Sen dör vinden lite vid lunch, för att återkomma vid fyra-fem, när solen dessutom blivit lite svagare. Att ha grejorna på surfcenter hindrar inte kvällssegling, jag hade koden till baracken och kunde stanna hur sent som helst. Dock blir det ju mörkt vid sjutiden i mitten av vintern. Ett annat och mycket stort skäl till att ha grejorna ute i Lac Bay är att man snabbare kommer i kontakt med de lokala grabbarna. Riggar man någon annanstans blir det inte samma grej.
    Storlekarna som gäller är kanske 5.0 5.7 och 6.5. Kanske något som är mindre också, jag körde 4.2 ett par dagar under vintern. En vågis kan vara kul att ha, men vågseglingen som finns i Lac är inte så häftig. Det finns andra spots, men de funkar inte så ofta.
    Turistskatten gäller bara korttidsboenden. Är man bara inte där vid jultid finns det ofta gott om plats.
    Jacob

  • svenne

    Medlem
    5 juli, 2005 vid 06:52

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.