• Publicerad av skoldpadda på 19 september, 2014 vid 13:31

    Uttråkad pga. vindbrist och tänkte be om lite erfarenheter från er andra.

    Jag har ffa. 2 frågor och mottar gärna kommentarer kring de som testat bootsen ifråga:
    1. Gör det stor skillnad i verkligheten att använda lättare boots, t.ex. Ronix Park/Frank jämfört med tyngre boots (enligt kitescoop skiljer det nästan 1kg mellan Ronix frank och t.ex. KTW). http://kitescoop.com/2014/03/02/the-kite-scoop-2014-close-toed-boots-mega-review/ Blir det bättre i dålig vind?

    2. Är Hyperlite systemet bra?
    T.ex. blir de helt vattenfyllda när man går med dem i vatten? Hållbarhet? Kan man stänga dem med en hand? Är den extremlåga varianten t.ex. webb bra för kite?

    För intresserade kommer här lite erfarenhet från de två modeller jag provat:
    A. Slingshot rad 2013: +Extremt bra “heel hold down” och passform. -Klumpigt med extraboot och man måste ha två händer för spännena.
    B. Slingshot KTW 2014: +Underbara på vintern då man kan knäppa dem snabbt och med en hand. -Känns ibland lite tunga. Saknar känslan av att “sitta klistrad” i bootsen.

    blizzy svarade 9 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • debkausf

    Medlem
    19 september, 2014 vid 15:00

    Dre började utveckla dom här för några år sedan enl rykte iaf. http://www.surfers.se/sv/kitesurfing/tillbehor/cabrinha-bindning-h3.html
    har känt på dom, ej testat men dom väger inte mer än en fis o verkar lätta att få på. Har själv Frank som funkat bra men dessa verkar ju guld.

  • nossodo

    Medlem
    20 september, 2014 vid 16:07

    Jag har kitat 3 säsonger varav 2 med boots. Hade först Frank, sedan Parks och nu har jag systembindningar på mina 2 brädor och Process boot.

    1. Jo, system uppsättningen är märkbart tyngre, speciellt när de är blöta. Jag kan inte se hur något kilo extra märkbart skulle påverka lättvindsegenskaperna. Det som gör att det krävs mer vind med boots är inte att de är tyngre utan att man naturligt kantar mer med brädan vilket inte är det effektivaste sättet att få en bräda att plana tidigt om man säger så. Tyngdskillnaden märks dock tydligt när man börjar tricka lite, då får man räkna med att allt går långsammare med en tyngre bindning. Sen vad man gillar är en smaksak. Jag har bara åkt en handfull gånger med systembindingar än och inte hunnit vänja mig helt med vikten men tror att jag gillar tyngden faktiskt.

    2. Jag har som sagt bara åkt en handfull gång ännu med system. Lite fördelar, 2 bindningar och 1 par boots för mina 2 brädor. Går bindningen sönder finns reservdelar, när booten skall bytas är det billigare än en traditionell boot. Man kan gå runt i bootsen på stranden. Ronix blir väldigt fort för mjuka, tror inte det kommer hända med system som har ett yttre skal (bindningen) som stöder. Det är bra respons vilket förstås också gör dem mer oförlåtande. Bindningen hålls spänd under hela sessionen vilket ronix sällan gör pga dåliga snörlås. Lätt att ta in booten och torka den även om de verkar torka rätt långsamt. Det jag känner att jag saknar hittils från ronix tiden är möjligheten att kunna ta brädan och gå/simma/bodydragga ut på djupt vatten när det behövs och sen snabbt glida i skorna. Är nog inte lika lätt att sätta på sig system ute på vattnet men absolut ingen omöjlighet och kräver nog lite mer träning. Och som jag nämnde är man van med en viss vikt på sina bräda/boots så krävs det en del tillvänjning.

  • jakobb

    Medlem
    20 september, 2014 vid 20:48

    Har du sett rad 2014? Har ju samma heeldown som 2013 fast utan innerbooten! 🙂 Har hört från olika håll att hyperlites system inte funkar så bra. Löser tydligen ut av sig själv och ger inte samma fastspända känsla som vanliga boots.

  • skanepaul

    Medlem
    21 september, 2014 vid 17:50

    Kört med Webb boot och system pro nu i snart 3mån, hade före det ronix relik.

    Jag är såååå sjukt nöjd!

    Jag skulle vilja säga att du är ännu mer fast med detta system jämfört med vanliga boots, hälkappan gör verkligen sitt till.

    Har aldrig löst ut.

  • skoldpadda

    Medlem
    22 september, 2014 vid 11:08

    Tack för fina svar alla 🙂

  • blizzy

    Medlem
    23 september, 2014 vid 06:39

    Japp hyperlite löser ut ibland, kan vara struligt. Testade dem själv och det var lugnt, men kompisar som kört på dem mycket har fått både ena och båda fötterna utlösta. Har dock snackat med några som aldrig har upplevt det så det verkar vara lite blandat. Förmodar att det har med hur hårt man köttar och framförallt hur illa man trillar =)
    Själv kör jag Slingshot Shredtown, gillar dem starkt. Innerskon håller en varm när man är uppe på stranden och kardborrespänning på ytterskon gör det enkelt att knäppa på sig med en hand.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.