Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bra nybörjarkite?

  • Bra nybörjarkite?

    Publicerad av wuqu på 11 juli, 2013 vid 07:40

    Jag har precis börjat kite:a och har prövat ett par olika kites. Jag lånade först en cabrinha switchblade från 2012 som jag tyckte mkt om och blev sugen på att börja på riktigt. Så jag köpte en rrd på 12kvm men när jag kom ut i vattnet så dog den helt flera gånger om, jag vet inte om det var en för “svår” kite för mig eller om det var fel på den eller på mig. Jag sålde den iaf med en gång för det gick inte alls. Blev besviken då jag hade gjort snabba framsteg med cabrinhan.

    Nu letar jag efter en begagnag cabrinha switchblade från 2011 eller senare, men jag undrar om det är den enda kiten som är bra för nybörjare eller hade jag bara otur att just rrd var mkt svår?

    Vad skall man börja med? hur är det med cabrinha nomad eller andra kiter som ligger ute här på köp/sälj? Någon som har lite tips?

    Hur skiljer sig cabrinha switchblade före 2011 och de efter 2011, har fått höra att jag bör ha en från 2011 eller senare, är skillnaden stor?

    Jag har sele och bräda kvar men behöver en kite som är lite lättare att hålla i luften.

    mycket tacksam för hjälp!

    ursuspolaris svarade 10 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • wuqu

    Medlem
    11 juli, 2013 vid 07:49

    Jag lägger till en fråga direkt. Hur skiljer sig cabrinha switchblade före 2011 och de efter 2011, har fått höra att jag bör ha en från 2011 eller senare, är skillnaden stor?

  • mjersen

    Medlem
    11 juli, 2013 vid 08:49

    det mesta från 2010 och framåt e bra grejer, köp vilken kite som helst och lär dig den, det handlar mest om smaksak och vana för just den kite man kör. Kändes cabrinha bra för dig kör på det, dom har bra kvalitet på sina prylar. pz

  • blizzy

    Medlem
    11 juli, 2013 vid 08:53

    Det finns maaaaaaaaaaaaaaaaassor med trådar om nybörjarkites (skulle uppskatta att en fjärdedel av hela surfzones Kite-avdelning handlar om nybörjarkites). Sök så hittar du! Bl.a. denna tråd som faktiskt är klistrad längst upp i forumet.

    Och ja, det finns andra nybörjarkites än Cab SB. Det är inte den enda kiten som är bra för nybörjare.. precis som att Volvo V70 inte är den enda bilen som är bra för barnfamiljer… Det går utan problem att rada upp 10 stora kitemärken i Sverige, varav varje märke har minst 1 (förmodligen 2+) nybörjarkites.

    Okej, kanske framstår som lite bitter (sry :laugh:), men saken är den att i princip alla som just nu äger en kite eller någonsin har vidrört en kite har även skrivit en tråd om “hej jag är nybörjare, vilken kite ska jag köpa?”… Så svaren finns här, jag lovar :santa:

  • wuqu

    Medlem
    12 juli, 2013 vid 07:16

    Jo jag såg att det fanns många trådar kring detta, men jag ville inte bar höra vilken kite som är bra för nybörjare utan gärna ha lite specifika svar på mina frågor kring switchblade osv.

    Framförallt har jag hört det du skriver förr, att de flesta kites funkar som nybörjarkite och att man kan välja och vraka lite som nybörjare också. Därför blev jag lite besviken när jag blev rekommenderad en RRD på 12kvm från 2012 som bara kraschade (läs bara föll ihop mitt i luften och dalade ner) om och om igen utan att varken jag eller min mer erfarna kompis visste varför, den var jätte svår.

  • patbor

    Medlem
    12 juli, 2013 vid 08:17

    Av nyfikenhet, Vad för RRD var det?
    Ang. Switchbladen så kör jag själv på en från 2009 å den funkar utmärkt. Är mest bom som skiljer till de nyare modellerna vad jag förstått. Men givetvis är det säkert andra saker fixat under åren oxå. Kanske är lättare att re-launcha? Inte för att 2009an är speciellt svår..

  • skanepaul

    Medlem
    12 juli, 2013 vid 10:34

    Det låter som RRDn varit helt feltrimmad och backstallade hel del om den flög som du beskriver, dvs att den flög på sina styrlinor för mycket vilket den inte är designad för.

    En kites egenskaper sitter mycket i hur den är trimmad med bom m.m. glöm inte bort det, rätt så viktigt! Även för en SB! 🙂

  • wuqu

    Medlem
    17 juli, 2013 vid 22:03

    Nu har jag chansen att köpa en cabrinha crossbow från 2010, är det något för en nybörjare?

  • r1k

    Medlem
    18 juli, 2013 vid 08:22

    @Wuqu 713093 wrote:

    Nu har jag chansen att köpa en cabrinha crossbow från 2010, är det något för en nybörjare?

    @mjersen 712813 wrote:

    det mesta från 2010 och framåt e bra grejer, köp vilken kite som helst och lär dig den, det handlar mest om smaksak och vana för just den kite man kör. Kändes cabrinha bra för dig kör på det, dom har bra kvalitet på sina prylar. pz

    ^^^^^^

  • wuqu

    Medlem
    19 juli, 2013 vid 08:34

    @Wuqu 712838 wrote:

    Framförallt har jag hört det du skriver förr, att de flesta kites funkar som nybörjarkite och att man kan välja och vraka lite som nybörjare också. Därför blev jag lite besviken när jag blev rekommenderad en RRD på 12kvm från 2012 som bara kraschade (läs bara föll ihop mitt i luften och dalade ner) om och om igen utan att varken jag eller min mer erfarna kompis visste varför, den var jätte svår.

    Jag är tveksam till att alla från 2010 och framåt är lika bra för en för mig som nybörjare.

  • t_h_s

    Medlem
    19 juli, 2013 vid 10:32

    Vad var det för en RRD du hade?

  • lima-ko

    Medlem
    19 juli, 2013 vid 18:00

    @Wuqu 713093 wrote:

    Nu har jag chansen att köpa en cabrinha crossbow från 2010, är det något för en nybörjare?

    Helt ok, vad kostar grejen?

  • ursuspolaris

    Medlem
    19 juli, 2013 vid 20:47

    Crossbown har jag inte kört, men jag har prövar SB:n och av alla kitar jag har testast skulle jag säga att detta är den bästa nybörjardraken eftersom den:
    – är enormt stabil
    – inte flyger så snabbt
    – har ett jämt drag och alltid kraft tillgänglig

    Får man tro reviews på nätet så är crossbown snabbare både i svängar och i frammåtfart, gör det lättare att göra långa, höga hopp och att åka upp i vind, men detta är på beskostnad av stabilitaten hos SB:n. Jag säger som de andra här. Gillar du SB; köp en SB, och vad du än köper, köp det inte utan att prova först 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bra nybörjarkite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.