Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bra nybörjartips!!!!

  • skejtar_henke

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 10:40

    Det var en tråd som upprörde märkte jag.
    Sen är det så.. Nybörjare ska vet sin plats!!! Skämt och sido. Klart alla är välkommna. Men om vi ska dra en parallel med vågsurf. Där kommer du fan inte dit och bara ger dig in i smeten.. Man tar inte bara nån annas våg. Nu ska vi inte gå den linjen. Det är inte det jag säger. En sund kommunikation. Om man inte säger hur man vill ha det och inget säger. Så är det ju igen som vet..
    Peace love and underständing

  • hugeo

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 11:11

    @skejtar_henke 477833 wrote:

    Om ni är ute och kör.. Stå inte med kiten rakt upp när ni står ute i vattnet. När du då blir som en bromskloss och svårt att komma förbi dig och är ivägen. Säger detta då det är ganska vanligt och otroligt störigt om det är mycket folk och trångt på vattnet.

    fan va du klagar dååå, fäll ner pungen o landa istället för att klaga på oskyldiga nybörjare

  • mcdplb

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 11:25

    får en känsla av att den nybörjare som läser denna tråd och absolut inte vill “få stryk”, kan få för sig att det är bäst att “smyga iväg själv och testa tills de känner att de inte är “ivägen”…Detta vore väldigt illa , för har det inte hänt mycket olyckor tidigare så lär det börja när alla newbies letar upp sina egna spots för att testa och inte vara “ivägen”……. tyckte idén med en klistrad tråd med tips för nybörjare var ett bra förslag 🙂

  • walle

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 12:24

    @Kjello 477892 wrote:

    nybörjare och kommer ALDRIG att besöka Gålö eller Schweizer.. för det känns,
    vilka j..la stroppar det finns, vill inte riskera att träffa en sån walle.

    ser till att ingen finns i närheten, en ensam spot i skärgården, och frånlandsvind….strandar långt i lä, och tar typ vaxholmsbåt tillbaks.
    Har sålt och skaffat bara foils, så jag lättast möjligt kan klara av allt helt själv.

    Om det blir något , annars fortsätter jag som hittills, med vindsurf, kite verkar TYPERNAS-sport.
    Det är vad som gällt sedan jag köpte mitt första kitepaket våren 2004. har bara bodydraggat i Cabs, inget mer.

    Du kan konsten med att förvränga… du vänder mina ord till en annan mening, IDIOT

    Jag e vänligt inställd till nybörjare, konstigt vore väl annars!?

    Jag e ingen stropp på något vis, hjälpsam som få när jag ser nybörjare och kommer med tips/påpekanden när det behövs.

    Det som irriterar är de nybörjare som helt enkelt inte fattar, eller ger fan i vad man säger?, ligga i vattnet med kiten rakt upp halva dagen är både farligt för den som gör det och för oss som tillslut måste passera.

    Ligger man i vattnet med kiten kl.12 utan att varesig försöka komma upp på brädan eller gå in så är det väl lämpligt att träna lite mer på bodydragging eller nått… troligtvis klarar man inte av att hantera kiten till 100% eftersom man bara ligger där och då e just bodydragging bra att öva på!

    ps. citera mig gärna men ändra/klistra inte så att du ändrar min åsikt 🙁

  • walle

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 12:27

    @MCDPLB 477909 wrote:

    får en känsla av att den nybörjare som läser denna tråd och absolut inte vill “få stryk”, kan få för sig att det är bäst att “smyga iväg själv och testa tills de känner att de inte är “ivägen”…Detta vore väldigt illa , för har det inte hänt mycket olyckor tidigare så lär det börja när alla newbies letar upp sina egna spots för att testa och inte vara “ivägen”……. tyckte idén med en klistrad tråd med tips för nybörjare var ett bra förslag 🙂

    en klistrad tråd med beskrivning om hur du som nybörjare bör gå tillväga vore jevligt bra! 🙂

  • skejtar_henke

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 13:03

    @HugeO 477906 wrote:

    fan va du klagar dååå, fäll ner pungen o landa istället för att klaga på oskyldiga nybörjare

    hahahah det kommer från rätt person.. Älskar dig med.. Puss puss..
    klagar inte utan säger bara som det är…..

    Besvisligen fler än jag som håller med.
    Hoppas allt är bra med dig föressten. Länge sedan jag såg dig.

  • henric

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 13:16

    Det låter som det alltid gör oavsett sport eller aktivitet. Håller med alla som säger att de själv varit nybörjare och definitivt hjälper andra. Jag är själv nybörjare och skulle förmodligen bli ruggit förbannad om det kom fram någon och gnällde utan att först ha berättat vad som gällde.
    Hjälp oss direkt när ni ser att det är en nybörjare det handlar om. Vi vill inget hellre. Bryt isen och gå fram och snacka. Tror det är lättare för en kille som känner alla på en spot att gå fram än för den ensamma nybörjaren som inte känner någon.

    Vi ses iaf på Fortuna eller Lundåkra i sommar (om jag kan få mina grejor jag beställt dvs. )

  • Kjello

    Gäst
    26 juni, 2008 vid 15:35

    walle
    Jag klistrade inte, tog bara bort lite… markerat, för att visa hur dumt det kan bli.
    Tror inte någon kan va så dum, men för en nybörjare ser kitesporten lite knas ut,
    proffsen ska absolut trängas (framför kameran) inne vid stranden, helst på grunt plattvatten,
    nybörjare får endast, (snabbast möjligt) ge sej iväg ut på fjärden (ur vägen).

    klart jag fattar att det är farligast vid stranden, men proffsen visar inget gott exempel
    (glänsa inne vid stranden med så farliga trix som möjligt, ser det ut som)

    högsta målet inom kitesurf, är att klara så farliga situationer som möjligt, inte va feg, hellre dumdristig.

  • gh0st

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 15:58

    @Kjello 477976 wrote:

    walle
    Jag klistrade inte, tog bara bort lite… markerat, för att visa hur dumt det kan bli.
    Tror inte någon kan va så dum, men för en nybörjare ser kitesporten lite knas ut,
    proffsen ska absolut trängas (framför kameran) inne vid stranden, helst på grunt plattvatten,
    nybörjare får endast, (snabbast möjligt) ge sej iväg ut på fjärden (ur vägen).

    klart jag fattar att det är farligast vid stranden, men proffsen visar inget gott exempel
    (glänsa inne vid stranden med så farliga trix som möjligt)

    Men det kan ju finnas en anledning till detta, har man kört ett tag så får man ju lite rutin och framförallt kontroll. Du kan väl inte begära att någon som kitat i en månad har samma koll som någon som kitat i 5 år? Man lär sig att läsa av andra surfare, speciellt om man har surfat med samma personer hundra gånger förut, man lär sig att förutse vad den andra surfaren kommer att göra… dvs om inte det är en nybörjare som gör något oförutsägbart (och då tycker jag att det är lika mycket den erfarne surfarens fel som inte höll tillräckligt med avstånd).

    Precis som när du vistas i trafiken finns där regler och hyfs. Man kan ju inte begära att någon som aldrig kört bil innan ska kunna efter en 5-timmarskurs ge sig ut under rusningstrafik. Kanske då är bäst att hålla sig på en parkeringsplats och ute i förorterna i början.

    Alltså jag säger inte att nybörjarna ska hålla sig på andra spots än andra kitare utan bara försöka att hålla avstånd. Jag minns när jag höll på att lära mig i habo, jag höll till på andra sidan fundamenten, finns hur mycket plats som helst där, ingen kör där och det finns en ännu bättre sandstrand downwind ifall något skulle hända. Varför måste man envisas att hänga på ribban med massa sten o skit, eller precis där man riggar i habo?

  • walle

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 16:08

    @gh0st 477981 wrote:

    Men det kan ju finnas en anledning till detta, har man kört ett tag så får man ju lite rutin och framförallt kontroll. Du kan väl inte begära att någon som kitat i en månad har samma koll som någon som kitat i 5 år? Man lär sig att läsa av andra surfare, speciellt om man har surfat med samma personer hundra gånger förut, man lär sig att förutse vad den andra surfaren kommer att göra… dvs om inte det är en nybörjare som gör något oförutsägbart (och då tycker jag att det är lika mycket den erfarne surfarens fel som inte höll tillräckligt med avstånd).

    Precis som när du vistas i trafiken finns där regler och hyfs. Man kan ju inte begära att någon som aldrig kört bil innan ska kunna efter en 5-timmarskurs ge sig ut under rusningstrafik. Kanske då är bäst att hålla sig på en parkeringsplats och ute i förorterna i början.

    Alltså jag säger inte att nybörjarna ska hålla sig på andra spots än andra kitare utan bara försöka att hålla avstånd. Jag minns när jag höll på att lära mig i habo, jag höll till på andra sidan fundamenten, finns hur mycket plats som helst där, ingen kör där och det finns en ännu bättre sandstrand downwind ifall något skulle hända. Varför måste man envisas att hänga på ribban med massa sten o skit, eller precis där man riggar i habo?

    slutdiskuterat! 🙂

    PUNKT.

  • Kjello

    Gäst
    26 juni, 2008 vid 16:15
    walle;477985 wrote:
    slutdiskuterat! 🙂

    PUNKT.

    Trevligt värre !.

  • walle

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 16:22

    @Kjello 477987 wrote:

    Trevligt värre !.

    vi kan föra en privat diskussion, du har ett PM.
    synd att förstöra tråden, ännu mer 😉 , med en massa BS

  • duplo

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 16:38

    @walle 477846 wrote:

    Jag åker själv förbi nybörjare, är instruktör…, det e helt enkelt oundvikligt i bland!

    På vissa spots e det RIKTIGT jevla irriterande med nybörjare som ständigt har kiten rakt upp.
    Jag säger inget om dom har kiten rakt upp tills dom fått balans på grejjorna men när dom fortfarande ligger i vattnet när man kört sådär 3-4vändor tappar man tålamodet.

    Tycker att man som nybörjare själv borde fatta att man kanske borde leta sig till en lämpligare spot där det inte e så trångt på vattnet.

    Vid ett flertal tillfällen har jag mött nybörjare som håller till just där det är som mest kiteare, stället på stranden där det e som bäst bryt eller som plattast vatten för att hoppa på… VAD I HELVETE har newbies där att göra???

    Det är dom man irriterar sig på, inte de nybörjare som försöker hålla ner kiten och som håller sig till de mindre kitetäta delarna av spotsen!

    Haller med om resonemanget i traden om att nyborjare bor soka sig bort fran ‘smeten’ och inte sta med kiten 12 langre tid an nodvandigt.

    Det jag inte fattar ar hur en instruktor kan formulera sig sa klumpigt som i citatet! Ingen bra reklam for sporten!
    Hoppas att han inte har san attityd i verkligheten! Jag skulle inte rekommendera nagon att ga kurs hos honom i sa fall!

    Vi ses kanske sa du kan bevisa motsatsen, Walle!
    /M

  • langens_kite

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 17:45

    Vilka problem ni har!
    På Lillis i Umeå är ALLA nybörjare välkomna,alla hjälper all och har kul.
    Det vi måste tänka på här är hur vi parkerar samt att även visa hänsyn vid stranden då det även är stugägarnas badplats.
    Förstår inte erat problem?
    Kör upp till den som står med kiten i 12 och förklara varför han/hon ska hålla kiten 9-10 istället. Har inte träffat nån som inte klara det(räknar inte de som håller i en kite för första gången).

  • debkausf

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 19:03

    @walle 477846 wrote:

    Jag åker själv förbi nybörjare, är instruktör…, det e helt enkelt oundvikligt i bland!

    På vissa spots e det RIKTIGT jevla irriterande med nybörjare som ständigt har kiten rakt upp.
    Jag säger inget om dom har kiten rakt upp tills dom fått balans på grejjorna men när dom fortfarande ligger i vattnet när man kört sådär 3-4vändor tappar man tålamodet.

    Tycker att man som nybörjare själv borde fatta att man kanske borde leta sig till en lämpligare spot där det inte e så trångt på vattnet.

    Vid ett flertal tillfällen har jag mött nybörjare som håller till just där det är som mest kiteare, stället på stranden där det e som bäst bryt eller som plattast vatten för att hoppa på… VAD I HELVETE har newbies där att göra???

    Det är dom man irriterar sig på, inte de nybörjare som försöker hålla ner kiten och som håller sig till de mindre kitetäta delarna av spotsen!

    yeeeaah! De var sant o kom från hjärtat!! Förstår precis eftersom detta problem ibland dyker upp i A-bay, dock brukar det hjälpa o ge en liten hint om att det kanske är bättre att stå i utkanten!

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bra nybörjartips!!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.