Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bra nybörjartips!!!!

  • surfbasse

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 19:04

    @walle 477846 wrote:

    Jag åker själv förbi nybörjare, är instruktör…, det e helt enkelt oundvikligt i bland!

    På vissa spots e det RIKTIGT jevla irriterande med nybörjare som ständigt har kiten rakt upp.
    Jag säger inget om dom har kiten rakt upp tills dom fått balans på grejjorna men när dom fortfarande ligger i vattnet när man kört sådär 3-4vändor tappar man tålamodet.

    Tycker att man som nybörjare själv borde fatta att man kanske borde leta sig till en lämpligare spot där det inte e så trångt på vattnet.

    Vid ett flertal tillfällen har jag mött nybörjare som håller till just där det är som mest kiteare, stället på stranden där det e som bäst bryt eller som plattast vatten för att hoppa på… VAD I HELVETE har newbies där att göra???

    Det är dom man irriterar sig på, inte de nybörjare som försöker hålla ner kiten och som håller sig till de mindre kitetäta delarna av spotsen!

    du som e instruktör kan väll istället förklara för dem än att stå å spy skit över dem alla har vart nybörjare och det kommer alltid finnas nybörjare ge dem lite väl valda ord så kanske dom gör samma sak när dom kan till nya nybörjare så kanske problemen försvinner eller?:wink:

  • skejtar_henke

    Medlem
    27 juni, 2008 vid 06:58

    heheh det här är kul….

  • mcdplb

    Medlem
    27 juni, 2008 vid 07:49

    någon som vet hur man förhåller sig till en tysk familj som fått motorstopp med gummibåten mitt bland alla kitesurfare? (75% erfarna, 20% noobs och 5% vet ej) viktigt att tillägga är att familjen i gummibåten är nybörjare på det här med vatten! Tacksam för alla tips 😉

  • langens_kite

    Medlem
    27 juni, 2008 vid 07:58

    @MCDPLB 478140 wrote:

    någon som vet hur man förhåller sig till en tysk familj som fått motorstopp med gummibåten mitt bland alla kitesurfare? (75% erfarna, 20% noobs och 5% vet ej) viktigt att tillägga är att familjen i gummibåten är nybörjare på det här med vatten! Tacksam för alla tips 😉

    Låt dom driva och hoppas att de kommer hem.

  • neven

    Medlem
    27 juni, 2008 vid 07:59
    MCDPLB;478140 wrote:
    någon som vet hur man förhåller sig till en tysk familj som fått motorstopp med gummibåten mitt bland alla kitesurfare? (75% erfarna, 20% noobs och 5% vet ej) viktigt att tillägga är att familjen i gummibåten är nybörjare på det här med vatten! Tacksam för alla tips 😉

    Använd båten som slider? 🙂

  • mcdplb

    Medlem
    27 juni, 2008 vid 08:10

    @LANGENS_KITE 478145 wrote:

    Låt dom driva och hoppas att de kommer hem.

    Vet ej om det är “korrekt”???? De kan ju faktiskt driva in på en annan spot och ställa til det!? 😉

  • mcdplb

    Medlem
    27 juni, 2008 vid 08:23

    @Neven 478146 wrote:

    Använd båten som slider? 🙂

    Skall jag be dem kliva ur innan eller skall de sitta kvar i båten? (du va inte helt tydlig) Sen är jag lite orolig för att de kanske kan få för sig att de ligger bra där mitt bland alla kiteare om vi använder båten som slider!? …hmmm och de gör de ju faktiskt! 🙂

    Jag tolkar dit svar att du tycker det är OK med en tysk familj i gummibåt med motorstopp mitt bland alla kitesurfare om gummibåten lämpar sig som slider. Har du några modelltips på gummibåtar som lämpar sig som slider (gärna med en besättning på 7man, som inte är ovanligt i tyska familjegummibåtar

    om den inte lämpar sig som slider vad är “rätt” då??? 😉

  • walle

    Medlem
    27 juni, 2008 vid 08:28

    @surfbasse 478032 wrote:

    du som e instruktör kan väll istället förklara för dem än att stå å spy skit över dem alla har vart nybörjare och det kommer alltid finnas nybörjare ge dem lite väl valda ord så kanske dom gör samma sak när dom kan till nya nybörjare så kanske problemen försvinner eller?:wink:

    OM du läser igenom så e det ju det jag gör…

    Men det fins ändå newbies som ÄNDÅ fortsätter att ständigt stå mitt på spotens/vattnets “sweetspot” och förstöra dagen för dom som kan surfa och vill hoppa…

    Jag står ALDRIG och spyr skit över en nybörjare eller annan surfare!

    När jag håller kurser förklarar jag hur man uppträder på en strand/i vattnet och då ingår vanligt hyffs och vett! Tyvärr händer det titt som tätt att nybörjare inte lärt sig det på sina kurser eller kanske bara ger fan i det?!?

    Det skapar iaf onödigt mycket frustration och man blir till sist irriterad på den som står ivägen

    Ang tyskarna i båten så e ett alternativ att åka förbi ett par gånger med bra kantskär, tillslut e båten full av avtten och den sjunker, problemet löst!

  • webbe

    Medlem
    27 juni, 2008 vid 08:38

    @gh0st 477981 wrote:

    Men det kan ju finnas en anledning till detta, har man kört ett tag så får man ju lite rutin och framförallt kontroll. Du kan väl inte begära att någon som kitat i en månad har samma koll som någon som kitat i 5 år? Man lär sig att läsa av andra surfare, speciellt om man har surfat med samma personer hundra gånger förut, man lär sig att förutse vad den andra surfaren kommer att göra… dvs om inte det är en nybörjare som gör något oförutsägbart (och då tycker jag att det är lika mycket den erfarne surfarens fel som inte höll tillräckligt med avstånd).

    Precis som när du vistas i trafiken finns där regler och hyfs. Man kan ju inte begära att någon som aldrig kört bil innan ska kunna efter en 5-timmarskurs ge sig ut under rusningstrafik. Kanske då är bäst att hålla sig på en parkeringsplats och ute i förorterna i början.

    Alltså jag säger inte att nybörjarna ska hålla sig på andra spots än andra kitare utan bara försöka att hålla avstånd. Jag minns när jag höll på att lära mig i habo, jag höll till på andra sidan fundamenten, finns hur mycket plats som helst där, ingen kör där och det finns en ännu bättre sandstrand downwind ifall något skulle hända. Varför måste man envisas att hänga på ribban med massa sten o skit, eller precis där man riggar i habo?

    Kjello, förstår hur du tänker då det i stockholm inte finns så många spots som i söder (hela skåne är ju en kitespot). I stockholm är det svårt att kliva åt sidan av spoten då den inte är så stor. Är det bra vind är det ju dessutom säkerligen 20 pers ute. Jag har kört i 5-6 år och kan fortfarande tycka att det är knepigt att ta sig igenom “köerna” för att komma ovanför i vind och få lite fri yta.

    Det är inte enkelt att vara nybörjare i stockholm, mitt tips är att dra på en kitetrip till skåne, gotland eller varför inte egypten och hooka upp med en instruktör och bli tillräckligt säker på åkandet (så vitt jag vet finns inte längre några kurser i stockholm?!) för att kunna fortsätta på stockholms ganska överbefolkade kiteställen.

    /web

  • mcdplb

    Medlem
    27 juni, 2008 vid 08:39

    @walle 478164 wrote:

    OM du läser igenom så e det ju det jag gör…

    Ang tyskarna i båten så e ett alternativ att åka förbi ett par gånger med bra kantskär, tillslut e båten full av avtten och den sjunker, problemet löst!

    Bra idé!

    1. Jag ger dem en chance att paddla bort från kiteZone
    Hoppas att de fårstår vad jag säger på engelska!???
    http://www.youtube.com/watch?v=rD4roXEY8hk
    2. Skiter de i det så kantskär jag hårt och fyller gummibåten med vatten (fast den lär nog inte sjunka för där är ju en väldig massa luft inpumpand i den)

  • mcdplb

    Medlem
    27 juni, 2008 vid 09:09

    @MCDPLB 478172 wrote:

    Bra idé!

    1. Jag ger dem en chance att paddla bort från kiteZone
    Hoppas att de fårstår vad jag säger på engelska!???
    http://www.youtube.com/watch?v=rD4roXEY8hk
    2. Skiter de i det så kantskär jag hårt och fyller gummibåten med vatten (fast den lär nog inte sjunka för där är ju en väldig massa luft inpumpand i den)

    Skämt åsido, jag ville egentligen bara säga att det är många andra än nya kitesurfare som kan röra till det på våra kitespots och det bästa är nog att försöka sprida säkerhetstänk och kite ettikett så mycket det går till både kiteare och andra. Vid spots nära badstränder skyltar för icke kiteare och vid kurser och på forum för nya som erfarna kiteare. 🙂

  • gh0st

    Medlem
    27 juni, 2008 vid 11:08

    [QUOTE@Webbe 478171 wrote:

    Kjello, förstår hur du tänker då det i stockholm inte finns så många spots som i söder (hela skåne är ju en kitespot). I stockholm är det svårt att kliva åt sidan av spoten då den inte är så stor. Är det bra vind är det ju dessutom säkerligen 20 pers ute. Jag har kört i 5-6 år och kan fortfarande tycka att det är knepigt att ta sig igenom “köerna” för att komma ovanför i vind och få lite fri yta.

    Det är inte enkelt att vara nybörjare i stockholm, mitt tips är att dra på en kitetrip till skåne, gotland eller varför inte egypten och hooka upp med en instruktör och bli tillräckligt säker på åkandet (så vitt jag vet finns inte längre några kurser i stockholm?!) för att kunna fortsätta på stockholms ganska överbefolkade kiteställen.

    /web

    Du, jag bor ju i Skåne, vad snackar du om? Jag har inte nått o göra med stockholm överhuvudtaget, fattar faktiskt inte alls vad du menar. Svarar du mig eller Kjello? varför citerar du mig om du svarar Kjello?

  • gh0st

    Medlem
    27 juni, 2008 vid 11:16

    @LANGENS_KITE 478020 wrote:

    Vilka problem ni har!
    På Lillis i Umeå är ALLA nybörjare välkomna,alla hjälper all och har kul.
    Det vi måste tänka på här är hur vi parkerar samt att även visa hänsyn vid stranden då det även är stugägarnas badplats.
    Förstår inte erat problem?
    Kör upp till den som står med kiten i 12 och förklara varför han/hon ska hålla kiten 9-10 istället. Har inte träffat nån som inte klara det(räknar inte de som håller i en kite för första gången).

    Mmm, vi har väl lite fler nybörjare här nere och visst är alla nybörjare är lika välkomna här nere, säger inget annat, inte verkar någon annan heller ha sagt det.

    Men problemet bakom Henkes inlägg är ju just att inte går att säga till alla varje gång man ska ut o surfa utan att det är klart lättare att lägga upp ett vänligt inlägg (för det är vänligt, det var ett tips). Jag vet inte hur många gånger jag har sett Henke gå fram och snacka med nybörjare om just detta. Därav anledningen till ett inlägg antar jag, inget illa menat utan helt enkelt ett sätt att nå ut till fler.

  • johnk

    Medlem
    27 juni, 2008 vid 13:09

    Eftersom de flesta nybörjare går kurs är väl bra om man vänder sig till instruktörer med viktiga riktlinjer för vad nybörjare bör och inte bör göra. Man kan inte förvänta sig eller begära att nybörjare som går kurs sitter och läser på steffo. Men man når alltid ut till någon förstås…

    Nåt som vore bra på steffo är stickys som talar om vad som gäller för specifika spot, t.ex. var nybörjare ska hålla sig.

  • imported_thorbjorn

    Medlem
    27 juni, 2008 vid 16:54

    Jag vet inte om någon har nämt detta i denna långa tråd tidigare.

    Men vore det inte bra om det satt någon skyllt vi varje spot, så att alla som kommer dit där kan läsa vad de lokala reglerna. Samt att ha reglerna klistrade på detta forum.

    Då hade nog den mesta irritationen varit borta 🙂

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bra nybörjartips!!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.