Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bräda eller riggar först?

  • Bräda eller riggar först?

    Publicerad av mes på 7 april, 2008 vid 10:42

    Hej,

    Jag ska uppdatera mina grejor och behöver lite tips.
    Jag har idag en Fanatic RIP 257 på 83 liter (jag tror att den heter så…). Den är från 99/00 och rödorange med svarta/vita stripes och något spindelmonsterliknande där fram. Seglen mina är: Simmer OS 5,2 -98 som är mycket slitet samt ett OS 5,7 -99 som är i bra skick.

    Jag tänker skaffa grejor från 2006 eller nyare och det blir 5,8 och 5,0 plus evt 4,3 samt en “FSW” bräda på ca 90 liter. Fanatic Freewave 85 lit, Goya One L och RRD FSW 90 är heta alternativ efter att ha läst en mängd trådar här på konfen…det ska vara något lättåkt, inget hardcore och inte så himla bräckligt. Nybörjargubbvågsegling i Varberg i huvudsak och …jag suger i vågor…och annars också men vaf_n…inga balettricks…

    Jag har inte budget att köpa allt på en gång och jag undrar om jag bör byta seglen eller brädan först? Det viktigaste seglet är ju det största (det jag kommer att använda mest) och det är det enda av mina grejor jag är relativt nöjd med. Fanaticen har jag seglat hela fem gånger sen jag köpte den begagnad 2001… Jag är kass på att gippa Fanaticen i vågor. Jag har grymt svårt att få igång den plus att jag sjunker som en sten i vindsvackorna. I år har jag bantat ner mig till 85 kg och sen är det ju teknik men jag upplever Fanaticen som väldigt liten min dåliga teknik medtagen.

    Jag har haft detta på gång länge men förra året bidde det inget pga två penicillinkurer under våren samt svinkoppor…och året innan det ryggproblem…men nu är allt fridens så…

    Tjoho,
    Mats

    knodden svarade 15 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    7 april, 2008 vid 10:49

    RIP var ju en härlig bräda på sin tid, och kan säkerligen funka fint för lite vågåkande även idag. Men – den är ju inte alls sådär lättkörd som en modern freestylewave kan vara.

    Ditt Onshore 5.7 är ju OK. Visst, ett modernare segel har bredare vindregister och är allmänt bätre på det mesta. Men det funkar ju.

    Jag skulle därför börja med brädan. Sedan kan du ju byta femnoll så snart det går, om den är såpass sliten. Kan verkligen rekommendera att köra segel i samma linje, mycket smidigare att lära sig och kompletterar varandra rätt.

    Du kommer att få mycket enklare och smidigare segling, mer tid på vattnet! med en ny bräda. Så – börja där!

    En grej, bara. Rip:en kan vara fin att ha de dagar det blåser lite mer, så spara den!

  • mes

    Medlem
    7 april, 2008 vid 12:03

    Tack för kloka synpunkter doktorn! Ripen får jag väl ungefär noll öre för så den lär ligga kvar…bredvid min Tiga WR257…

    En annan fundering jag har är att jag nog kommer att ligga på 85 kg som minst…och om då 4,7-5,3-6,2 är en bättre segelkombo än 4,3-5,0-5,8?
    Jag har sett att bla du har skrivit positivt om större segel. Det är ingen vågridning att tala om när det blåser 5.8 ändå så det blir mer bump&jump vilket är riktigt kul. Om en modern FSW kring 85-90 liter kan ta 6,2 utan att det känns konstigt så är det intressant tycker jag. Jag brukar göra missen att fråga folk på strande vad dom kör för storlek och sen rigga samma storlek bara för att ute på vattnet vara underriggad eftersom jag i regel är lite tyngre (SBS-fenomenet…).

    F.ö har jag fastnat på denna http://www.youtube.com/watch?v=oWnJLZpnLvk&feature=related
    som snurrar och snurrar och är så kraftfull att det är svårt att tänka klart…helt off-topic men det är övermänskligt sug i låten…

  • dr-masse

    Medlem
    7 april, 2008 vid 13:42

    Det där med lite större segel är nog ingen dum idé. För lite mer plattvatten/b&j kommer 6.0 – 6.2 helt klart att funka bra på en 90-95 liters fsw.

    En bra, modern 6.2 med rätt mast kan du nog hålla i lika mycket vind som ditt Onshore 5.7, skulle jag tro.

  • tim-eriksson

    Medlem
    7 april, 2008 vid 14:08

    En fråga, har du tänkt att köpa nytt eller beg.?

    Ett nytt 5.7 går på 3000 kr, och du kommer säkerligen behöva köpa ny mast också: Då är du uppe i 5000 kr nästan (lite i överkant då…). Kolla på beg. här på steffo? Du får ju en okej linje på 4.7 5.3 6.2 eller dylikt för under 5000 kr. Eller en onshore linje från 02 för 2000 kr (dock såld nu). Brädor brukar även det komma upp titt som tätt.

    Själv köpte jag 98 liters freewave, 4.2 5.0 5.7 onshore samt 6.9 zero-5 för ink master för 11 000 kr. Om man jämför det paketet med en ny bräda så vet jag vad jag skulle valt. Hellre fler grejor som har några år på nacken än få nya.

    Ska dock bli intressant med 6.9 på 98 liters… inte testat än.

  • knodden

    Medlem
    12 april, 2008 vid 19:17
    Tim.Eriksson;456763 wrote:
    Ska dock bli intressant med 6.9 på 98 liters… inte testat än.

    Det där blir inga problems alls kan jag tro!

    Testade i höstas i ursinne (vindhelvetet dog när jag just riggat klart mitt 5.6!) ett Gaastra Matrix 8.5 på min 94-liters vågis med en ordentlig weed-fena monterad!! Det gick riktigt bra – förutom i gipparna då balansen inte var som vanligt – baktungt så in i h-e!!

    Nåja – tillbaka till ämnet: Jag har en helt annan åsikt än vad som hittills kommit upp här när det gäller framförallt val av segel: Se till att satsa för fullt på kvalitetsprylar när Du väl investerar. Okej – det blir en större utgift nu, men definitivt ingen större kostnad på sikt. Däremot mer tid på vattnet och mindre riggning – samt därmed ett bättre humör!

    Själv köpte jag för några år sedan en billighetslinje av Severne-segel. För att kunna segla i alla möjliga förhållanden slutade det med att jag hade en hel packe med halvdana segel som aldrig gick att rigga rätt. När jag väl fick till riggningen så hade vinden ändrat sig, och det var bara att byta trasa igen!

    Mitt tips: Satsa på Sail Works. Varför inte Hucker-serien? Då räcker det med kanske 2 segel (4.8 och 6.6?) för att få till en tillräckligt komplett garderob för Dina behov. Dessa segel är så otroligt trimbara – med bibehållen balans – att man kan köra dem från helt “tokdragna” till “helslappa” utan att förlora prestanda. Mitt 5.6 har jag seglat i allt från 8 m/s till 14 m/s med optimal känslan hela vägen.

    Detta var något som inte var möjligt någon gång med mina Severne-segel.

    När det gäller bräda tycker jag det låter som om Du hittills hamnat på modeller med för lite volym baktill. För en seglare med lite “pondus-tyngd” som Du (och jag) anser jag det är bäst att satsa på mycket volym bak och desto mindre längre fram. Du får mycket bättre gång genom vågorna, och sjunker inte ned mellan vindbyarna!!

  • mes

    Medlem
    23 maj, 2008 vid 21:43

    Tack för dina synpunkter Knodden.
    Jag har absolut inte ens susning om vilka brädor som har mer volym i baken!? Please enlighten me!
    Jag har nog 90-95 liter som mål…får se när det dyker upp något spännade. Jag är dock lite rädd för hårdkörda vågisar även om dom bara är två år gamla…kan ju börja bli lite mjukt här och där…

    🙂

  • knodden

    Medlem
    24 maj, 2008 vid 17:48

    Jag kör själv på en 94-liters Starboard Acid från 2005.

    Detta är en ren vågbräda, men pga att volymen är såpass stor, blir känslan inte extrem, utan mer “Plug-and-play”.

    Längst bak är volymen stor och samlad midskepps, så det är enkelt att få till snäva svängar eftersom railsen är tunna – alltså enligt mig en bra kompromiss mellan stor volym och “vågis-känsla”.

    Längre fram på brädan är den riktigt tunn och smal, vilket gör att man “flyter” över/igenom choppiga vågor. Vill man göra en “Take-off” är det heller inga problems.

    Jag är säker på att Du relativt lätt hittar en bräda med dessa prestanda – varför inte en Starboard Pure Acid-86 eller en Starboard Kombat-97 från OnWater.se. De har fortfarande 2006-or och 2007-or kvar som reas ut för sketna 8 990 pix! 😉

  • ola-h

    Medlem
    26 maj, 2008 vid 15:51

    Off topic: Knodden, din Acid 94 är en nästan lite smått legendarisk modell. Jag har stött på ett antal personer som varit på jakt efter just den brädan. Så om du skulle få för dig att byta, gör en sökning i “köpes” eller hör av dig till mig så kan jag kolla om någon av de jag vet har varit intresserad av brädan fortfarande är det.

  • knodden

    Medlem
    28 maj, 2008 vid 21:41
    Ola H.;469423 wrote:
    Off topic: Knodden, din Acid 94 är en nästan lite smått legendarisk modell. Jag har stött på ett antal personer som varit på jakt efter just den brädan. Så om du skulle få för dig att byta, gör en sökning i “köpes” eller hör av dig till mig så kan jag kolla om någon av de jag vet har varit intresserad av brädan fortfarande är det.

    Aha!

    Det var mer än jag kände till!

    Ska hålla det i minne om byte blir aktuellt under eller efter säsongen!

    Kan bara tillägga att jag verkligen är helnöjd med brädan. Mycket välbalanserad och simpel att förstå sig på. Tog mig c:a en surfdag att “segla in”. Sedan dess har det bara varit att stiga på och köra – i allt från 7 – 16 m/s – med perfekt känsla.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bräda eller riggar först?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.