Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bräda till mig!

  • Bräda till mig!

    Publicerad av ericande på 8 maj, 2007 vid 14:19

    Hej!

    Har letat efter en bra begagnad bräda att börja surfa på ett tag nu och hittade en JP Freeride 130l på köp och sälj forumet. Jag har surfat lite innan (inte alls mycket, provat på ett par gånger förra året och gick en kurs när jag var mycket liten) men har vind-segel förhållande klart för mig då jag seglat mycket laser, väger 90 kilo och är 190 lång. Är denna brädan för liten för mig?

    Har hört att optimalt skulle vara omkring 200 liter och om jag vill ha en utmaning kan jag gå ner till 150. Men tror ni denna är för liten?

    Tänkte köpa ett 6,5 segel till brädan också…

    Tack!

    Eric

    carl-r svarade 17 år sedan 8 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • jps

    Medlem
    8 maj, 2007 vid 14:24

    Går gör det men det kan nog bli lite jobbigt i början. Du kan ju alltid testa och köpa en större om det inte funkar. Efter ett tag kommer du ändå vilja ha något i ungefär denna storlek om inte lite mindre tom.

  • jomensaatt

    Medlem
    8 maj, 2007 vid 14:26

    Det bästa vore ju om du har något klubb i närheten där du kan selga in dig lite på klubbens nybörjarprylar och köpa en instegsbräda (130-150liter) och köra med när du kan det mest grundläggande. Var bor du, kanske någon vet om en klubb i närheten.

    Kan du dra rigg utan problem och ta dig fram och tillbaka utan några krux är det nog bara att hugga in på en bräda på 130 liter, men du kommer att få bada en del innan du fixar det, men ha en mycket roligare bräda när du väl lärt dig grunderna.

  • erki

    Medlem
    8 maj, 2007 vid 14:31

    Tack för svaren!

    Det lutar nästan mot att köra denna eller någon liknande bräda då. Jag är ganska envis och har inte emot att bada egentligen. Bara det inte är omöjligt så är jag glad! 🙂 Sen så känns det bättre att köpa något som varar lite längre.

    Någon som skulle vilja råda mig annorlunda?

  • svennebanan

    Medlem
    8 maj, 2007 vid 15:15

    Jag köpte en begagnad 130 liters förra sommaren med lite äldre shape liknandes JPn du är intresserad av Jag har varit nybörjare varje sommar sen 95 och bara kört stor lång bräda ( jag är själv 1.95 och 95 kilo en bra dag). Jag insåg att jag skulle få väldigt lite tid på vattnet med 130 brädan då det måste blåsa ganska bra för att få ut nått av den plus att man måste behärska stroppar bra. Efter det bakslaget provade jag även en 155 liters freeride med modernare shape (kortare bredare) och den kändes betydligt mer stabil, lättseglad och planade upp lätt när det blåste på.

    Om jag ska ge något råd så är det att prova så mycket som möjligt innan köp. Gott om fotstroppsplaceringar är nog också ett stort plus på en förstabräda oavsett volym.

  • erki

    Medlem
    8 maj, 2007 vid 16:00

    JoMenSåAtt: Bor i Stockholm! Har du någon klubb att rekommendera?

  • svenne

    Medlem
    8 maj, 2007 vid 16:24

    Erki, att bo i Stockholm och och inte ha en hyfsad freeride innebär att du snart är ett vrak på jobbet som hysteriskt kollar vindprognosen så ofta att refresh-knappen i din webbläsare kommer att bli utsliten.
    En lite större (och bredare) bräda kommer att få dig på banan mycket fortare, du kommer att kunna behålla den som lättvindsbräda – och dina polare som vill prova kan göra det på den när du brallar på för fullt med nästa bräda du köper.

    Go bigger! 🙂

    –S

  • jomensaatt

    Medlem
    8 maj, 2007 vid 16:45

    Ja bor du i Sthlm så är det nog en större bräda som gäller, för lite vind och sen blir det ju stabilare och lättare att lära sig som Svenne säger. Det är inget blåshål tyvärr.

    Ang klubbar där är jag inte så säger, bor ju inte där. Men Lidingö ska ha klubb, Norrtälje, men det är ju utanför… Annars vet jag inte direkt. Men det finns klubbar.

    Men satsa på att hitta en 150 liters freeridebräda. Den skulle bli kanon tror jag. Dock så är ju begagnatmarknaden rätt dålig för de brädorna av någon anledning… säljs ju ändå många… Men man kan hitta paket i affär som inte är allt för dyra.

  • erki

    Medlem
    8 maj, 2007 vid 18:30

    Ok!

    Men va tror ni om Mistral Explosion då? 145 liter

  • jomensaatt

    Medlem
    8 maj, 2007 vid 19:33

    Är nog kanon, den är nog stabil nog i början och blir en bra lättvindsbräda sen.

  • Knatte

    Gäst
    8 maj, 2007 vid 19:46

    @Erki 381821 wrote:

    Ok!

    Men va tror ni om Mistral Explosion då? 145 liter

    Är säkert ett bättre alternativ för din nivå/nybörjarglädje :laugh:

  • tsss

    Medlem
    8 maj, 2007 vid 22:05

    @Erki 381821 wrote:

    Ok!

    Men va tror ni om Mistral Explosion då? 145 liter

    säkert ett vettigt val. Den kan du säkert ha som största bräda för framtiden.

    Ang klubb- gå med i TWC (Tyresö windsurfing Club) om du bor på södra sidan av stan. Köper du inte bräda direkt så kan du pröva med klubbens Starboard Start ett tag – 200 liter. (Eller köpa min slitna, repade Sting Ray 155 liter som är från 2002. Två och sju med stroppar fena och bag)

  • svennebanan

    Medlem
    8 maj, 2007 vid 22:14

    Tyresö Windsurfing Club verkar vara en bra klubb. De ska även ha lånebrädor för medlemmar vad jag förstått.

    http://twc.nu/

    Surfcenter Erstaviksbadet har jag testat brädor på och tagit nån lektion. Trevligt ställe och jag tror surfbutiken kommer att ha demobrädor där i år också.

    http://vindsurfingskola.se/

  • erki

    Medlem
    11 maj, 2007 vid 21:06

    Tack för alla svar!

    Nu har det kommit till punkten då jag måste bestämma mig. Vet inte om jag ska ha Mistral Explosion 155 l eller JP 130 l. Jättesvårt. På alla sidor där jag läser om Explosion får jag känslan av att det är lite av en lekbräda. Känns som att det kan vara något som man tröttnar allt för fort på? JPn känns lite mer hardcore… Och det vill man ju va 🙂

    Vad tror ni?

  • Oregistrerad

    Gäst
    12 maj, 2007 vid 10:12

    Varken JP freeride 130 eller Mistral Explosion 155 är hardcore. Stirra dig inte så blind på volymen. Vill hävda att bredded på brädan är minst lika viktig för stabiliteten som volym.

    Dessutom planar en bredare bräda snabbare vilket är viktigt i början (men tar slut uppåt i vindregistret fortare). Det innebär att du inte behöver lika mycket segel/teknik för att komma igång. Dessutom är det snart sommar och det kommer inte att blåsa så mycket – bred bräda bättre.

    Jag hade köpt 155:an i ditt fall (om den är bredare) riggat den med ca 6,5 – 7 kvm segel. Senare i sommar när du kommer igång lite kan du köpa ett större segel för att kunna plana i än mindre vind.

    Till sensommaren och hösten, om du känner dig mogen kan du byta/komplettera till en mindre bräda och använda din mindre rigg för att köra i betydligt mer vind.

    Vad gäller JP’s hausse som brädmärke förstår jag inte detta riktigt. De är ofta dyra både som nya och som begagnade här på konfen.

    Var i venezuela och hyrde prylar. Bla Xite ride i storlekar från 105-150 liter.
    Dessa marknadsförs som snabba freeride brädor. De planar tidigt och finish och kvalitet verkar bra. Dock tyckte jag att de var riktigt tröga och långsamma. Riktiga gubbrädor tycker jag.

    JP’s nya slalomlinje verkar riktigt fina dock och är övertygad att våg och freestylelinjerna är fina, men det vet jag inget om, då jag inte testat.

    Min poäng – betala inte ett högre pris bara för att det står JP på brädan..

  • j_man

    Medlem
    12 maj, 2007 vid 12:10

    Stod inför samma val förra våren. Jag satsade brett och stort (shark 80cm/160L, väger själv runt 85kg) och det betalade sig i form av många seglingsdagar och att man snabbt kom igång med stroppar, sele och manövrar. Jag känner nu att min största bräda skulle kunna vara lite mindre, men ändå runt 70-75cm / 130-145 L för att få många dagar på vattnet. Sharken pallar dessutom för lite kastfall och slag från kroken i brädan, något som kan vara bra när man är nybörjare som jag.

    Lycka till, du kommer hursomhelst få jäkligt kul!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bräda till mig!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.