Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing brädfrakt till Marocko???

  • basse

    Medlem
    4 mars, 2005 vid 09:44

    Mycket intressant….

    Jag hade ju tänkt att vi skall dela på 4.2-4.7-5.4-5.7 men det kanske är bättre att ta 5.0 istället för 5.4!? Hmmm… Då får jag, när vi kör på olika ställen, 4.7-5.7 och Saga får 4.2-5.0. Eller så kan man ta 5.4 istället för 5.7 och behålla 5.0. Är det större chans att få 5.0 än 5.4 så är det sista ett bättre allternativ.

    Vi kan nog inte pressa in 5 segel som du Staffan. Skillnaden är att vi tar 3 brädor på två och ni tar 2 st. Lite mera att spela på där.
    Helt klart kommer vi köra en hel del på samma ställe som tjejerna det är ju alltid kul att köra ett gäng på samma ställe. Fungerar det inte riktigt med storlekarna får man väl bara filma lite och softa och sedan byta rigg. Det löser sig nog. Vill heller inte packa med för mycket om det skulle vara så att man, mot alla odds, skulle vilja handla nått som tar plats och väger lite mer än ett par kalsingar.

    Lite nya fenor skall helt klart budgeteras…

  • toka

    Medlem
    4 mars, 2005 vid 11:47

    Köra slut tjejerna???? Vi som ligger i hårdträning inför den här resan! Det är bara att glömma direkt!! Lång sovmorgon, stor portion havregrynsgröt och sedan blir det slagsmål om seglen resten av dagen. Risken med att ta med för få segel är ju att hushållskassan får användas till ett nytt HOT-segel. Och är det du som tar de gamla slitna Naishseglen Adde, så blir det kanske ett splirrans Diva-segel som pryder vardagsrummet framöver? wink.gif
    Synd på viktbegränsningarna på 30kg som man ligger läskigt nära med tre brädor. Men 4 segel tror jag funkar bra ändå på två personer. Man får väl variera med lite softsegling eller köttapungsegling emellanåt om det krisar sig!

  • the_novice

    Medlem
    4 mars, 2005 vid 12:04

    Hur funkar det föresten att dela på segel om ni är olika viktmässigt?
    Känslig fråga kanske men blir det en serie med typ search segel (power wave) och passande master eller en serie med Diva segel och lite mjukare master… tongue.gif

  • basse

    Medlem
    4 mars, 2005 vid 12:26

    Det fungerar bra Toka väger ju som jag så det är inga problem. wink.gif wink.gif

    Nästa omgång segel kanske blir ett lite softare.. Vi har, eller jag har, skapat vår linje utifrån tanken att vi skall kunna plocka med oss så det passar båda om vi åker på olika håll en helg. Eftersom jag körde Search innan Toka blev såpass duktig som hon är nu så handlades det vidare på den fronten. Då blev det så att om vi skall dela utrustningen tar jag 4.2-5.0-5.7-6.9 och Toka tar 4.7-5.4-6.2. Ofta gillar jag att köra med lite för stort segel och då kanske ett softare igentligen passar bättre.

    Får väl se vad det blir nästa gång. Hot är ju billiga på Maui!! grin.gif

  • toka

    Medlem
    4 mars, 2005 vid 12:31

    Som det har varit hittills så har jag faktiskt inte känns så stor skillnad på olika segel. Jag har ju bara kört i två år och det blir mer fokusering på att utvecklas åkmässigt, än att ha precis optimal känsla i seglet. Vi har därför kört på Search-segel som Sebastian (190cm och 85kg) velat ha. Ju säkrare jag känner mig på åkningen, desto större krav kommer jag väl ha på seglet, men än så länge har det funkat bra! Jag kör i regel på storleken under det Sebastian kör på. Vi har rätt många segel också, så åker vi på olika ställen kan vi ändå ha tre segel var.
    Det jag har prioriterat är egen bräda och egna bommar. Bommarna speciellt viktigt att ha tunnt grepp för mina mindre händer. Dessutom har jag inte lika stora krav på styvhet på bommen.

  • graf

    Medlem
    5 mars, 2005 vid 07:49

    Svar till:


    Svar till:


    Vi har provpackat och vägt…

    Två freestyles + dubbelbag = 20 kg, där i lägger vi sedan två segel, totalt 27kg

    Wavehybriden + lyxiga hybrid-dubbelbaggen + 3 master och 2 bommar och ett segel, totalt 30 kg.

    Hade gått bra med 4 segel. men 5.4, 4.7 och 4.0 räcker gott.

    Kanske kan plocka med en bom eller nått hem?

    Tunga fenor? det har man väl med sig hem men inte dit laugh.gif

    /adde

    [/ QUOTE ]

    Men Adde!?!?!?
    Ska du och flickvännen dela på 5.4, 4.7, 4.0?
    Ska ni alltid segla samma ställe?

    Jag tänkte packa 4.0, 4.5, 4.5, 5.0, 5.6.
    Dvs. dubbla 4.5:or för att vi skall kunna splitta och segla på varsit ställe, hon kan ta 4.0, 4.5, och jag 4.5 till 5.6. Även dubbla 400 master skall vi ha med. Vinden kan ju faktiskt öka eller droppa även på Maui. Jag tror Hanna kommer hänga i Kanaha eller Camp-one, vilket jag också kommer göra tidvis. Men ibland vill säkert jag och MC dra till ett annat ställe utan att tjejerna vill ge upp sitt seglande för dagen. Därav nödvändigt med dubletter av allt.

    Jag tar två travelbags, boardbags.
    En freestyle + två/tre segel + två master + bom. Ska väga och se om det går inom 32kg.
    En våg + två/tre + två master + bom.

    Plus en väska var med lösa prylar såsom mastfötter, förlängare, fenor etc.
    Eventuellt delar vi på bommarna och tar frontbeslagen i den vanliga packningen.

    Kläder behöver man verkligen inte mycket av så allt lär få plats!

    /Staffan

    [/ QUOTE ]
    Tjänare på er!

    Nu börjar det dra i hop sig,
    vilket flyg bolag åker ni med Staffan och vad kostar det att ta med prylar upp till 32 kg ?

    Mvh Jimmy.
    Ses på Maui! (Jag bara älskar att utala de orden, hehe.)
    smile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 13:32

    OK då har man hittat kittet…..

    Arlanda-Casablanca (Airfrance)
    3300:-

    Frakt windsurfbräda maxvikt 50kg
    1200:- (jag har ticket namn + inspelat på mobilen vad gäller pris!!!!!)

    Man borde klara 4 pers på 100kg???? eller kanske några överviktskilon men vafan…. helt ok..

    SÅ 4000:- för flyg + brädfrakt…

    Ytterligare en lusing för bilen ???
    Sedan lite käk och Boende…

    Någon som åkt mellan casablanca och “dit man ska” ????

  • pederboy

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 14:36

    Va f–n,
    Du få bli min nya reise-leighter.

    Vi få åka från Stockholm, kostala la 5000 + bil GBG-STHLM.

    När skall ni åk???
    Vi drar 19Maj

    Ja vi har med oss “Andreas F” som har kört vägen till dit man skall.

    7p

  • jeppo_f

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 14:51

    Detta är ju sjukt!!
    Vi hade biljetter bokade med Air France efter att ha hört en siffra på 60euro / kit. Detta visade sig vara helt felaktigt och eftersom vi inte hade nått skriftligt på det, var vi lättade när vi i allafall lyckades tjata oss till att få biljetterna återköpta.

    Nu sitter vi som Peder skrev istället på British Airways-biljetter från Arlanda, och det är ju lite meckigare. Det blir intressant och se om Andreas_F gamla jävelvolvo fungerar ända dit…

    Samtal inspelat på mobilen borde ju räcka om det blir tjat om det, men ni ska nog ändå försöka få det skriftligt. Papper är bra…

    /jeppo

  • basse

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 15:21

    Moahahaha…. vilken såpa!! grin.gif

  • jeppo_f

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 17:50

    Och inte nog med att det är massa strul med flygbolagen. Jag har dessutom en dust på gång med koordinatorn för väntelistan för ortopedkirurgen på Sahlgrenska. Just nu sitter det en titanpinne i handen efter en snowboardincident, och med den fortfarande på plats i maj blir det inget surfande i Marocko! Enligt väntelist-tanten är jag sjukt lågprioriterad, och kommer förmodligen inte få nån tid för operation förrän tidigast i sommar. Inte bra! Hon är mycket svår att förhandla med, varken jag-kan-inte-jobba-för-jag-har-ont-handen- eller jag-måste-ju-åka-surfingbräda-argumenten biter på henne.

    Jaja, får väl ta det privat om det strular. Hur dyrt kan det va?

    /jeppo

  • pederboy

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 19:27

    Titanpinne, my a–ss…
    Du fick en TÄLTPINNE
    Det måste va en tältpinne med tanke på att din hand ser ut som en fotboll.
    Väntelista.. nä nä killen, saken är den att läkarna inte vett hur man tar bort en tältpinne ur en hand.
    wink.gif wink.gif wink.gif
    Kanske dax att ge sig ut på konsultmarkaden och leta efter duktiga läkare.

  • surfslusken

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 19:34

    Var fick han tältpinnen?? Eller fick han pinne i tältet??
    Och i vems ass??

    Börjar bli rörigt de här confused.gif

  • andreas-f

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 19:38

    Hur svårt kan det va? En morakniv å en rejäl hovtång så är saken biff! För övrigt måste jag säga att du nog lyckats överträffa dig själv nu i läbbiga foton.

    Ang åka från Casablanca till Essaouira: Jag har åkt buss den vägen, det tog nog bortåt 7 timmar men då åkte bussen i snigelfart och vi var tvungna att stanna då och då för bönepaus(?) Det funkade helt ok, men denna gången ska vi nog hyra bil direkt på flygplatsen i Casablanca. Hittade på nätet att en fiat uno skulle kosta 300 dh/dygn, sen kan man nog pruta lite på det.

    Jävligt mysko det här med Airfrance och deras priser för brädfrakt. Bara att gratuelera Frippe… Smart drag att spela in samtalet!

  • surfslusken

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 19:48

    Hovtång??? Morakniv??

    Låter inte som man vill va killen vars ass ni ska operera ur (eller va de in?) tältpinnar o grejer! Huuuuu!

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing brädfrakt till Marocko???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.