• adde

    Medlem
    16 april, 2010 vid 12:25
    mes;606185 wrote:
    Naish Global 78 är enligt de testerna jag hittade mycket uppskattad av pro och mindre av noob. Är det så? Annars finns ju en hel del mer eller mindre dingade 75-80-litare ute nu…
    /M

    Jag har 83:an och tycker inte på nått sätt att den skulle vara svårseglad eller mindre lämpad för oerfarna vågseglare.

    Kör ett pass i morgon bitti i apelviken eller läjet, kan ta med den om du vill prova. Den är rätt lik 78:an.

  • soulsurfer

    Medlem
    17 april, 2010 vid 18:20

    Har en Naish Wave 95 liter.
    Dock än så länge oanvänd, köpt sent i höstas 2009.
    Snart blir det premiär.
    Har väntat ett tag.
    Fattas bara att hitta våtdräkten, måstes nog skickas med posten.
    //soulsurfer

  • hasse4

    Medlem
    19 april, 2010 vid 13:33

    Goya One S (77 liter) måste ju passa bra med storebror.

  • mes

    Medlem
    20 april, 2010 vid 06:55
    adde;606785 wrote:
    Jag har 83:an och tycker inte på nått sätt att den skulle vara svårseglad eller mindre lämpad för oerfarna vågseglare.

    Kör ett pass i morgon bitti i apelviken eller läjet, kan ta med den om du vill prova. Den är rätt lik 78:an.

    Hade ju varit kanon…men jag tyckte att det var roligare att åka Europa runt med en j_la IVECO buss (lastbil?)… Fastnade i Budapest men kom hem igår iaf…:)

  • doc

    Medlem
    20 april, 2010 vid 10:18
    adde;606785 wrote:
    Jag har 83:an och tycker inte på nått sätt att den skulle vara svårseglad eller mindre lämpad för oerfarna vågseglare.

    Kör ett pass i morgon bitti i apelviken eller läjet, kan ta med den om du vill prova. Den är rätt lik 78:an.

    Jag hade ju din gamla 78a ett tag. Jag upplevde den som en lättseglad bump’n jump, snabb och lättplanad, men att den krävde målmedvetenhet i onshore för att hålla sig på vågen. Svängradien var ganska lång och den är så snabba att jag i början tappade vågen och missade sweetspot. För en nybörjarvågseglare som vill lära sig vågridning tror jag den är lite för snabb och rak i rockern. En stor Evo t.ex. eller den underbara HybridWave 96an som jag fortfarande ångrar att jag sålde är nog ett bättre insteg i vågridningens värld. Vill man däremot lära sig segla en liten bräda bl.a. i vågor (till skillnad från utpräglad vågsegling), hoppa, lite backside-ridning och kanske bara ta sina första steg i vågornas värld så småningom har jag svårt att tänka mig en bättre bräda än GlobalWave 78. Som en liten västkustbräda för blandat våg/plattvattensegling är den grym!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.