• brädläck

    Publicerad av watertouch på 27 september, 2001 vid 16:20

    tjena!
    hittade en spricka i min bräda nyss. den är på däcket, ute vid ena railen. klämde lite på den, då bubblade det ut vatten och den var lite mjuk. Det är en F2 Xantos. Vad är det för material i den? Hur lagar man sånt? Räcker det att torka ur ordentligt och lappa ihop sprickan eller måste jag skära upp och karva bort skum?
    Har kollat igenom tidigare diskussioner i ämnet här på konfen. det verkar finnas många vägar att ta. ska jag lappa ihop med glasfiberväv och epoxy eller räcker det med lite glasfiberspackel?
    Hur torkar man som hemmapulare lättast en bräda? är det hål i nosen som gäller eller kan jag plocka ur luftskruven och hoppas att det rinner ut den vägen?

    /O.

    surfbulten svarade 22 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • fredrik-plantin

    Medlem
    27 september, 2001 vid 17:49

    tja! ..vill du göra det ordentligt rekommenderar ja väv och epoxy … min erfarenhet av glasfiberspackel ä inge vidare… om du ska använda väv å epoxy så gröp ur ett hål och fila ne kanterna lite fö de ä de enda väven har att fästa på … så tokar den snabbare oxå …ställ den på ett varmt ställe .. men inte varmare än 40 grader helst.. lycka till!

  • christian

    Medlem
    27 september, 2001 vid 19:42

    Hej Oscar

    Enklaste vägen är som sagt att köpa en ny!!

    Om du likväl väljer att operera skall du få lite tips på vägen.

    Materialet i brädan är med all sannolikhet vanlig djävla frigolit=> polyesterspackel smälter skummet!

    Om den är mycket mjuk kan det vara ide att byta ut en skadad skumbit. Sker enklast genom att man med en skruvmejsel eller så”krafsar” ut skum tills det känns ok . Vill man vara ordentlig kan man ta något hårt skum, divinycell etc och passa in det med epoxi och microballonger, betydligt pilligare.
    Ta bort lite skum så att det du fyller ut med kommer in under kanten på hålet du gjort.

    Torkar ur brädan gör du enklast genom att öppna din “spricka” och göra själva urgröpningen. Lägg den sedan på något varmt ställe med hålet nedåt, tyngdlagen du vet!

    När det känns torrt (kan ta flera dagar-veckor beroende på temp och vattenmängd) är det dags för att fylla ut hålet med något. Frestas inte att bara fylla upp det med epoxispackel, värmen vid härdning kan smälta skummet!
    Använder du fogskum är det bara att spreja och därefter lägga på en bit plast som du tejpar fast ordentligt alt lägger en planka på.

    oavsett vilken variant du använt, slipa försiktigt ned den nya skummet så att du får en yta som är jämn med däcket

    Förbered lagningen genom att maska av den yta du tänker slipa ner. Om det är ett ASA-skal på brädan kan man med fördel skära bort det (bara skalet inte glasfibern)med mattkniv så att det blir en ca 20 mm ren yta runt hålet. Härigenom har du skaffat dig alla tiders chans att få till en helt osynlig lagningsskarv.
    Gör du på detta sätt skall du alltså maska längs ASA-kanten!

    Klipp till 3-4 lager riktad väv som är lika stora som hålet

    Tejpa fast en plastpåse jämte skadan.

    Lägg vävbitarna på plastpåsen

    Ta på handskar!!!

    Blanda till epoxi i en plastmugg, Använd injektionstuber när du blandar så blir det inte fel, finns på apoteket. Se till att du är på ett ställe med rätt temperatur. Låt den blandade epoxin stå 10-15 min så kommer den kemiska rektionen igång bättre.

    Vät väven

    Blanda i lite microballonger i resten av epoxin för att fixa lite spackel.

    Sryk på ett tunt lager spackel på skummet och omgivande kanter. Detta är för att inte skummet skall suga upp epoxin i lagningen med dålig vidhäftning som följd

    Lägg på vävbitarna på avsett ställe

    Tejpa lagningen med tejp, helst silvertejp. Använd så stort tryck du kan

    Ta en öl och låt det härda

    Kolla i burken med epoxi om det härdat innan du försöker ta bort tejpen

    Finishjobbet gör du enklast med polyesterspackel och våtslippapper

    Köp en burk sprayfärg i lämplig kulör

    Enkelt va

    Har du fler funderingar får du gärna höra av dig. Hade gärna hjälpt dig men är i stockholmshelvetet mer eller mindre på heltid!

    MVH

    /Christian

    christiangidloef@hotmail.com

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 september, 2001 vid 09:24

    Jag genomförde en lyckad fusklagning av min Fanatic Bee mha. Aceton och tops (dvs smälte ihop sprickan) efter sedvanlig urtorkning. Lade åxå på en sträng med vanlig gelcoat på den fd. sprickan som extra skydd. Funkade för mig…

  • watertouch

    Medlem
    29 september, 2001 vid 07:28

    Oj vilket pyssel… Hm, ska undersöka skadan närmare.

    /O.

  • surfbulten

    Medlem
    30 september, 2001 vid 09:55

    Tjena ! Det är ju en bra bräda du har så om du inte skulle vilja exprementera fram till en bra lagning så kan du ju alltid kontakta Ulf på CLS i Varbeg. Har tyvärr inte hans nummer men du kan säkert få det genom Surfersparadise i varberg. Han lagade min bräda som jag hade hoppat sönder, den gick istor set av på mitten. Ulf kan sin sak.
    Hoppas att du får lagat brädan så du kommer ut snart.

    MVH Surfbulten

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.