• Brädnoja

    Publicerad av andreasm på 30 mars, 2015 vid 21:22

    Nu skall freestylewave brädan bort för att bytas ut till en vågbräda. Lurar på firewave, pocketwave, jp thurster finns en del skrivet här om jpn men inte mkt om de andra. Inser att med min matchvikt skall det vara mellan 90-100l. Västkustsegling samt Öland är det den kommer få utstå. Idéer, erfarenheter och tips tas tacksamt emot!

    Skickas från min iPhone via Tapatalk

    andreasm svarade 8 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • john1

    Medlem
    19 december, 2015 vid 18:48

    Va blev det för bräda?
    jj

  • andreasm

    Medlem
    21 december, 2015 vid 20:32

    Det blev en RRD firewave.

  • john1

    Medlem
    21 december, 2015 vid 20:57

    Det låter bra, för min del lutar det åt en Firewave 92, möjligt en Fanatic Triwave 89. Firewaven tilltalar mig med den smala aktern som jag antar ger bra kontroll i riktigt choppigt vatten/onshore med vindvågor. År du nöjd med brädan? Simmer Quantum är säkert en mkt. bra bräda, men har inte USbox som jag önskar till singelfena segling.
    JJ

  • dr-masse

    Medlem
    21 december, 2015 vid 21:21

    Skulle säga att andra faktorer än ‘smal häck’ påverkar kontroll mer. Som kanter, rocker ssmt placering av stroppar, mastfot och fenor.

    Inte säkert att Firewave har bätte kontroll än Triwave.

    Min senaste bräda har kort och bred rundad tail. Grym kontroll, trots skapligt snabb rocker.

  • erree

    Medlem
    22 december, 2015 vid 15:15

    Min teori är att “tailwalking” blir mycket mindre av ett problem när man har så lite tail bakom sig. å andra sidan av spektrumet blir planingen kanske mer lidande i low-end registret, såvida inte tailbredden ökas för att kompensera den förlorade arean, vilket i sin tur leder till andra bekymmer kanske.

  • sailortrash

    Medlem
    22 december, 2015 vid 17:07

    Tailwalking är nog mer ett fenproblem än ett breddproblem. För stor fena relativt vindstyrka ger ofta tailwalk på allt från formula till fsw

  • erree

    Medlem
    22 december, 2015 vid 19:48

    I strikt benämning så skapar inte fenan “lyft” åt en brädas häck, däremot kan en för stor fena tillåta mycket större krafter i sidleds via bakfotstryck utan att ge vika eller ge spin-out, därmed planar brädan på mindre och mindre “wetted Surface” vilket är vad man vill (då man utnyttjar all tillgänglig kraft från segel genom brädan) – till en viss grad. tills det inte går att kontrollera längre. En mindre fena tillåter inte lika mycket belastning sidleds sett, utan börjar slira eller slippa lite i sidleds, i kontrollerade former skapar den fortfarande lite lyft varför man fortfarande kan höjda (och kontrollera brädans tail), alternativt får man fete spin-out om det laminära flödet släpper helt pga av för stor anfallsvinkel. En alaia (traditionell hawaiansk surfbräda utan fenor) planar lätt som en plätt på en våg, men blir vågen för stor (typ Jaws) kommer den också bli svårare att kontrollera pga överskott av kraft, då kan en mindre tail vara fördelaktig pga av mindre planingsarea.

  • andreasm

    Medlem
    23 december, 2015 vid 16:03

    Jag är nöjd kör 92liter. Seglar mest 5,3 & 4,7 med den. Är min första riktiga vågbräda så har inte mkt att jämföra med. Tycker den planar upp tidigt och håller god fart. God kontroll ala rrd svänger bra mkt bättre än min förra rrd Fsw.

  • john1

    Medlem
    23 december, 2015 vid 16:19

    Låter mkt. bra Andreas, det blir en RRD-Firewave 92 för mig också. Kommer att ha Ezzy Elite 5,7 som största segel. Har du seglat med weedfena till brädan?
    JJ

  • andreasm

    Medlem
    23 december, 2015 vid 18:45

    Nej trodde jag inte skulle behöva det i och med de korta fenorna men var när jag var ute senast hade det behövts kom knappt upp o plana innan jag hade en gräsmatta med mig.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.