Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädor från Västervik

  • Brädor från Västervik

    Publicerad av jeppo_f på 3 april, 2008 vid 15:58

    Hittade den här artikeln om Marströms i Västervik på Ny Tekniks website:

    http://www.nyteknik.se/special/automation/article77093.ece

    “Man gör kappseglingsbåtar av kolfiber, master och andra delar till båtar, kamerahus till helikopterkameror, hästsadlar, exklusiva högtalarkabinett, windsurfingbrädor och en del annat av kol- och glasfiber.”

    Windsurfingbrädor? Nån som vet vilka brädor det handlar om?

    /jeppo

    svenne svarade 16 år, 1 månad sedan 12 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • aronh

    Medlem
    3 april, 2008 vid 16:08

    Vad menar du? Att Marströms gjort vindsurfingbrädor eller vilka(om de gjort några) som har kolfiber i sig. Jag lärde mig surfa på en pråm av Marström. Tror jag det var i alla fall. Vad den hette vet jag inte men säker är jag på att den inte hade kolfiber i sig. Sen har jag för mig att jag sett en tri-fin-Marström-vågbräda.

  • andersbq

    Medlem
    3 april, 2008 vid 16:15

    @Aronh 456042 wrote:

    Vad menar du? Att Marströms gjort vindsurfingbrädor eller vilka(om de gjort några) som har kolfiber i sig. Jag lärde mig surfa på en pråm av Marströms. Tror jag det var i alla fall. Vad den hette vet jag inte. Sen har jag för mig att jag sett en tri-fin-Marströms-vågbräda.

    Du menar nog Elvström?
    Göran Marström har mig veterligen aldrig sålt något under eget varumärke. Han är världskänd för sina Tornadokatamararen. Men jag har för mig att han gjort något åt vindsurfare, kanske var det fenor åt Bringdahl. Eller mastförlängare? Oåxen kanske vet.

  • aronh

    Medlem
    3 april, 2008 vid 16:24

    @andersbq 456044 wrote:

    Du menar nog Elvström?
    Marström har mig veterligen aldrig sålt något under eget varumärke. Han är världskänd för sina Tornadokatamararen. Men jag har för mig att han gjort något åt vindsurfare, kanske var det fenor åt Bringdahl. Eller mastförlängare? Oåxen kanske vet.

    Det stämmer ja. Nästan rätt.

  • oscar

    Medlem
    3 april, 2008 vid 17:21

    Tror de gjorde en del master åt Rappe.

  • oaxen

    Medlem
    3 april, 2008 vid 17:38

    Hmm, ska kolla med Oscar på First Aid, vars far tillhörde inventarierna innan Marström flyttade från Åtvidaberg till Västervik.

    Har för mig att Oscar “lånade” autoklaven till något vågbrädesbygge.

    Möjligen att Pelle Janssons (ägare/grundare: SurfSport/FunSport/Transition) pappa byggde sin vingmast där, typ mitten/slutet av 80-talet.

    Låt mig återkomma!

  • svenne

    Medlem
    3 april, 2008 vid 18:16
    andersbq;456044 wrote:
    Du menar nog Elvström?
    Göran Marström har mig veterligen aldrig sålt något under eget varumärke. Han är världskänd för sina Tornadokatamararen. Men jag har för mig att han gjort något åt vindsurfare, kanske var det fenor åt Bringdahl. Eller mastförlängare? Oåxen kanske vet.

    Ooohh yes! Tornado är en typ, Marström är definitivt ett märke och det absolut märket bästa av alla Tornadosar! Det är inte för utan det nästan uteslutande går Marströmare på OS-tävlingar. Marström-märket sitter på många saker, allt från rotationsriggar på ORMA-båtar till A-kattor.

  • stinger

    Medlem
    3 april, 2008 vid 18:32

    Jag var där i tjänsten en del när de höll till i Åtvidaberg, lånade deras autoklav och härdade prylar i. Då snackade jag med en engelsman som höll på att bygga en vindsurfbräda på fritiden. Skulle bli ett rätt kul bygge, riktigt tunna fina laminat. Slutresultatet skulle vara delvis ihåligt.

  • hanko

    Medlem
    3 april, 2008 vid 18:49

    Jo…jag har oxå hört om master för C. Rappe men de gick visst av stup i ett! http://www.marstrom.com

  • svenne

    Medlem
    3 april, 2008 vid 20:11

    Marström har ensamrätt på nya Tornado-kolfiberriggen. 🙂

  • nachoman

    Medlem
    4 april, 2008 vid 07:27

    Vet att de bygger vissa saker mot beställning. De var delaktiga i att bygga en av de där värstigtrimaranerna eller iallafall delar till dem.
    Troligen blir det inte särskilt billigt.

  • jeppo_f

    Medlem
    4 april, 2008 vid 07:38

    Den här har dom också byggt:
    http://www.alinghi.com/en/news/features/index.php?idIndex=227&idContent=14837

    Kostar nog en hel del…

    /j

  • hanko

    Medlem
    4 april, 2008 vid 07:54

    @Jeppo_F 456177 wrote:

    Den här har dom också byggt:
    http://www.alinghi.com/en/news/features/index.php?idIndex=227&idContent=14837

    Kostar nog en hel del…

    /j

    Omkring 500 000 bara för masten enligt hyfsat säker källa..!

  • jeppo_f

    Medlem
    4 april, 2008 vid 07:55

    Billigt! Jag tar två.

    /j

  • mats_o

    Medlem
    4 april, 2008 vid 09:19

    De är grymma på kol!!! Skulle tro att deras senaste windsurfingrelaterade projekt ändå är Kela Pro, åt vilka de byggt ett antal batcher, och även gjort en del lay-up-optimeringar.

  • oaxen

    Medlem
    9 april, 2008 vid 19:56

    Hej!

    Oscar berättade att det tillverkats en del brädor i lokalerna, dock inga officiella Marström-brädor.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädor från Västervik

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.