Senaste nytt Forums Vågsurfing Brädpriser på flyg!

  • Brädpriser på flyg!

    Publicerad av annika-s på 11 mars, 2006 vid 18:18

    Letade vad det skulle kosta att ta med brädan på en Lufthansaflight och hittade denna lilla nyttiga länk. Vet dock inte hur trovärdig eller uppdaterad den är, men en fingervisning borde det ju i alla fall vara!!

    http://www.rodndtube.com/surf/info/AirlineBoardCharges.html

    Någon som ser något som inte stämmer? Vet ni om det är 50 USD en väg för brädan med Lufthansa…som det står på sidan…?

    emmah svarade 18 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • gson

    Medlem
    12 mars, 2006 vid 18:58

    http://www.surfline.com/travel/2005_11_03_boardbag.cfm

    Kolla den här länken Annika, tror du gör bäst i att försöka undvika Lufthansa..

  • maui-mange

    Medlem
    13 mars, 2006 vid 11:50

    Nej det stämmer inte.

    Jag har flugit några gånger med LH och från Sverige får man betala 100 Euro enkel resa. Däremot hem beroende på var man är brukar man betala 100$ US, typ Indo.

    En gång av fyra fick jag med det gratis. Det har för övrigt inte varit några problem alls med LH och många bolag har runt 100 Euro som ett std-pris.

    BA tillåter en boardbag gratis förutsatt att den ryms inom den ordinarie tillåtna vikten.

  • danielf

    Medlem
    13 mars, 2006 vid 13:38

    Tycker det låter dyrt, Ryan tar bara 25€ per stopp, å andra sidan måste man dubbelhoppa för att komma någonstans från Sverige, så det blir väl 50€ i motsvarighet då.

  • stoney77

    Medlem
    13 mars, 2006 vid 19:34
    DanielF wrote:
    å andra sidan måste man dubbelhoppa för att komma någonstans från Sverige

    Nja, var väl ändå inte helt sant, man kommer ju både direkt till England och Irland från Sturup… 😉

  • danielf

    Medlem
    13 mars, 2006 vid 19:45

    Jojo, vi göteborgare kommer väl t o m till Skotland och Tyskland med, men Prestwick är lixom fel kust och surfen i Frankfurt är väl sådär! ;-P

  • want_to_go_surfing

    Medlem
    16 mars, 2006 vid 14:10

    Jag tycker att det låter dyrt alltihop. När vi har flygit till lanzarote har vi fått med brädan för MAX 250 kr tur och retur. Det gäller bara att förklara för dem att det inte är en vindsurfingutrustning, utan att det bara är en bräda. Då brukar de kryssa för bodyboard utrustning istället. Då blir det billigt och bra och man kan lycklig åka iväg och surfa!!

  • annika-s

    Medlem
    17 mars, 2006 vid 08:33

    Kollade med Lufthansa och minsann om det inte kostar 100 euro EN VÄG! att ta med ett brädkolli som överstiger två meter… En välpackad bräda helt enkelt! Ja ja. Får låna…

  • emmah

    Medlem
    17 mars, 2006 vid 13:03

    Lufthansa är skitdyra. Men det är ju iofs ganska många av de liknande flygbolagen. Ex Austrian Airs tar lika mycket.
    De kör lite falsk information, om man kollar snabbt kan man ju nästan tro att det står att man får ha med sig en mindre bräda gratis. Men det gällde tydligen otroligt korta brädör.
    50 Euro tar de för flyg inom Europa och 100 Euro för utanför.
    Tar RyanAir verkligen så mycket? Sist jag flög med dem kostade det bara £15, per flyg.

  • danielf

    Medlem
    17 mars, 2006 vid 15:21

    Jo, det stämmer de tar £15 vilket enl. dem själva motsvarar €22,50 och om man då skall ta sig söderut, från t ex Göteborg, så måste man göra en två-stoppare, alltså €45 enkel resa.

    “Många typer av sportutrustning inklusive men ej begränsat till långa fiskespön, golfklubbor, cyklar, sparkcyklar, fäktutrustning, surfbrädor, bodyboards, snowboards och skidor är till sin natur olämpliga för frakt av flygbolag som tillämpar snabba turer, som Ryanair. Ryanair är beredda att försöka frakta sådana föremål så varsamt som möjligt, men endast under “begränsat ansvar/03/2006” (dvs. helt på din egen risk avseende skada eller försening) mot en tilläggsavgift på £15/€22.50 via http://www.ryanair.com eller £20/€30 på flygplatsen (eller motsvarande i lokal valuta) per föremål, per sektor (flygning) oavsett vikt.”

    Källa: http://www.ryanair.com/site/SE/faqs.php?sect=bag&quest=sportsequipment

  • gollum

    Medlem
    17 mars, 2006 vid 16:11

    Aloha
    Går inte att lita på priser man letar upp på nätet. Har haft med mig min longboard 9 fot två gånger de senaste tre månanderna när jag rest till kanarieöarna. betalade 200kr tur och retur båda gångerna. Tricket e att prata med dem på flygplatsen och få dem att inse att den inte kan räknas som vindsurfing utan snarare annan vattensport typ wakeboard/vattenskider. Eftersom dom bara tittar i sin lista och ser surfingutrustning och tar alla över en kant måste man beskriva för dem vad det e man har och få dem att ändra till billigare. Har gjort detta flertal gånger och det har fungerat varje gång. Billigaste jag lyckats med var Fyra malibou brädor packade i två surffodral till fuerteventura, gick på 400kr tur och retur…. Så sluta leta priser på nätet och prata med dem istället e mitt tips;)
    Häng löst!!!

  • danielf

    Medlem
    17 mars, 2006 vid 17:27

    Tackar för tipset! Däremot så tror jag det är skillnad att komma till Säve och försöka flirta med personalen där, gentemot Landvetter eller Arlanda, sen tror jag man ligger risigt till på morgonflighter som sker innan 06:00. 🙂

    Vet när jag flög till Australien första gången, då hade jag 35Kg väska och 17kg handbaggare, grön som jag var, så visade jag att handbaggaet var tungt, det slutade med 4Kg övervikt á flera hundralappar/kg (minns inte), men det var en grining kvinna och dessutom var jag tvungen att flyga SAS för att ta mig till Heathrow, men sen dess har jag aldrig åkt på någon övervikt, men har heller aldrig flugit med min brädor.

  • emmah

    Medlem
    24 mars, 2006 vid 09:08

    Äh, flörta med personalen funkar nog bäst ändå. fast det kan kanske bli svårt på säve. Stansted funkar.
    Förresten, med Ryanair kan man försöka att använda sitt kvittens flera gånger. De kollar inte så noga på vad som står, så länge man har rätt sorts papper. Har man tur kan man ju få betala bara för en väg..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Brädpriser på flyg!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.