Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädstorlek för "tung" gubbe på Torö ?

  • ola-h

    Medlem
    7 januari, 2009 vid 14:29

    Vad som är optimalt beror på. En del gillar ju t ex surfig longboardkänsla och då är inte en Goya One optimalt. Smaken är som baken…

    Kode 122 har nog glidit mot att bli mer “freeride”, men tittar man tillbaka är ursprunget till den brädan Aero 117 från 2006 som faktiskt var först och främst en vågbräda. Den var 235*71cm och kom visserligen också med en 38cm fena, men dessutom med en utpräglad vågfena. Riktigt schysst bräda, faktiskt. Tyvärr är nog marknaden för den typen av brädor lite för liten, vilket förklarar att Kode är mer freerideinriktad (och om sanningen skall fram så använda antagligen 80-90% av alla sålda fsw brädor av i alla storlek mest som freeride).

    Ludvig som kör på Torö ibland har en Aero 117 från 06 sådan och är supernöjd. Jag hade själv en när det begav sig. Kul och lättsvängd, även om den givetvis var onödigt stor för mig.

  • ola-h

    Medlem
    7 januari, 2009 vid 14:38

    För övrigt tror jag inte på “25% upp”-konceptet. Om man skall räkna % bör man räkna med även vikten på riggen, brädan och alla annan utrustning vilket gör skillnaden mindre. Sen spelar inte överskottsvolymen så stor roll när man väl kommit över en viss gräns. I praktiken tror jag snarare att någonstans runt 110 liter för dig motsvarar 85 för Poppo. Men problemet med att hitta brädor kvarstår ju ändå.

  • poppo

    Medlem
    7 januari, 2009 vid 14:44

    85 är nog – i många fall – i största laget på vågbräda för min vikt, men visade sig som sagt klockrent i lättvind.

    anledningen att jag påpekade den progressiva rockern var väl egentligen mest för att poängtera att jag inte testat de andra storlekarna och att jag därför inte vet hur de större funkar bland vågorna. jag har som sagt inte så många kilo att sätta i kanten, men det funkade kalas på 85:an.

  • svennebanan

    Medlem
    7 januari, 2009 vid 14:56

    @Ola H. 524325 wrote:

    Vad som är optimalt beror på. En del gillar ju t ex surfig longboardkänsla och då är inte en Goya One optimalt. Smaken är som baken…

    Jo jag har ju ambitionen att utveckla min smak, men det känns som om den där “marknaden” sätter lite begränsningar ;). Jag har iaf gått ner till 95kg vilket här på östkusten/mälaren/hjälmaren verkar vara nånslags maxvikt för FSW brädor om man inte är så rutinerad och vill ha minst 20% tillgodo.

  • lars_k

    Medlem
    7 januari, 2009 vid 14:58

    Hade inte en Goya Custom Wave 84 varit snäppet vassare på Torö? Eller är tanken att ha en mer allround stor-bräda, Poppo? En Goya One med mindre rocker och bredare OFO(?) borde kännas mer “styv” i cutbacken.
    Jag kör en 85-liters klassisk och gillar den som fan på vågen. Men så är jag ganska till 100% mest intresserad av vågridning också…att jag inte planar snabbast och hoppar högst struntar jag i. Känslan på vågen är allt. =)

  • poppo

    Medlem
    7 januari, 2009 vid 15:06

    Jo, Custom 84:an är säkert grymmare på vågen – men jag ville ha en bredare som dessutom dubblar som freestyle/skojbräda platta dagar.

  • svennebanan

    Medlem
    7 januari, 2009 vid 15:11

    @Ola H. 524328 wrote:

    För övrigt tror jag inte på “25% upp”-konceptet. Om man skall räkna % bör man räkna med även vikten på riggen, brädan och alla annan utrustning vilket gör skillnaden mindre. Sen spelar inte överskottsvolymen så stor roll när man väl kommit över en viss gräns. I praktiken tror jag snarare att någonstans runt 110 liter för dig motsvarar 85 för Poppo. Men problemet med att hitta brädor kvarstår ju ändå.

    Ajfan, glömde allt det andra. Iofs väger min orutin minst 10 kg så jag måste nog upp mot 120l ändå;).

  • surfmeister

    Medlem
    7 januari, 2009 vid 17:02

    Evo 100 kanske? Är en vågbräda specialdesignad för tyngre seglare (Antoine Albeau’s speciall Evo…). Har själv seglat Evo 90 en del (väger 74kg) och var grymt imponerad.

  • svennebanan

    Medlem
    7 januari, 2009 vid 17:37

    @surfmeister 524346 wrote:

    Evo 100 kanske? Är en vågbräda specialdesignad för tyngre seglare (Antoine Albeau’s speciall Evo…). Har själv seglat Evo 90 en del (väger 74kg) och var grymt imponerad.

    Jo det finns ett par märken som har vågbrädor upp emot hundra och straxt över. Jag har själv en gammal Exocet Original Wave (som blev XWave) på ganska idealiska 105 liter. Problemet är väl mer lättvindsbrädan som nog borde vara på minst 120 liter om det både ska funka på platt byig insjö och i lättvindsvågsammanhang. Iofs kör jag gärna nått longboardaktigt då så egentligen gnäller jag väl i onödan;). RRD har en FSW på 120l och Mistrals Syncro 124l kanske skulle funka så helt dött är det ju inte heller.

  • robin

    Medlem
    7 januari, 2009 vid 22:40

    @svennebanan 524355 wrote:

    Jo det finns ett par märken som har vågbrädor upp emot hundra och straxt över. Jag har själv en gammal Exocet Original Wave (som blev XWave) på ganska idealiska 105 liter. Problemet är väl mer lättvindsbrädan som nog borde vara på minst 120 liter om det både ska funka på platt byig insjö och i lättvindsvågsammanhang. Iofs kör jag gärna nått longboardaktigt då så egentligen gnäller jag väl i onödan;). RRD har en FSW på 120l och Mistrals Syncro 124l kanske skulle funka så helt dött är det ju inte heller.

    Är inte Exoceten perfekt som stor vågis? Hur funkar den för övrigt, det var en till salu för ett tag sedan till riktigt bra pris och jag har inte riktigt kommit över att jag inte köpte den…

    Jag har provat en större Syncro, typ 115 liter från -06 tror jag, långt ifrån en vågbräda men trevlig att segla.

  • svennebanan

    Medlem
    8 januari, 2009 vid 09:41

    @Robin 524401 wrote:

    Är inte Exoceten perfekt som stor vågis? Hur funkar den för övrigt, det var en till salu för ett tag sedan till riktigt bra pris och jag har inte riktigt kommit över att jag inte köpte den…

    Jag har alldeles för liten erfarenhet av mindre brädor eller vågsegling för att göra nån bedömning av den, men det var den största vågbräda jag kunde hitta och jag kunde gå rakt från min Kona Surf på 170 l till 105 l utan någon allvarligare chock vilket måste vara ett gott betyg. Nu har jag mest bränt runt med den i swell och på plattvatten för att få upp lite småbrädeteknik. Att jag kollar efter större är mest för att den blir väl marginell (med min brist på teknik) när det är byigt.

  • dr-masse

    Medlem
    8 januari, 2009 vid 10:43

    Väl i vågor, om vi pratar vågridning, är det ju inget större problem om det är byigt. Så länge man tar sig ut och har lite drag på vägen in, om vinkeln är ok, så funkar det ju bra.

    Min storvågis är på 90 liter, jag väger själv 77-78. Jag skulle faktiskt klara mig på en snäppet mindre bräda, men vill gärna att min stora vågis har en bredd på typ 58-60 för att komma igång tidigt.

  • petter

    Medlem
    9 januari, 2009 vid 18:10

    @dr Masse 524438 wrote:

    Väl i vågor, om vi pratar vågridning, är det ju inget större problem om det är byigt. Så länge man tar sig ut och har lite drag på vägen in, om vinkeln är ok, så funkar det ju bra..

    Är det verkligen perfekt side shore, vilket tyvärr är väldigt sällan, så kan jag hålla med. Betydligt oftare så tycker jag dock att lite extra planing och höjdtagning gör att positionering och vågval blir så mycket enklare och dessutom blir antalet ridna vågor betydligt fler…. Problemet med för stor och för snabb bräda är väl att bottensvängen ofta blir lidande och man tvingas bakfotsrida för att pressa kanterna tillräckligt…

    Bottenkurva och outline är nog viktigare att titta på än 3-4 liter hit eller dit men runt 95-96 l skulle nog vara en lättvindvågis i lagom storlek för dig. mitt tips är att prioritera wave före free…

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädstorlek för "tung" gubbe på Torö ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.