• Publicerad av flintorp på 5 juni, 2002 vid 15:00

    Har just kommit hem från surfet med en ny bula i brädan. Det verkar som om min racebräda från 97 helt enkelt inte tål en så dålig nybörjare…
    Funerar därför på vad man ska ha istället. Kring 120-130 liter, stadig bräda på vilken jag jkan dra rigg och som verkligen tål att man tappar riggen. Någon som har några vettiga förslag?
    /Flintorp

    jeppe svarade 21 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • joeithafish

    Medlem
    5 juni, 2002 vid 16:55

    Spana in Fanatic E-Ray eller X-Ray + liknande brädor med plast överdrag. De är tåligare.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 juni, 2002 vid 07:55

    Håller med.
    X-ray är suverän på hållbarheten

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 juni, 2002 vid 11:18

    Starboard Go 170

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 juni, 2002 vid 12:03

    Det verkar som om vi lirar i ungefär samma liga. Jag har en Mistral Classic från -99 (130l) som har fått duktigt med stryk utan att klaga. Ett exempel på en elak vurptyp som jag har utfört vid ett flertal tillfällen är att med full kraft flyga framåt längs brädan så att bommen tjongar i nosen. Det ekade i viken men brädan va hel.

    Så den brädan är mitt tips
    /Crille

  • jeppe

    Medlem
    6 juni, 2002 vid 12:41

    Halloj!

    Då kan ju jag passa på att berätta vilken bräda som inte passar för det ändamålet (kastfall framåt även kallat).

    Jo, det är en Bic Vivace 299 World Cup Edition -99, (carbon 7,5kg typ).
    Har kommit över incidenten så pass vid det här laget att det går att berättas om den.

    Köpte brädan våren -00, och var rätt sugen på surf efter ett tvåårigt uppehåll. Nu skulle det minsann surfas och det minsann i Fituna som jag inte visste var det låg, efter ungefär 15 mil i bilen träffade jag på rätt grusväg som tog mig ner till detta beryktade ställe. Väl på plats hade adrenalin nivån stigit till sådana nivåer, att riggningen skulle bara vara klar på typ 5 min helst. Nu gick det ju inte direkt som jag hade hoppats på, det nyinköpta seglet gick f-nimej inte att rigga, efter mycket strul och till slut hjälp från en annan begåvad riggningsexpert så var allt klart och jag skulle ge mig ut. Kanske skall tillägga att seglet var mitt nuvarande Arrows tomahawk 8.6-a, och det var ju kanske inte den bästa storleken att gå ut med i typ kuling vind. Men som sagt adrenalin nivån hade troligen nått at göra med min felaktiga bedömning av hur mycket det egentligen blåste. Hur som helst gav jag mig ut, kände väl ungefär efter en halvmeter att jag var toköverriggad och att nu gäller det att komma i stropparna fort, för vågor gick det också. Vad händer då? Jo, jag får inte i fötterna i stropparna, jag som hade justerat detta kvällen innan i vardagsrummet, nu gick det i alla fall inte att få i stropparna. Det lilla problemet i kombination med toköverriggad ledde till en sak, kastfall i kubik efter 200m på vattnet. När jag väl kommit upp till ytan igen, kunde jag konstatera att hela nosen gått av.

    Både brädan och jag fick lagas. Brädan hos Jonas L brädverkstad, jag på akutpsyken. Vi blev klara för surf igen ungefär samtidig efter ungefär 3 V.

    Så ett hett tips, kör alldrig med två kvm för stort segel. Om du i vilket fall skall göra det, se till att du kommer i fotstropparna det blir lite svårt att få kontroll på brädan om du inte gör det.

    Efter denna incident har jag inte fått ett enda kastfall med Bic-en. Men det kanske har sin naturliga förklaring i historien ovan blush.gif.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 juni, 2002 vid 21:35

    Kastfall framåt!!!??? Coolt, då har jag ett namn till det enda tricket jag kan utföra, dock helt utan kontroll.
    /
    Crille

  • joeithafish

    Medlem
    7 juni, 2002 vid 16:25

    Om du hoppar i stropparna så kommer du köra mycket snabbare och kastfallen kommer att minimeras och nästan försvinna helt.

  • flintorp

    Medlem
    10 juni, 2002 vid 11:09

    Tack för de fina tippsen! en E/X-ray verkar helt klart vara något för mig.

  • flintorp

    Medlem
    10 juni, 2002 vid 21:16

    Det är ju naturligt nästa fråga. Har en race på 150l (ej 130 som jag skrev i första inlägget) och det känns bra. Frågan är om man vill gå ner lite i storlek om man ändå ska byta. Kan som sagt inte vattenstarta (eller gippa eller i stort sätt nånting utom att åka runt lite…).
    För att ta frågan till en annan nivå kan man ju undra vad volym innebär. Är den volym som tillverkarna anger brädans volym och är den i så fall så talande? Brädans form borde väl ha en avgörande roll, eller är det någon form av normerad volym som är direkt jämförbar med brädans bärkraft?
    Jag vet att ni har åsikter, skriv gärna ner dem 🙂

  • jeppe

    Medlem
    11 juni, 2002 vid 06:11

    Frågan är vad du skall ha den mindre till?
    Det är en fråga du borde ställa dig. Men för att plita ner lite grand om brädform vs, brädvolym så har formen ganska stor inverkan på hur snabbt en bräda kommer att plana eller t.ex hur stort segel som brädan kan ta. Min 150 l bräda kan som max ta ta 8.5 – 9.0 kvm stort segel, medans det är möjligt att dra ett 12,5 kvm på en formula bräda med samma volym, detta beror som sagt mer på formen av brädan än volymen.

    Men mer till din fråga om vilken bräda du borde ha, eftersom du inte lärt dig att vattenstarta ännu så är det ingen bra idé att välja en bräda som sjunker, och det enda som “motverkar” sjunkning är tillräcklig volym. Om jag inte har helt fel så är den ungefärliga minsta volym som krävs för att en bräda skall flyta är ens vikt i kg + 20. I mitt fall blir det en bräda på runt 115 liter. Hade tänkt att denna siffra skulle vara 110 när jag köpte min senaste freestyle bräda, men ack så man kan missta sig. Det har inneburit ett flertal tillfällen i vår, att man får ligga och vänta på vindbyar så att det går att vattenstarta. Det är lite svårt att dra rigg när brädan sjunker.

    Så om tanken är att ha en rolig och lättsvängd bräda för att du lättare skall lära dig att sätta gipparna, så blir mitt tips en freeride som flyter.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.