Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädval, runt/under 100l ?

  • Brädval, runt/under 100l ?

    Publicerad av turbo_m på 1 oktober, 2012 vid 13:51

    Nyss hemkommen från en vecka med UPCA i Frankrike är suget stort att komplettera min F2 xantos (133 l) bräda med en mindre bräda. Hur liten och vad för bräda bör jag satsa på?

    Jag väger 65 kg och är 175 cm lång. Till F2:an kör jag ett 7,2 NP segel (minns inte namnet) med 2 cambers från början/mitt 2000-tal. Innan jag åkte fick jag ta i 4,7 5,3 (Search) och 6,2 (Expression) NP segel från början av 2000-talet. Det är till dessa som brädan bör passa.

    Jag vattenstartar relativt problemfritt dock är det lite sådär med hur vackra giparna blir. Förra veckan seglade jag, under två dagar, en RDD swallowwave typ 90 l utan några större problem trots vågor och något underriggad. Tanken är att främst segla i o kring Uppsala men även på Gotland.

    Jag hade tänkt mig något under typ 3000kr.

    turbo_m svarade 11 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • gustavl

    Medlem
    1 oktober, 2012 vid 15:10

    En freestyle, fsw runt 100 liter borde du kunna hitta här på konfen för dom pengarna. Om du kunde köra waveswollowen på 90 liter så blir en freestyle runt 100 inga problem. Den kommer hjälpa till lite extra med bärigheten när du nöter gippar, slag etc.

    /G gute som numer bor på västkusten

  • benko

    Medlem
    1 oktober, 2012 vid 15:35

    Hej,
    Kul med UCPA – var var ni någonstans?

    Det finns andra på detta forum som bättre kan hjälpa dig med olika brädtyper. Däremot var jag i samma situation nyligen och väger ungefär lika mycket (lite?). Jag har ett tips. Köp nåt mindre. Särskilt om du tänkt ge dig ut i vågor. Du kan ju vattenstarta och har redan en bräda du kan använda med dina stora segel.

    Jag köpte en freeride/freestylewavebräda på 95 liter som jag trodde att jag skulle använda med små segel i vågor – det var dumt. Sen köpte jag en billig vågbräda på 75 liter som är fantastisk och funkar från ≈8-10m/s med 5.3 och nedåt (skulle säkert gå med större segel också men jag har inget). Och då väger jag nog ändå några kilon mer än du – och mina gippar är verkligen inget vidare. Förutom att en mindre bräda är mycket roligare att segla på är det smart även ekonomiskt – små vågbrädor i bra skick kan du få här på köp&sälj för långt under 3000.

    Så nu kan nån annan ta över och ge tips om vilken bräda du borde köpa. I ärlighetens namn tror jag dock inte det spelar så stor roll på vår nivå.

    Lycka till

  • claes6

    Medlem
    2 oktober, 2012 vid 10:29

    Håller med Gustav – en freestyle på 100l är klockrent! Har en rrd själv och det är en jävligt kul bräda – planar snabbt, flyter som en kork och svänger på en femöring. Kompletterar du med en Bump & Jump-fena kan du köra den i mindre vågor också.

  • benko

    Medlem
    2 oktober, 2012 vid 11:36

    OK då. 75 kan nog bli ett för steg nedåt. 85 kanske? För jag tror fortfarande 100 är alldeles för stort som komplement till den bräda du redan har. 85liter för dig motsvarar ju 100 för en mer “genomsnittsviktig” (80kg) person. Min 95 liters bräda känns enorm när det blåser mycket eller i vågor – och då upplever jag inte “flyter som en kork” som något positivt.

  • turbo_m

    Medlem
    2 oktober, 2012 vid 13:21

    Vi var i Giens. UCPA var, som jag läste innan jag åkte, som ett vuxenkollo på gott och ont men mest gott.

    100 l känns som standard svaret och som Benko uppmärksammat så väger jag inte så jättemycket.

    Benko: Kan du dra rigg på din 75 l? Jag lyckade dra rigg några gånger på RRD:n trots vågorna.
    Claes6: Vad väger du?

    Hur breda är 100l fsw ungefär?

  • claes6

    Medlem
    2 oktober, 2012 vid 14:19

    Som Benko mycket riktigt säger är 100l FS ingen höjdare i större vågor (<2m) och mycket vind (<12 m/s), men under det funkar den helt ok.

    Jag väger knappt 80kg och kör 82l wavetwin i vågor, så med din vikt kan du kanske gå ner något om det är det du ska ha brädan till.

    Skulle tro att en 100l FSW ligger på ca 62-63 cm bredd.

  • benko

    Medlem
    2 oktober, 2012 vid 17:53

    Och Claes har förstås rätt i att det beror på vad du ska ha din lilla bräda till. Jag ville bara bidra med min erfarenhet då jag kände igen mig och själv inte hade fattat hur stor betydelse kroppsvikten har när jag skaffade min första “lilla” bräda. 95 liter blev bara ett meningslöst mellanting för mig. Jag klarar inte dra rigg på den, den går knappt att segla oplanande och så fort den få fart känns den stor och klumpig. Alltså, nej, jag kan inte dra rigg på min 75-liters bräda – inte en chans. Jag vill också poängtera att jag inte är särskilt bra på att vindsurfa, att jag kan segla på en så pass liten bräda beror bara på att jag är ganska lätt. Till sist är det väl också så att andra saker än volym (bredd) är viktigt så se till att lyssna på mer brädkunniga personer innan du bestämmer dig.
    Hejhej

  • pgvirtual

    Medlem
    2 oktober, 2012 vid 20:48

    Förutsättningar: 65 kg lätt och kan vattenstarta. segel 4.7 och 5.3 (6.2 kräver minsy 95 liter, passar kanske bättre på Xantos).

    Plus 10 liter över kroppsvikt flyter behändigt så fort brädan rör sig en aning. 20 liter över kroppsvikt och små segel, då borde det reda gå att dra rigg med lite övning, och flyter med våta fotsulor i noll vind.

    Som komplement till en större bräda skall du nog inte gå större än 85, möjligen 90 liter. En 80 liters FSW skulle vara mycket mångsidig…

  • Aquario

    Medlem
    2 oktober, 2012 vid 21:02

    Väger 70 kg och gick från en 130 liters X-Cite Ride till en 93 liters FSW. Målet med mitt brädbyte vara att kunna plana lätt med ett lagom stort segel (< 7m2) och hantera chop eller småvågor när det blåser över 10 ms. Jag är mycket nöjd med bytet och planar vid 7 - 8 m/s med 6.4 m2, har till och med lyckats dra rigg, men är tveksam till om jag någonsin kommer att lära mig gippa på den brädan. Kanske får man komplettera med en lite större bräda att öva balans på i lättare vindar.

  • grrrr

    Medlem
    2 oktober, 2012 vid 21:30

    Turbo!

    Jag väger också 65 kg.
    Satsa på en bräda runt 95l som passar med dina segel, alltså 4.7 – 6.2.
    Senare kan du köpa till en billig liten bräda runt 70 eller 75l. Själv köpte jag nyss en 70l vägbräda från 2003 för 900kr.

    Jag bytte precis ut min gamla 130l bräda för en mindre slalombräda på 115l.

    Så här ser det ut för mig:

    Manta 75 (115l) för segel 6.6 8.2 (35% av tiden)
    95l jp supercross för segel 4.7 5.4 6.6 (50% av tiden)
    70l jp wave för segel 3.7 4.2 4.7 (15% av tiden)

    Jag tror att det är bra att ha lite överlapp med seglen.
    Att dra rigg med en 95l bräda är absolut inget problem, med 70l blir det svårt…

    Om du bara vill ha två brädor tycker jag att du ska köpa en bräda runt 85l, det drar du också lätt rigg på.

    Lycka till!

  • turbo_m

    Medlem
    3 oktober, 2012 vid 18:41

    Mycke bra input från alla! Tackar så mycket!

    Jag kommer nog bara köra med max två brädor bara för att inte behöva fundera så mycket över det. Jag tycker det räcker med att välja segel…

    Slutsatsen verkar bli att jag bör satsa på en fsw bräda mellan 85-95 l med fördel mot 85 l.

  • kinetic

    Medlem
    3 oktober, 2012 vid 19:38

    Jag har den perfekta brädkombon åt dig :grin:. För dagar med lite mindre vind (typ 7.9-6.5) så tar du 105 liters plankan (245*58), med dina 65kg lär det inte vara några som helst problem att dra rigg eller så (själv väger jag ca 84kg). Sen när det blåser lite mer så tar du Exocet Warp SL50. Av en ren händelse så råkar båda vara till salu*haha*. 105 litraren har jag kört med i ca 3 säsonger (custom bräda byggd 2009), en futtig ding som posten ordnade…Exocet är som ny, Pro Modell 2010.

  • turbo_m

    Medlem
    4 oktober, 2012 vid 14:57

    kinetic:Taget!

    Den brädkombon trodde jag inte att jag skulle hitta under 3k kr 😉

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädval, runt/under 100l ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.